Dlaczego warto zostać zauważonym w internecie? Najnowsze trendy w reklamie online

Żaden marketer nie wyobraża sobie strategii marketingowej bez uwzględnienia w niej działań online. Nie istnieć w internecie to jak nie istnieć w ogóle.

Przyjrzyjmy się pewnym trendom. Rynek reklamy online w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, co potwierdzają badania IAB Polska prowadzone od 2007 r. Wtedy to wydatki na reklamę digitalową wynosiły 743 miliony złotych. Z roku na rok ta suma rosła, a w 2015 r. przekroczyła 3 mld. W roku kolejnym wydatki na promocję online po raz pierwszy przewyższyły wydatki na reklamę w telewizji, zostawiając daleko w tyle prasę czy radio. Wszystko wskazuje na to, że w 2017 odnotowany zostanie kolejny wzrost. W pierwszym kwartale na promocję internetową wydano o 85 milionów więcej niż w tym samym okresie w roku 2016. Pokazuje to potencjał internetu i dowodzi, że staje się on głównym kanałem komunikacji na linii marka - klient.

Reklama

Za trendami podążają marketingowcy i przedsiębiorcy, którzy cały czas szkolą się z zakresu SEO/SEM, social media czy content marketingu. Z roku na rok organizowanych jest coraz więcej wydarzeń i szkoleń związanych z tą tematyką, jak choćby odbywająca się 3 października w Krakowie Aula Polska, której motywem przewodnim jest: Jak skutecznie sprzedawać i reklamować w internecie. W co inwestować?

Display

To właśnie na ten typ reklamy internetowej przeznaczana jest największa część budżetu (w 2016 r. było to 50,2 proc. całości wydatków na promocję online). Firmy inwestują w reklamy banerowe Google AdWords czy reklamy graficzne na Facebooku. Wydatki na display rosną również dzięki coraz większemu zainteresowaniu wideo online oraz social media. Jest to rezultatem dzisiejszego sposobu konsumowania treści przez odbiorców, którzy coraz mniej czasu poświęcają na dokładne czytanie artykułów, a bardziej przemawia do nich komunikacja za pomocą obrazu. Warto też zwrócić uwagę na to, że reklamy umożliwiają w coraz większym stopniu kierowanie przekazu do konkretnego odbiorcy.

SEM

Stronę internetową można traktować jako siedzibę firmy w internecie, która przede wszystkim musi być widoczna w wynikach wyszukiwania. Należy ułatwić klientom drogę do niej i tu z pomocą przychodzi Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach. Jedną z jego form są działania SEO, czyli długotrwały, lecz opłacalny proces optymalizacji i pozycjonowania strony w oparciu o słowa kluczowe i najczęściej wyszukiwane frazy. Zwiększa ruch na stronie i sprowadza na nią osoby rzeczywiście zainteresowane jej tematyką. Drugą formą SEM jest PPC (Pay Per Click), czyli model reklamy, w którym pieniądze z budżetu są pobierane tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w link kierujący na stronę zleceniodawcy. Mogą mieć postać np. linków sponsorowanych lub reklam AdWords (tekstowych i banerowych). Skąd więc tak duże wydatki firm na SEM (32,3 proc. w 2016 r.), skoro działania SEO, jak mogłoby się wydawać, nie wymagają dużego budżetu? Stąd, że optymalizacją i pozycjonowaniem stron firmowych oraz obsługą kampani zajmują się odpłatnie wyspecjalizowane ku temu agencje.

Wiele firm (na ogół są to małe przedsiębiorstwa) popełnia duży błąd, nie inwestując w swoją stronę internetową. Niektóre z nich nawet jej nie posiadają, ograniczając się do prostej informacji w katalogach firm i do profilu na Facebooku. Tymczasem nie każdy Internauta korzysta z social media, przez co nie ma możliwości uzyskania potrzebnych mu informacji. Fanpage nie da się też skutecznie pozycjonować, stąd znajdą go jedynie osoby, które znają już firmę i chcą zobaczyć jej profil. Z kolei ci, którzy szukają jedynie konkretnego produktu lub usługi, trafią na najlepiej wypozycjonowane strony konkurencji.

Email marketing

Pieniądze wydawane na tę formę marketingu są stosunkowo niewielkie. Wiąże się to z tym, że mail jest tanim kanałem komunikacji, lecz zarazem bardzo skutecznym. Przy dużej bazie odbiorców koszty dotarcia do jednego klienta mogą wynosić zaledwie kilka groszy. Z kolei średni ROI, czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji wynosi 3800 proc. Oznacza to, że średnio jedna zainwestowana złotówka w email marketing przynosi zysk w wysokości 38 zł. Wyniki te mogą być jednak znacznie większe. W dodatku dzięki ciągłemu udoskonalaniu i integracji narzędzi analitycznych marketerzy mogą precyzyjnie targetować kampanie mailowe i automatyzować komunikację z odbiorcami.

W sieci liczy się wizerunek

Warto zwrócić uwagę na nowy sposób komunikowania w sieci, gdzie duże znaczenie ma to, jak firma jest postrzegana. Dlatego należy zgłębić tajniki promocji w social media. Tam komunikowane treści mają za zadanie angażować użytkowników w życie marki i wpływać na jej wizerunek. Komunikacja ta jest często mniej formalna i polega na interakcji z odbiorcami. Im więcej osób zobaczy, udostępni czy polubi post, tym lepiej.

Ponadto marketing zyskał nowych bohaterów. W reklamach coraz częściej pojawiają się znani youtuberzy czy poczytni blogerzy. Czasem są to osoby uznawane za ekspertów w danej dziedzinie, a czasem po prostu osoby zajmujące się tzw. lifestylem, prowadzące kanały lub blogi o charakterze rozrywkowym. Jedni są angażowani wprost do reklamy, stają się twarzą danej marki, inni za opłatą recenzują lub lokują produkty w swoich mediach. Tym sposobem najbardziej poczytni blogerzy na świecie zarabiają nawet kilkanaście milionów złotych rocznie. Z kolei firmy, które zdecydowały się na taką współpracę, zyskują wizerunek nowoczesnych i podążających za trendami.

Pewne jest to, że walka o widoczność w internecie będzie będzie coraz bardziej zacięta. Zwłaszcza, że w Polsce wciąż rośnie rynek e-commerce. Jeżeli nie chcesz zostać w tyle za konkurencją, powinieneś sam dobrze przemyśleć swoje działania online lub powierzyć je w ręce specjalistów. A żeby tego dokonać, najlepiej jest posiąść ku temu odpowiednią wiedzę. W tym celu zapraszamy na spotkanie Aula Polska. Dowiedz się, jak skutecznie sprzedawać i reklamować w internecie.

Szymon Dyrlaga

Dowiedz się więcej na temat: najnowsze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »