Nowy rejestrator parametrów lotu montowany w samolotach

Airbus we współpracy z L3 Technologies wprowadza do samolotów pasażerskich nowe wbudowane i odłączane rejestratory parametrów lotu.

Zdjęcie

Zarząd Airbus i L3 Technologies ogłasza o wprowadzeniu nowych „czarnych skrzynek”, przedstawiając ich modele / inf. prasowa /&nbsp
Zarząd Airbus i L3 Technologies ogłasza o wprowadzeniu nowych „czarnych skrzynek”, przedstawiając ich modele / inf. prasowa
/ 

Nowe rejestratory obejmują urządzenia zapisu dźwięku i parametrów lotu. Mają one, według firmy, znacznie ułatwić lokalizację maszyny i umożliwić odzyskiwanie większej liczby danych.

Nowe urządzenia będą dostępne w dwóch wersjach: montowany na stałe, chroniony przed zderzeniem rejestrator Cockpit Voice and Data Recorder (CVDR- Rejestrator dźwięku i danych lotu), który może nagrywać do 25 godzin głosu i parametrów lotu; oraz odłączający się rejestrator Automatic Deployable Flight Recorder (ADFR - Automatyczny, odłączany rejestrator parametrów lotu).

Reklama

CVDR będzie lżejszy, mniejszy i będzie posiadał nowe interfejsy. Spełnia też zalecenia EASA i ICAO w zakresie wydłużenia czasu rejestrowania głosu do 25 godzin (obecne przepisy nakazują rejestrowanie dwóch godzin głosu). Dwa spośród nowych rejestratorów CVDR zostaną zainstalowane w samolotach pasażerskich A320 krótszego zasięgu. Znacznie zwiększy to redundancję rejestrowania głosu i danych w porównaniu z dzisiejszymi instalacjami, które składają się z jednego rejestratora parametrów lotu i jednego oddzielnego rejestratora głosu.

Druga wersja nowego systemu rejestrującego - AFDR - jest przeznaczona do samolotów dalszego zasięgu, które przez długi czas lecą nad wodą lub niezamieszkanymi obszarami, takich jak Airbus A321LR, A330, A350 XWB i A380. Umożliwi on automatyczne wyrzucenie z pokładu (w specjalnej kasecie) rejestratora w przypadku znacznej deformacji strukturalnej lub zanurzenia w wodzie. Chroniony przed zderzeniem, unoszący się na wodzie moduł pamięciowy, zawierający nawet 25 godzin nagrań głosu i parametrów lotu, będzie wyposażony we wbudowany nadajnik Emergency Locator Transmitter (ELT), który pomoże zespołom ratunkowym szybko zlokalizować i odzyskać rejestratory.

ADFR będzie instalowany w tylnej części kadłuba, a CVDR na przedzie samolotu, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo odzyskania głosu i danych w porównaniu ze współczesnymi systemami. ADFR wraz z mechanicznym systemem wyrzutowym zostanie zaprojektowany i zbudowany przez DRS Technologies Canada Ltd. (spółkę należącą do Leonardo DRS) oraz zintegrowany przez L3 we współpracy z działem inżynierskim firmy Airbus.

Nowe systemy rejestrujące będą dostępne w 2019 r., początkowo w samolocie A350 XWB, a następnie będą stopniowo wprowadzane w innych typach maszyn koncernu.

MM


Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:Airbus

Zobacz również

  • Łódzka fabryka innowacji

    Łódzka – największa na świecie – należąca do P&G fabryka Gillette zajmuje 190 tys. m2, czyli powierzchnię równą 27 boiskom piłkarskim, zatrudnia 1200 osób, nie generuje odpadów i wciąż... więcej