Czy MOL będzie chciał kupić Możejki?

Wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak nie spodziewa się, żeby węgierski koncern naftowy MOL chciał kupić rafinerię PKN Orlen w Możejkach. Uważa też, że współpraca węgierskich firm z Orlenem i Lotosem może być "obiecująca".

Wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak nie spodziewa się, żeby węgierski koncern naftowy MOL chciał kupić rafinerię PKN Orlen w Możejkach. Uważa też, że współpraca węgierskich firm z Orlenem i Lotosem może być "obiecująca".

Od wielu miesięcy media na Litwie i w Polsce spekulują na temat możliwości sprzedaży rafinerii Orlen Lietuva w Możejkach. Pawlak przebywał w poniedziałek w Budapeszcie, gdzie spotkał się m.in. z wicepremierem, ministrem administracji publicznej i sprawiedliwości Węgier Tiborem Navracsicsem i prezesem koncernu MOL Zsoltem Hernadim.

"Myślę, że prezes Hernadi (prezes MOL Zsolt Hernadi) nie jest tak szalony, żeby wchodzić w taki niestety mało efektywny biznes. Widzimy, że tam (w Możejkach - PAP), jak się zepsuje rurociąg, to 3-4 lata nie można tego naprawić. (...) Nie sądzę, żeby tego typu zamiary były. Ale niewątpliwie współpraca węgierskich firm, MOL z Orlenem, Lotosem może być obiecująca" - powiedział wicepremier.

Reklama

PKN Orlen kupił litewską rafinerię po 1,5-rocznych negocjacjach pod koniec 2006 roku. W rywalizacji o udziały polska spółka pokonała m.in. rosyjsko-brytyjskie konsorcjum TNK-BP, rosyjsko-amerykańskie konsorcjum Łukoil-ConoccoPhilips oraz kazachski KazMunaiGaz.

PKN Orlen przejął kontrolny pakiet akcji litewskiej rafinerii Możejki w połowie grudnia 2006 r. - od Yukos International UK B.V. 53,70 proc. zakładu za 1,49 mld USD, a od rządu Litwy - 30,66 proc. za ponad 852 mln USD. W uroczystym sfinalizowaniu transakcji z litewskim rządem brał udział ówczesny premier Jarosław Kaczyński.

Na rentowność spółki wpływają problemy logistyczne. W 2006 roku rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do rafinerii w Możejkach, tłumacząc to awarią na odcinku ropociągu "Przyjaźń", którym rosyjska ropa płynęła do przejętej przez Orlen rafinerii. W związku z tym, ropa do rafinerii Orlen Lietuva jest dostarczana tankowcami i koleją. Ponadto w 2008 r. państwowe Koleje Litewskie rozebrały, a obecnie zwlekają z odbudową, część torów na trasie umożliwiającej krótszy i tańszy transport paliw z rafinerii w Możejkach.

W lutym br. prezes PKN Orlen Jacek Krawiec podkreślał, że zarząd spółki jeszcze w tym roku chce rozwiązać kwestię Możejek; nie wykluczył wówczas uzyskania w przyszłości partnera strategicznego dla rafinerii.

W grudniu br. dyrektor wykonawczy ds. strategii i zarządzania projektami w PKN Orlen Andrzej Kozłowski poinformował PAP, że decyzja w sprawie przyszłości rafinerii Orlenu w Możejkach może zapaść w lutym 2011 roku.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Orlen | mól | minister gospodarki | MOL | chciał | mole
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »