PGNiG rozpoczyna działalność handlową w Londynie

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo otworzyło biuro handlowe w Londynie - międzynarodowym centrum handlu skroplonym gazem ziemnym (LNG). W ten sposób PGNiG staje się jednym z graczy globalnego rynku obrotu tym surowcem.

Biuro działa od 1 lutego 2017 roku, a pełną zdolność operacyjną uzyska do końca pierwszego kwartału br. Za utworzenie i jego obsługę odpowiada PGNiG Supply & Trading GmbH (PST), spółka z grupy Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa zajmująca się obrotem gazem i energią elektryczną w Europie Zachodniej.

- Otwieramy biuro handlowe w Londynie, by wzmacniać pozycję PGNiG na globalnym rynku obrotu LNG - powiedział Piotr Woźniak, prezes Zarządu PGNiG SA. - Nasza obecność w europejskim centrum obrotu tym surowcem to nie tylko szansa na kupowanie gazu po bardziej konkurencyjnych cenach, ale także doskonała okazja do rozpoczęcia handlu LNG na rynkach całego świata - dodał.

Reklama

Docelowo londyńskie biuro stanie się dla całej Grupy PGNiG międzynarodowym centrum kompetencji w obszarze LNG oraz głównym ośrodkiem handlowym w zakresie krótko- i średnioterminowych kontraktów na gaz skroplony.

Londyńskie biuro będzie aktywnie poszukiwało alternatywnych źródeł dostaw do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, aby w jak najbardziej optymalny sposób wykorzystać zarezerwowane dla PGNiG moce tej instalacji.

- Ze względu na zwiększenie dostaw LNG m.in. z USA i Australii, spodziewamy się, iż w niedługim czasie gaz skroplony stanie się istotnym surowcem dla Europy. To umocni jego pozycję jako atrakcyjnej alternatywy dla dywersyfikacji dostaw energii. Takie rozwiązanie jest szczególnie interesujące dla krajów takich jak Polska, gdzie w dalszym ciągu dominującą rolę odgrywają dostawy gazu z kierunku wschodniego - podkreślił Uwe Bode, dyrektor zarządzający PST.

Położone w samym centrum Londynu biuro będzie w pełni operacyjne do końca pierwszego kwartału br., kiedy do zespołu dołączą nowi traderzy i analitycy ryzyka. Za obsługę operacji w Londynie odpowiada niemiecka spółka zależna PGNiG Supply & Trading GmbH (PST), która zajmuje się obrotem gazem i energią elektryczną w Europie Zachodniej, a szefem londyńskiej placówki został były prezes Towarowej Giełdy Energii Ireneusz Łazor.

Zdaniem analityków , już niedługo rynek, który jeszcze niedawno był rynkiem sprzedającego, stanie się na stałe rynkiem kupującego i będziemy mogli przebierać w ofertach. W efekcie podaż przekroczy popyt w Azji i ten gaz dotrze na inne rynki, w tym do Europy, w tym do terminala w Świnoujściu.

Szef PGNiG uważa, że przewidywany rozwój rynku LNG "dobrze koincyduje z naszymi kontraktami terminowymi (...), w tym nie bardzo chcianego kontraktu z Gazpromem do 2022 roku".

- Mamy bardzo wysokie oczekiwania - dodał w rozmowie z PAP Uwe Bode z PGNiG Supply & Trading GmbH, spółki zależnej, która zajmie się obsługą londyńskiego biura. - W ciągu najbliższych kilku lat PGNiG może zbudować swoją obecność rynkową jako kupiec gazu na rynku i spodziewamy się, że po 2020 roku portfolio PGNiG ulegnie znaczącej zmianie na korzyść LPG - mamy teraz kilka lat, żeby się do tego przygotować - dodał.

Terminal w Świnoujściu daje nam możliwość zastąpienia nawet 30 proc. potrzebnego dla Polski.

- Ze względu na zwiększenie dostaw LNG m.in. z USA i Australii, spodziewamy się, iż w niedługim czasie gaz skroplony stanie się istotnym surowcem dla Europy.

Docelowo londyńskie biuro stanie się dla całej Grupy PGNiG międzynarodowym centrum kompetencji w obszarze LNG oraz głównym ośrodkiem handlowym w zakresie krótko- i średnioterminowych kontraktów na gaz skroplony. Londyńskie biuro będzie aktywnie poszukiwało alternatywnych źródeł dostaw do Terminalu LNG.

PGNiG blisko 1,4 mld m3 sprzedanego gazu więcej niż w 2015 r.

Stały wzrost sprzedaży, dziesiątki tysięcy nowych klientów, sprzedaż gazu i prądu oraz rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji z odbiorcami - tak w skrócie można podsumować wstępne wyniki sprzedaży 2016 roku w wykonaniu PGNiG.

Polski gigant skutecznie osadził się na pozycji lidera i świetnie radzi sobie na konkurencyjnym liberalizującym się rynku gazu, dostosowując elastycznie swoją ofertę do zmieniających się potrzeb klientów.

Wyniki w 2016 roku pokazują dynamiczny wzrost wolumenu sprzedaży gazu w całej Grupie PGNiG. Sprzedaż ogółem wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2015. Jeszcze lepiej prezentuje się wzrost sprzedaży do największych odbiorców, który wyniósł 10%. Sprzedaż gazu na Towarowej Giełdzie Energii zwiększyła się o 11%. Podobną dynamikę wzrostu osiągnęła spółka zależna PGNiG Supply&Trading (PST), działająca głównie na rynkach niemieckim i holenderskim. W 2016 roku PST podwoiło liczbę klientów detalicznych i zawarło ponad 60 tys. nowych umów na dostawy prądu i gazu na lata 2017 i 2018.

Bardzo dobre wyniki sprzedaży odnotowało PGNiG S.A., którego oferta skierowana jest do największych odbiorców przemysłowych gazu oraz do klientów hurtowych, kupujących gaz do dalszej odsprzedaży. Dzięki wprowadzaniu programów rabatowych oraz rynkowych mechanizmów zakupu, w 2016 r. zawarto kilka strategicznych nowych umów średnio- i długoterminowych. Znalazły się wśród nich m.in. kontrakty z takimi kluczowymi klientami jak: Grupa Azoty, PGE, PKN ORLEN, EDF Toruń.

PGNiG S.A. systematycznie rozwija także działalność handlową LNG i rozpoczęła eksport gazu na Ukrainę, który w 2016 r. wyniósł prawie 0,4 mld m3.

- Stosowanie europejskich mechanizmów kontraktowania, elastyczność wobec zmieniających się potrzeb rynku ora indywidualne podejście do klienta. Właśnie to czyni naszą ofertą bardzo konkurencyjną - przypomniał Maciej Woźniak wiceprezes PGNiG S.A. ds. handlowych.

W sprzedaży do mniejszych klientów spółka PGNiG Obrót Detaliczny notuje rewelacyjne wyniki. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r., w samym segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, PGNiG Obrót Detaliczny rozpoczął dostawy gazu dla nowych klientów o łącznym zapotrzebowaniu 84 mln m3 rocznie.

To o ponad 20% więcej, niż w analogicznym okresie w 2015 roku. W 2016 roku nowa polityka sprzedażowa sprawiła, że spółka co miesiąc zyskiwała średnio o 10 mln m3 więcej zamówionego wolumenu gazu niż traciła. PGNiG Obrót Detaliczny odwrócił negatywny trend z 2015 roku, kiedy to średnio w każdym miesiącu tracił wśród klientów biznesowych zamówienia na blisko 110 mln m3 gazu.

- Powraca do nas wiele średnich i mniejszych podmiotów, na przykład z branży produkcyjnej czy spożywczej. Dzieje się tak, ponieważ nasze produkty oraz aktualnie prowadzona polityka cenowa i rabatowa są bardzo elastyczne - podkreśla Maciej Woźniak - Pracujemy nad coraz wyższą jakością obsługi. W ramach tych działań dedykowaliśmy m.in. klientom strategicznym bezpośrednich doradców biznesowych.

Wprowadzona przez PGNiG Obrót Detaliczny w 2015 roku oferta została bardzo pozytywnie przyjęta przez klientów biznesowych, których większość zdecydowała się skorzystać z umów terminowych. W ten sposób zyskali oni pewność cen gazu, a Spółka - stabilizację poziomu sprzedaży i przychodów.

Największym nowym odbiorcą w portfolio PGNiG Obrót Detaliczny jest Ceramika Paradyż, która w sierpniu 2016 r. podpisała umowę na zakup 118 mln m? gazu w ramach kontraktu dwuletniego. Jest to jednocześnie największy kontrakt w historii Spółki, kierującej swoją ofertę dla klientów detalicznych oraz małych i średnich przedsiębiorstw. W grupie jej klientów znalazły się także m.in. Polmlek, Philips Lighting i Huta Cynku Miasteczko Śląskie. Przedłużone zostały również dotychczasowe umowy z Can-Pack, ICT Poland, Ferrero Polska oraz z Lhoist Bukowa.

We wrześniu 2016 roku PGNiG OD uruchomiło z dużym sukcesem kompleksową ofertę sprzedaży energii elektrycznej dla klientów indywidualnych - Pakiet Prąd i Gaz - PiG. Jest ona nie tylko najtańsza na rynku, ale dodatkowo posiada wyjątkowo przejrzystą i wygodną konstrukcję: brak abonamentu, gwarancję stałej ceny przez cały rok oraz brak kar dla klientów rezygnujących z usługi.

Spółka PGNiG Obrót Detaliczny intensywnie rozwija także innowacyjne kanały kontaktów z klientami. Jednym z nich są e-BOKi, czyli elektroniczne biura obsługi klienta, w których liczba użytkowników wzrosła o ponad 30%. Spółka uruchomiła także w 2016 roku pięć nowoczesnych BOK'ów Premium, zlokalizowanych w najbardziej popularnych galeriach handlowych w Polsce. To stacjonarne biura obsługi, z których klienci mogą korzystać w dogodnych godzinach przez siedem dni w tygodniu.

PGNiG zaznacza, że jest w pełni gotowe na mające wejść w życie od 1 października br. przepisy detaryfikacyjne znoszące obowiązek zatwierdzenia przez Prezesa URE cen dla klientów biznesowych. Nowe regulacje umożliwią Grupie m.in. natychmiastowe dostosowywanie oferty do zmieniających się warunków rynkowych.

mzb

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: gazoport | PGNiG | rynek gazu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »