Polska marka rośnie w siłę

Grupa Ursus, największy polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa, zamknął I półrocze 2016 r. spadkiem przychodów o 21% r/r do poziomu 138,3 mln zł, pochodna przesunięć w realizacji kontraktu afrykańskiego i spowolnienia na rynku krajowym. Grupa zanotowała zysk operacyjny na poziomie 1 mln zł, zaś zysk netto wyniósł 0,3 mln zł. W kolejnych kwartałach br. Zarząd ma nadzieję na realizację kolejnych transz kontraktów afrykańskich oraz wzrost sprzedaży ciągników w kraju wraz z wprowadzeniem do oferty nowych modeli.

Grupa Ursus, największy polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa, zamknął I półrocze 2016 r. spadkiem przychodów o 21% r/r do poziomu 138,3 mln zł, pochodna przesunięć w realizacji kontraktu afrykańskiego i spowolnienia na rynku krajowym. Grupa zanotowała zysk operacyjny na poziomie 1 mln zł, zaś zysk netto wyniósł 0,3 mln zł. W kolejnych kwartałach br. Zarząd ma nadzieję na realizację kolejnych transz kontraktów afrykańskich oraz wzrost sprzedaży ciągników w kraju wraz z wprowadzeniem do oferty nowych modeli.

- Wyniki finansowe I półrocza br. pozostają pod wpływem spowolnienia na rynku krajowym oraz przesunięć w dostawach sprzętu w ramach kontraktu afrykańskiego w Tanzanii. Kontrakt tanzański jest obecnie w realizacji, a jego rozlicznie będzie miało wpływ na wyniki III i IV kw. br. W II półroczu br. wprowadzamy do oferty nowy model ciągnika o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych, co przełoży się na wzrost sprzedaży w kolejnych okresach - komentuje Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus S.A. Zgodnie z założeniami w br. planujemy wydać ok. 24 mln zł na inwestycje w dalszy rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego - dodaje prezes Zarajczyk.

Reklama

SPRZEDAŻ KRAJOWA NA STABILNYM POZIOMIE, NOWE CIĄGNIKI SERII "C" DEKLASUJĄ KONKURENCJĘ I BUDUJĄ UDZIAŁ W RYNKU

W I półroczu 2016 r. Ursus odnotował przychody ze sprzedaży krajowej na poziomie 68,8 mln zł, tj. 10% spadek r/r. Niższe przychody to pochodna opóźnień w realizacji wniosków o dofinansowanie w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Pomimo słabszej koniunktury na rynku maszyn rolniczych w Polsce, spółka odnotowała wzrost sprzedaży i rejestracji ciągników rolniczych w br. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na koniec lipca 2016 r. udział ciągników Ursusa w krajowym rynku wyniósł 7,2% (w porównaniu z 3,5% w 2015 r.), co stanowi wzrost liczby rejestrowanych ciągników spółki o 50% r/r. W br. rynek spadł o 42% r/r.

- Jako jedyni spośród 10 największych firm działających na naszym rynku, notujemy od początku roku wzrost rejestracji nowych ciągników w kraju o 50% r/r. Tym wynikiem deklasujemy konkurencję i umacniamy pozycję na rynku. Nowa odsłona legendarnej serii "C" ciągników Ursusa bije rekordy popularności - Ursus C-380 znalazł się na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych ciągników w lipcu tego roku - mówi prezes Zarajczyk. W planach jest wzrost udziału w rynku krajowym do 15% w perspektywie najbliższego roku - dodaje prezes Ursusa.

SPRZEDAŻ EKSPORTOWA POD WPŁYWEM PRZESUNIĘĆ W REALIZACJI KONTRAKTU TANZAŃSKIEGO, II PÓŁROCZE W OFENSYWIE

W I półroczu 2016 r. przychody ze sprzedaży eksportowej wyniosły 69,5 mln zł, tj. spadek o 30% r/r. Niższa sprzedaż zagraniczna to efekt przesunięcia terminu realizacji kontraktu z tanzańską spółką National Development Corporation o wartości 55 mln USD na kolejne kwartały. W analogicznym okresie 2015 r. Ursus zrealizował znaczną cześć umowy dla etiopskiej spółki METEC (80,7 mln zł), co wpłynęło na wysoką bazę porównawczą dla wyników w br.

Obecnie spółka jest w trakcie realizacji pierwszej wysyłki w ramach umowy z tanzańską spółką, a znaczną ich część zamierza zrealizować w III i IV kw. 2016 r. W ramach kontraktu z ESC wysyłka przyczep o wartości 42,66 mln USD została zrealizowana w I półroczu 2016 r. Ostatnia część przedmiotu umowy o wartości 3,6 mln USD jest realizowana w III kw. 2016 r.

Spółka aktywnie działała na rynkach europejskich, w tym w Niemczech, gdzie obserwuje się w ostatnim miesiącu wzrost zainteresowania ciągnikami Ursusa. Istotnymi partnerami zagranicznymi są także firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty Ursusa. W planach na najbliższe 2-3 lata jest wzrost sprzedaży zagranicznej o 30%.

ZYSKI POD WPŁYWEM SPRZEDAŻY

Grupa Ursus w I półroczu 2016 r. osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 26,4 mln zł tj. spadek o 22% w porównaniu z 33,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na działalności operacyjnej grupa wykazała zysk na poziomie 1 mln zł, w porównaniu do wartości zysku 10,5 mln zł wykazanego w I półroczu 2015 r., pochodna miedzy innymi wzrostu kosztów sprzedaży (koszty transportu przy realizacji umowy z ESC). Koszty te, zgodnie z zapisami umowy ze spółką ESC są na nią refakturowane. Zysk netto Ursusa w I półroczu br. wyniósł 0,3 mln zł i był niższy o 95,6% r/r, pochodna negatywnego wpływu różnic kursowych.

PERSPEKTYWY NA 2016 R.

W br. spółka kontynuowała realizację strategii rozwoju. W ramach poszerzania oferty produktowej oraz rozbudowy zaplecza produkcyjnego spółka zrealizowała inwestycje na kwotę 9,3 mln tj. 39% z planowanych w br. 24 mln zł.

W II półroczu 2016 r. spółka ma zamiar wprowadzić do produkcji seryjnej kolejny model ciągnika Ursus o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych. Wraz z wprowadzeniem do oferty spółki nowych modeli Zarząd szacuje, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział Ursusa w całym rynku sprzedaży. Jednocześnie trwają prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcjami ciągników o mocach od 50 do 110 KM, wyposażonych w układy przeniesienia napędu produkowanych w Ursusie, przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie. Spółka prowadzi też intensywne działania na poziomie R&D zmierzające do rozszerzenia oferty produktowej o ciągniki ciężkie - 280 KM, wyposażone w układy transmisji z funkcjami Power Shift i Power Shuttle. W końcowej fazie procesu badawczo-rozwojowego jest projekt ciągnika Ursus 3110 "Hi-Lo", charakteryzujący się między innymi zastosowaniem zaawansowanego układu przeniesienia napędu, a także nowoczesnym czterocylindrowym silnikiem spełniającym obowiązujące normy emisji spalin, dzięki czemu w najbliższym czasie pojawi się on w ofercie spółki. W końcowej fazie są również prace związane ze wzbogaceniem oferty o ciągnik wyposażony w układ przeniesienia napędu własnej konstrukcji pod nazwą VIGUS, z przeznaczeniem w ciągnikach ciężkich o mocy do 160 KM.

Równolegle trwają prace nad rozwojem działu transportu miejskiego. Produkowane przez spółkę autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także projektowany autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski spółka planuje wziąć udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku.

Ursus SA

Ursus to największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa. Spółka oferuje szeroką gamę pojazdów, maszyn i urządzeń wytwarzanych dla potrzeb rolnictwa w kraju i na świecie. Produkty Ursusa odpowiadają oczekiwaniom i potrzebom wszystkich pokoleń rolników, łącząc tradycję polskiej motoryzacji z nowoczesnością i światową jakością. Ursus to najstarsza marka narodowa o światowej renomie i potencjale dalszego rozwoju.

Spółka posiada obecnie trzy zakłady produkcyjne: w Dobrym Mieście, w Opalenicy i największy w Lublinie, gdzie zatrudnia łącznie ponad 800 osób. Ursus produkuje rocznie ok. 1,5 tysiąca ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych sprzedawanych w Polsce i na świecie.

Grupa należy do kluczowych inwestorów regionu lubelskiego, gdzie rozwija swoje zaplecze produkcyjne i laboratorium badawczo-rozwojowe. Ursus R&D współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej oraz z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie przy opracowywaniu nowatorskich rozwiązań technologicznych. Zarząd chce wykorzystać ponad 120-letnią tradycję marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego.

Produkty Ursusa docierają do tysięcy klientów w kraju i na świecie, w tym do Czech, Belgii, Holandii czy Pakistanu. Z 1,5 mln ciągników wykorzystywanych obecnie w Polsce, prawie połowa, tj. ok. 700 tys. to ciągniki marki Ursus. W ostatnich latach Ursus należy również do czołówki polskich eksporterów do Afryki. W 2013 r. - w ramach umowy pomiędzy rządem polskim a etiopskim - Grupa zawarła umowę ze spółką METEC (Etiopia) na dostawę trzech tysięcy ciągników, wyposażenie centrów serwisowych, dostawę części zamiennych do ciągników oraz szkolenia. 26 sierpnia 2015 r. Ursus podpisał kolejny kontrakt na dostawę ciągników, przyczep i części zamiennych do transportu trzciny cukrowej z firmą Ethiopian Sugar Corporation (ESC). Umowę na łączną kwotę 30,7 mln USD powiększono o 5 mln USD. Zlecenie będzie zrealizowane do końca III kw. 2016 r. Umowa z ESC to już drugi afrykański kontrakt dla Ursusa, efekt wygranego przetargu, w którym oferta techniczna i finansowa Ursusa uzyskała najwyższą ocenę. Z kolei w październiku 2015 r. Ursus zawarł kontrakt w Tanzanii na dostawę 2400 ciągników, oprzyrządowania i części zamiennych, a także wyposażenie hali montażowej i serwisu na kwotę 55 mln USD. Realizacja umowy nastąpi do końca 2016 r.

Opr. KM

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »