Program "Rodzina 500+": Wniosek złożysz poprzez bankowość internetową

Banki ułatwią dostęp do programu "Rodzina 500+". Trwają prace nad stworzeniem systemu umożliwiającego składanie wniosków przy pomocy bankowości internetowej. Ma być szybciej, bez stania w kolejkach w urzędach, a do tego bezpiecznie i prosto. Interia zbadała na jakim etapie są prace i jak to będzie rzeczywiście wyglądać.

Pobierz darmowy: PIT 2015

Prace nad nowatorskim rozwiązaniem składania wniosków przez bankowość internetową są prowadzone z jednej strony przez Ministerstwo Cyfryzacji i resort pracy, z drugiej przez banki i gminy.

- Jesteśmy na etapie tworzenia odpowiednich rozwiązań i dopinania ostatnich szczegółów z ministerstwem. W oparciu o wyniki tych prac, kolejne instytucje będą mogły się stopniowo podłączać do systemu, by umożliwić swoim klientom składanie wniosków o świadczenie z programu "Rodzina 500+" przez swoje systemy bankowości internetowej - komentuje dla Interii Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej, odpowiedzialny za Bankowość Mobilną w PKO Banku Polskim.

Reklama

Pospolite ruszenie banków. Zainteresowanie jest spore

Jak dowiedziała się Interia, poza PKO BP - koordynatorem i stroną kontaktową z administracją publiczną - do rozwiązań usprawnienia składania wniosków przez internet dołączą także inne instytucje finansowe.

Oficjalnie o swoich planach wdrożenia systemu poinformował niedawno mBank. - Bank pracuje nad wdrożeniem takiej możliwość. System składania wniosków przez internet będzie dostępny dla klientów mBanku i Orange Finanse - powiedział w rozmowie z Interią Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy mBanku. Jak udało się nam dowiedzieć, prace trwają także w ING Banku Śląskim. - Chcemy zdążyć do 1 kwietnia, aby klienci przekazywali wnioski w ramach konta w bankowości internetowej już na samym początku startu programu - podkreślił Piotr Utrata, rzecznik prasowy ING Bank Śląski.

To jednak zdecydowanie nie wszystkie instytucje, a część banków ciągle jeszcze zastanawia się nad wdrożeniem podobnych rozwiązań i dołączeniem do grupy podmiotów wspierających przekazywanie wniosków do Rodzina 500+. Zainteresowanie jest duże, bo osoby pobierające świadczenia w ramach Programu 500+, to nie tylko potencjalnie nowy klient, który może być zainteresowany dodatkowymi produktami, ale także szansa na propagowanie, dalszy rozwój i wzrost zainteresowania bankowością mobilną wśród Polaków. Warto przypomnieć, że "dostęp do bankowości elektronicznej ma 51 proc. dorosłych Polaków" (za NBP, raport "Zwyczaje płatnicze Polaków").

- Według najnowszych danych Związku Banków Polskich około 14 mln klientów aktywnie korzysta z bankowości internetowej. Należy pamiętać, że nie wszystkie osoby posiadające dostęp do serwisów transakcyjnych i aktywnie z nich korzystają - zauważa Macierzyński. Program 500+ może to zmienić, przesunąć środek ciężkości w stronę zwiększonego zainteresowania i wzrostem aktywności w bankowości internetowej. - Dla części klientów będzie to powód, by zacząć to robić. Jest to szansa na dalszy rozwój segmentu tego typu usług. Mało tego, jeśli klient zobaczy, że można składać wnioski przez internet w sposób prosty i szybki, nie wychodząc z domu, to z czasem może sięgnąć także po dodatkowe produkty, które w ramach bankowości internetowej są świadczone, w tym np. kredyty, lokaty, produkty oszczędnościowe, itd. - dodaje Macierzyński.

Testy przed pierwszym kwietnia

Prace nad samą formułą składania wniosków, ale także nad rozwiązaniami technicznymi wciąż trwają. - Testy powinny ruszyć lada dzień. Potrwają zapewne do końca marca, tak by wszystko mogło sprawnie ruszyć 1 kwietnia - konstatuje Macierzyński.

Ma być jak najprościej, by klient bankowości internetowej mógł bez przeszkód złożyć wniosek. Prace nad systemem do wypełniania i przekazywania wniosków to de facto milowy krok dla polskiego systemu usług, w tym także publicznych, a osiągnięcia na tym polu - z dużą dozą prawdopodobieństwa - będą dalej rozwijane. Wiąże się to z koniecznością drożenia przez Polskę rozporządzenia eIDAS (w lipcu 2016 r.). Celem ma być natomiast zwiększenie zaufania do transakcji elektronicznych poprzez zapewnienie wspólnej podstawy interakcji elektronicznej pomiędzy przedsiębiorstwami, obywatelami i organami publicznym.

Można założyć, że kolejne usprawnienia w zakresie wypełnienia obowiązków na linii państwo-obywatel będą przyjmować formułę elektroniczną.

Wniosek elektroniczny, czyli...

W przypadku programu 500+ jedną z możliwości złożenia wniosku będzie wypełnienie jego papierowej wersji. Ten sam dokument znajdzie się także w odpowiednio przygotowanej zakładce w bankowości internetowej. - Wersja elektroniczna będzie w pełni tożsama z papierową. Nie możemy niczego zmieniać. Co jednak szczególnie ważne, klient będzie miał bezpośrednio możliwość dodania dodatkowych dokumentów. Wystarczy zrobić zdjęcie czy zeskanować odpowiednie zaświadczenia i załączyć pliki do wniosku w systemie transakcyjnym - tłumaczy Macierzyński.

Na samym początku wypełniania wniosku należy w wyszukiwarce, będącej częścią elektronicznego wniosku znaleźć i wybrać organ właściwy, zgodny z miejscem zamieszkania, do którego ma trafić wniosek. Zazwyczaj jest to MOPS, chociaż trzeba pamiętać, że to gmina wyznacza właściwe jednostki, do których ma trafić wniosek.

Po wypełnieniu wniosku - "Wyślij"

Co należy podkreślić, po wypełnieniu wniosku składający będzie miał możliwość jego wizualizacji, sprawdzenia danych, a także jego wydrukowania. - Bank, po potwierdzeniu otrzymania przez systemy administracji publicznej wniosku, ma obowiązek usuwania wprowadzonych przez klienta danych. Jeśli zatem składający dokumenty się wyloguje, przejdzie do innej zakładki, to nie będzie już możliwości powrotu do wypełnionego wniosku. Bank usunie wszystkie informacje. Daje to klientowi gwarancję, że i nie będą w żaden sposób wykorzystywane. Bank pełni w tym przypadku rolę poczty, która przesyła przekazywane dane, nie mając do nich wglądu - podkreśla Macierzyński.

Podczas wypełniania wniosku trzeba będzie podać także adres e-mail, na który trafi Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO), czyli potwierdzenie złożenia wniosku i rozpoczęcia postępowania administracyjnego. -Oprócz tego, w bankowości internetowej klient w każdej chwili będzie mógł pobrać potwierdzenie, że wniosek danego dnia został złożony i wysłany do systemu Emp@tia - dodaje Macierzyński. Emp@tia to system informatyczny umożliwiający wymianę informacji między ośrodkami pomocy społecznej, centrami pomocy rodzinie, ZUS, urzędami pracy, urzędami skarbowymi, KRS, do którego trafiać będą wnioski wysyłane elektronicznie.

Będzie to miało znaczenie w szczególności, gdyby pojawiły się jakieś problemy techniczne, w szczególności przy potencjalnych reklamacjach w urzędzie gminy lub MOPS-ie.

Wniosek będzie można wypełniać albo każdego roku, albo przy każdej zmianie danych: narodziny kolejnego dziecka, zmiana w zarobkach, etc.

- Trzeba pamiętać, że wnioski będzie można składać tylko poprzez bankowość internetową, czyli w naszym Banku przez iPKO lub Inteligo. Nie będzie możliwości zrobienia tego w oddziale ani przez infolinię. Bank nie będzie udzielać także żadnych informacji merytorycznych w sprawie wypełniania wniosku. Powstanie poradnik i wzór wypełnionego wniosku na stronach banku, ale na tym interakcja z bankiem w zakresie wypełnienia dokumentów się kończy - tłumaczy Macierzyński. Wszystkie ewentualne pytania - jeśli nie znajdziemy odpowiedzi na stronach ministerstwa lub banku należy kierować bezpośrednio do organu wskazanego przez gminę.

Wnioski o świadczenia w wysokości 500 zł na drugie i kolejne dziecko w ramach Programu 500+ będzie można składać od pierwszego kwietnia br. Ustawodawca przewidział także finansowe wsparcie na pierwsze dziecko, chociaż w tym wariancie obowiązuje kryterium dochodowe, które rodzina jest zmuszona spełnić, czyli 800 zł na osobę w rodzinie lub 1,2 tys. zł w przypadku dzieci z niepełnosprawnością. "Rodzina 500+" to sztandarowy program Prawa i Sprawiedliwości, który został przyjęty przez Sejm 11 lutego br., a następnie podpisany przez prezydenta 17 lutego br. Świadczenie 500 złotych ma być wypłacane do 18 roku życia dziecka. PiS wielokrotnie podkreślało, że jest to program inwestycyjny, a nie socjalny, a jego głównym celem - zwiększenie urodzeń dzieci w Polsce.

Bartosz Bednarz

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »