43-proc. wzrost przychodów Grupy Wielton w I półroczu 2017 r.

Pierwsze półrocze 2017 r. przyniosło Grupie Wielton, największemu w Polsce i trzeciemu w Europie producentowi naczep oraz przyczep, wyraźny wzrost sprzedaży, szczególnie na rynkach zagranicznych. Przychody Grupy wzrosły o ponad 43% i wyniosły 790,8 mln zł (wobec 551,8 mln zł w analogicznym okresie w 2016 r.).

Pierwsze półrocze 2017 r. przyniosło Grupie Wielton, największemu w Polsce i trzeciemu w Europie producentowi naczep oraz przyczep, wyraźny wzrost sprzedaży, szczególnie na rynkach zagranicznych. Przychody Grupy wzrosły o ponad 43% i wyniosły 790,8 mln zł (wobec 551,8 mln zł w analogicznym okresie w 2016 r.).

Marża brutto sięgnęła 106,9 mln zł i była o 26,2% wyższa niż rok wcześniej. Z kolei skonsolidowany wskaźnik EBITDA jest wyższy i wyniósł w omawianym okresie 57,3 mln zł, a zysk netto Grupy po pierwszym półroczu wyniósł 31,8 mln zł. Istotne zwyżki zanotowano w II kwartale, w którym zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 56,2 mln zł, o 10,7% więcej w stosunku do I kwartału.

Wzrost sprzedaży zagranicznej o 74,9 proc.

- 790,8 mln zł wynoszą skonsolidowane przychody Grupy ze sprzedaży w I pół. 2017 r. (wzrost o 43,3% r/r)

Reklama

- 57,3 mln zł zysku EBITDA i 31,8 mln zł zysku netto w I pół. 2017 r.

- Sprzedaż zagraniczna w I poł. 2017 r. wyniosła 560,1 mln zł (wzrost o 74,9% r/r)

- 7 746 szt. sprzedanych naczep i przyczep oraz produktów dla rolnictwa marek Wielton, Viberti oraz Fruehauf (wzrost o 16,9% r/r)

Szybki rozwój i realizacja celów

Przychody Grupy ze sprzedaży w okresie styczeń - czerwiec 2017 r. wyniosły 790,8 mln zł, co stanowi

ponad 43-procentowy wzrost r/r. Przychody za drugi kwartał wyniosły 410,7 mln zł i wzrosły o 9,1% wobec tego samego okresu 2016 roku. Przychody ze sprzedaży produktów wyniosły 752,8 mln zł (42,5% wzrostu r/r). Za pierwsze półrocze 2017 r. skonsolidowano 323 mln zł przychodów ze sprzedaży uzyskanych przez Fruehauf w pierwszym półroczu 2017 r. Co istotne, przychody całego półrocza nie są w pełni porównywalne r/r, ponieważ w 2016 r. grupa nie konsolidowała przychodów Fruehauf za pierwszy kwartał 2016 roku.

- Wyraźna poprawa koniunktury na rynku naczep w Europie w ostatnich latach korzystnie przełożyła się na wzrost sprzedaży Grupy, która umocniła swoją pozycję na polskim i zagranicznych rynkach. Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży przewyższający nasze oczekiwania zarówno w Europie Zachodniej (w Niemczech, Francji i we Włoszech), jak i na Wschodzie. W Rosji, gdzie w 2017 roku nastąpiło bardzo wyraźne ożywienie rynku, sprzedaliśmy 6 razy więcej naczep i przyczep niż w analogicznym okresie 2016 r. W Polsce nasz udział rynkowy wzrósł do 15,9% - podsumowuje Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A.

Grupa Wielton sprzedała 7 746 sztuk naczep i przyczep drogowych oraz produktów dla rolnictwa. Jest to wynik konsolidujący sprzedaż do klientów w obszarze działalności marek Wielton, Viberti oraz Fruehauf. W porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, kiedy sprzedano 6 627 sztuk, skumulowany wynik za 2017 jest wyższy o 16,9% w ujęciu r/r. W stosunku do r. 2015 (3 720 sprzedanych sztuk), to ponad dwukrotny wzrost.

Zmienne czynniki zewnętrzne pod kontrolą

Przejściowy spadek rentowności w relacji r/r jest następstwem czynników zewnętrznych, które można było zaobserwować w pierwszym półroczu 2017 r., w tym wzrostu cen surowców. W kolejnych okresach spodziewana jest poprawa rentowności ze względu na urealnienie cen sprzedaży, pozwalające na neutralizację wzrostu kosztów zakupu surowców w drugim kwartale. W tym samym czasie nie bez znaczenia pozostała silna aprecjacja złotówki, niekorzystna z perspektywy eksportera. W zakresie Grupy należy również zauważyć okresową deprecjację rubla rosyjskiego. Ponadto na początku roku władze spółki aktywnie zarządziły oczekiwaniami w zakresie wynagrodzeń w spółce Wielton, co przełożyło się na podniesienie wynagrodzeń średnio o 8%.

Sukcesy na rynkach zagranicznych

Sprzedaż zagraniczna w Grupie Wielton w I półroczu 2017 r. stanowiła prawie 70% całkowitego wolumenu sprzedanych produktów. Wzrost wolumenu sprzedaży na zagranicznych rynkach (5 391 szt. wobec 4 206 szt. w analogicznym okresie 2016 r.), zasadniczo wynika z ożywienia na rynkach włoskim i rosyjskim. W efekcie sukcesów sprzedażowych umocniła się pozycja spółek z Grupy Wielton na poszczególnych rynkach.

W Rosji wyraźna poprawa koniunktury przełożyła się na sprzedaż wszystkich produktów w ilości 799 sztuk. Wynik ten jest prawie 6-krotnie wyższy w porównaniu z rokiem 2016, kiedy sprzedano 139 sztuk. Na rynku włoskim po zadowalającym wzroście w pierwszym kwartale na poziomie 12%, w drugim zanotowano jeszcze większe ożywienie, dzięki czemu w całym półroczu włoski rynek urósł o 23% w ujęciu r/r. Sprzedaż produktów Viberti wzrosła w półroczu o ponad 50,9%, co pozwoliło na zwiększenie udziałów na włoskim rynku o 0,7 pp. - spółka z Grupy Wielton obecnie zajmuje 5 lokatę z udziałem 5,1%. Również we Francji Grupa rośnie szybciej niż rynek. Francuski rynek naczep i przyczep urósł o niemal 9%, podczas gdy liczba zarejestrowanych pojazdów Fruehauf wzrosła o prawie 20%, dzięki temu udziały rynkowe wzmocniły się o 2p.p. do 21,9%. Fruehauf pozostaje liderem na francuskim rynku.

- Sytuacja finansowa Grupy jest bardzo stabilna, co daje perspektywę na dalsze zagraniczne przejęcia - ocenia Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A. - W kwietniu ogłoszona została inicjatywa pod nazwą Biuro Projektów Strategicznych, w ramach której uruchomiliśmy 31 projektów w trzech obszarach: operacyjnym, handlowym oraz inwestycyjnym. Strategia Grupy zakłada dwukrotny wzrost w ciągu 4 lat oparty na rozwoju organicznym i polityce akwizycyjnej. W tym półroczu do sukcesów na tym polu należy zaliczyć przejęcie niemieckiej spółki Langendorf w maju tego roku (transakcja zakończona w lipcu 2017 r).

Przy okazji publikacji wyników finansowych za pierwsze półrocze Wielton poinformował o wprowadzeniu nowego logotypu oraz rozpoczęciu pierwszego etapu prac nad architekturą marek Grupy Wielton, w tym tożsamości graficznej przejmowanych spółek zagranicznych. Celem podjętych działań jest podkreślenie współzależności pomiędzy Grupą a podmiotami działającymi na rynkach lokalnych i zakomunikowanie zmiany klientom spółki we Francji, Niemczech, Włoszech i Rosji.

mzb

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przychód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »