Jak być skutecznym przedsiębiorcą?

Przedsiębiorca, który chce osiągnąć sukces na rynku, musi posiadać wysokie kompetencje rynkowe. Nie składają się na nie jedynie wiedza oraz doświadczenie, ale również - umiejętność poruszania się w globalnym świecie.

Skończone studia wyższe, znajomość języków przestaje już wystarczać. Zatem - jak być skutecznym przedsiębiorcą, jak dostać się do grona najlepszych? Osiągnąć może to jedynie ten, kto nie będzie mieć kompleksów wobec Europy Zachodniej, a zatem dobrze pozna politykę międzynarodową i zgłębi zagadnienia szeroko pojętej dyplomacji.

Polski przedsiębiorca i jego kompetencje rynkowe

O tym, jak wygląda sylwetka polskiego przedsiębiorcy, dowiedzieć możemy się z badań, które w bieżącym roku opublikował CBOS, a powstały one na zlecenie Katedry Socjologii Ekonomicznej SGH w Warszawie. Wyróżniono trzy typy przedsiębiorców ze względu na kompetencje rynkowe. I tak typ pierwszy, który zarazem możemy określić mianem najbardziej skutecznego przedsiębiorcy, to rodzaj "dynamiczny otwarty". Taki przedsiębiorca wie, jak poruszać się w globalnym świecie, stawia na nowatorskie rozwiązania technologiczne, nie ma problemów z porozumieniem się z zagranicznymi kontrahentami, zna kody kulturowe, a nawet skłonny jest przenieść swą firmę poza granice Polski. Do tego typu zaliczonych zostało 22,6 proc. respondentów. Przeważa natomiast rodzaj przedsiębiorców "dynamicznych paternalistycznych", czyli takich, którzy są otwarci na innowacje, dbają o swoich pracowników, ale rozwijają się jedynie w granicach kraju, ponieważ brakuje im kompetencji, by nawiązać kontakty oraz znajomości rynków międzynarodowych. Ta grupa liczy 42,7 proc. respondentów. Z kolei 12,4 proc. to przedsiębiorcy tradycjonalni, właściciele najmniejszych firm, powoli rozwijający swój biznes i nie posiadający dużych kompetencji rynkowych. Pozostała liczba respondentów należy do typów mieszanych.

Reklama

Teraz, gdy znamy już sylwetki, warto zastanowić się nad tym, jakie umiejętności i wiedza będą potrzebne, by dostać się do grona najbardziej skutecznych przedsiębiorców, jak zostać typem dynamicznym i otwartym na międzynarodowe rynki oraz inwestycje.

Jak stać się skutecznym?

Polska dojrzewa do tego, by stać się równym partnerem z rynkami europejskimi. Przedsiębiorcy coraz chętniej chcą się kształcić i zdobywać umiejętności, które w państwach zachodnich są normą. Problem natomiast często sprowadza się do wyboru drogi rozwoju. Nawiązywanie kontaktów biznesowych, to bardzo złożone zagadnienie. Przedsiębiorca powinien łączyć w jednej osobie wiele ról. Obserwując dzisiejsze zjawiska towarzyszące relacjom pomiędzy firmami, korporacjami, a nawet państwami często mamy problemy z ich identyfikacją. Jakie umiejętności będą nam najbardziej potrzebne?

- Kluczem do poznania współczesnych reguł globalnego świata i dynamicznych zmian w nim zachodzących jest dyplomacja. Dyplomacja jest sztuką, łączącą w sobie wiedzę i umiejętności niezbędne do interpretacji relacji międzynarodowych, które z kolei są bardzo potrzebne, by swobodnie poruszać się na arenie biznesu mającego zasięg międzynarodowy. Dyplomacja to również wachlarz doświadczeń i narzędzi niezbędnych do realizacji zamierzonych celów, a są to umiejętności z zakresu Public Relations, znajomość sztuki autoprezentacji, umiejętność prowadzenia negocjacji, protokół dyplomatyczny czy dress code - tłumaczy Anna Karwacka, dyrektor House of Diplomacy, ośrodka organizującego Roczne Programy Dyplomatyczne.

- Kiedy w naszym kraju rozpoczął się rozwój gospodarki kapitalistycznej, byliśmy jednym z najgorzej wykształconych narodów. Szybko zrozumieliśmy, że bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności nie dogonimy państw zachodnich. I tak zaczęliśmy zgłębiać języki, uzupełniać wykształcenie. Wiedza na temat polityki zagranicznej, czy stosunków międzynarodowych jest tak samo niezbędna przedsiębiorcy, jak umiejętności negocjacyjne - dodaje Paweł Bieniek, przedsiębiorca, właściciel firmy Adhorizon sp. z o.o. Niestety takie myślenie to jednak rzadkość. Przedsiębiorcom często wydaje się, że wystarczy dyplom z języka, by móc siadać do stołu negocjacyjnego z przedsiębiorcami zagranicznymi. Jakież może być rozczarowanie, gdy nie uda się podpisać umowy, nie dlatego, że mamy zły produkt, ale dlatego, że nie wzbudzamy zaufania, nie znając tajników komunikacji czy zasad negocjacji.

Zobacz wskaźniki dla firm na stronach BIZNES INTERIA.PL

Winston Churchill powiedział kiedyś, że "dyplomata to człowiek, który dwukrotnie się zastanowi zanim nic nie powie." Te słowa bardzo dobrze oddają ducha dyplomacji, gry pomiędzy mówieniem a milczeniem, a tego polski przedsiębiorca musi się nauczyć, gdyż kulturowo jesteśmy przyzwyczajeni do odmiennych reakcji. Opanowanie, podejmowanie rozsądnych decyzji, umiejętność obrony własnych interesów oraz takie prowadzenie rozmowy, by różnice przekuły się wyłącznie w zalety to sztuka niełatwa, choć musi stać się u nas standardem.

Znajomość polityki i gospodarki międzynarodowej

Polityka międzynarodowa to dziedzina wiedzy, z którą skuteczny przedsiębiorca powinien być na bieżąco. Oczywiście niezbędne są pewne podstawy i umiejętność przewidywania skutków wydarzeń. A o tym, że polityka nieodłącznie związana jest ze światową gospodarką nikogo nie trzeba już informować.

Tu znajdziesz pełną listę analiz w Biznes INTERIA.PL

Warto jednak dowiedzieć się, dlaczego ta dziedzina wiedzy powinna stać się podstawą dla polskiego przedsiębiorcy, a zagadnienie to wytłumaczy specjalista: - Globalizacja zaglądnęła pod strzechy nawet najbardziej odległych zakątków polski: od Suwalszczyzny po Bieszczady. Umiejętność funkcjonowania w dynamicznym międzynarodowym środowisku jest dziś niezbędna nie tylko dyplomatom. Znajomość obcych kultur, zwyczajów, technik negocjacji, czy kuchni jest warunkiem podstawowym dla skutecznej komunikacji. Z pojawieniem się konkurencyjnych gospodarek Chin, Brazylii czy Indii, przedsiębiorca powinien poruszać się pomiędzy różnymi kulturami jak ryba w wodzie. To zapewni sukces. No i zdobycie takich typowych dla dyplomaty cech jak cierpliwość, wyważone sądy, umiejętność argumentacji czy dyskrecja, na pewno przedsiębiorcy także pomoże uzyskiwać lepsze wyniki - mówi Michał Safianik, wicedyrektor Stałego Sekretariatu Wspólnoty Demokracji, wykładowca House of Diplomacy, w latach 2006-2008, dyrektor ds. kontaktów z korporacjami w Radzie Atlantyckiej w Waszyngtonie.

Studia, kursy czy szkolenia?

Powiedzieliśmy o ogromnych wymaganiach, które powinien spełniać przedsiębiorca, by mógł odnieść sukces na arenie międzynarodowej. Pytanie tylko, jak taką wiedzą i umiejętności uzyskać? Nikt z nas nie ma już czasu na długoletnie studia. Trudno byłoby uczęszczać jednocześnie na szkolenie z zakresu PR, savoir-vivre'u, technik negocjacji czy polityki międzynarodowej. Rozważyć warto natomiast studia MBA. W ciągu dwóch lat zdobędziemy wiedzę z zakresu ekonomii, negocjacji, PR, human resources oraz prawa. Czy tak kompleksowe wykształcenie oraz umiejętności możemy nabyć szybciej?

Otóż okazuje się, że na polskim rynku szkolnictwa pojawiła się taka alternatywa, jak roczne kursy dyplomacji i polityki międzynarodowej. Nie biją póki co rekordów popularności, ale powinny wpisać się do polskiego biznesu w obszary tak ważne i podstawowe, niczym znajomość języka angielskiego. Co więcej taka forma nauki jest ciekawą alternatywą, gdyż uczymy się od praktyków. Dzielą się swoim bogatym doświadczeniem liderzy polityki zagranicznej, którzy pełnili wysokie funkcje w organizacjach międzynarodowych. Podczas bezpośrednich spotkań z dyplomatami poznajemymy różnice kulturowe, które tak bardzo wzbogacają nasz świat, ale jednocześnie stanowią coś w rodzaju pola minowego dla przedsiębiorcy.

Jest kilka zawodów, w których człowiek uczy się przez całe życie. Taka rola lekarza, prawnika czy przedsiębiorcy. Ustawiczne poszerzanie swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności daje gwarancję sukcesu w swoich działaniach. A nawet jeśli poniesiemy porażkę na jakimś gruncie, przynajmniej nie możemy sobie zarzucić, że to my jesteśmy źródłem problemu.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przedsiębiorca | Skuteczni
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »