Komisja Europejska przyznała kolejną bezzwrotną dotację na budowę terminalu LNG

Dziś Komisja Europejska dała zielone światło dla wydatkowania do 925 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na realizację projektu budowy terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu.

Decyzja Komisji to ostatni krok na drodze do podpisania przez spółkę Polskie LNG umowy o dofinansowanie projektu. Uzyskane w ten sposób bezzwrotne fundusze umożliwią obniżenie kosztów budowy terminalu LNG. W konsekwencji wpłyną także na obniżenie taryfy usług regazyfikacyjnych, a co za tym idzie importowanego gazu - informuje firma Prowizja.com.

Terminal LNG w Świnoujściu - inwestycja realizowana przez spółkę celową Polskie LNG - to zbiorniki i instalacje umożliwiające w przyszłości magazynowanie i regazyfikację ok. 1/3 zapotrzebowania Polski na gaz ziemny.

Reklama

Inwestycja znakomicie wpisuje się w europejską strategię budowy bezpieczeństwa energetycznego, co znajduje wyraz w wielu ważnych dokumentach Wspólnoty (polityka energetyczna, SEER i inne), a także realizuje cele tzw. X osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ogłoszona decyzja kończy procedurę administracyjną rozpoczętą 4 sierpnia 2011 r. W tym dniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), zwrócił się do Komisji Europejskiej z prośbą o uznanie za uzasadnioną, tzn. zgodną z rynkiem wewnętrznym i przepisami wspólnotowymi, pomocy publicznej dla projektu terminalu LNG w Świnoujściu.

- Dziś, na niecałe 1000 dni dzielące nas od uruchomienia terminalu LNG w Świnoujściu, jestem pewien, nie tylko daty rozpoczęcia działalności tego obiektu, ale i tego, że będzie to naprawdę ekonomiczna inwestycja. - mówi Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG - Otrzymane bezzwrotnie środki, to nic innego, jak oszczędność dla budżetu Państwa, obywateli, a także przyszłych odbiorców gazu ze Świnoujścia- podkreśla prezes Rapciak.

Budowa terminalu LNG, będąca najważniejszą polską inwestycją mającą zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Według wstępnych założeń z 2006 roku, inwestycja ta w całości miała być finansowana z budżetu państwa, w wysokości ponad 4 mld złotych. Dzisiejsza informacja oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji będzie stanowić 45 proc., wartego 2,5 mld złotych, terminalu.

- To przykład wspaniałej współpracy biznesu z administracją, którą wieńczy dzisiejszy sukces - dodaje Piotr Mika, dyrektor Pionu Finansowego spółki Polskie LNG. - Jest to niezaprzeczalnie zasługa Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Skarbu, Instytutu Nafty i Gazu, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także zespołu finansowego naszej spółki -zaznacza dyrektor Mika.

Uzyskane w ten sposób środki są bezzwrotne. W listopadzie 2010 roku projekt uzyskał już z Unii Europejskiej bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 55 mln euro, z tzw. Programu Recovery (European Energy Programme). Kolejnego wsparcia unijnego tej inwestycji, dla spółki oznacza niższy koszt realizacji przedsięwzięcia. Dla odbiorców zaś - niższą cenę gazu, która wynika z niższych kosztów uwzględnianych w taryfie regazyfikacyjnej zatwierdzanej przez Urząd Regulacji Energetyki.

Instytucją formalnie uczestniczącą w przekazaniu środków Polskie LNG S.A. jest Instytut Nafty i Gazu. Umowa między INiG a spółką zostanie zawarta niezwłocznie po przekazaniu dokumentów z Komisji Europejskiej, a część środków zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku.

Celem Programu Infrastruktura i Środowisko jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Program, zgodnie z Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), zatwierdzonymi przez Komisję Europejską, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest również ważnym instrumentem realizacji odnowionej Strategii Lizbońskiej, a wydatki na cele priorytetowe UE stanowią w ramach programu 66,23 proc. całości wydatków z pieniędzy unijnych.

Budowa terminalu LNG została uznana przez rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m sześc. (teraz Polska zużywa ok. 14 mld m sześc. gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku.

czytaj raport specjalny INTERIA.PL o gazie łupkowym

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: europejska | LNG | budowy | budowa | terminal | infrastruktura | Komisja Europejska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »