Będą kusić dopiero po 23:00?

Grupa senatorów PiS i PO złożyła w czwartek w Senacie projekt ustawy, która miałaby ograniczyć reklamę piwa. Chodzi m.in. o to, by wydłużyć do godz. 23 czas, w którym obowiązywać miałby zakaz emisji reklamy piwa m.in. w telewizji i radiu.

Projekt, który w czwartek przekazał PAP senator PiS Kazimierz Jaworski, miałby wprowadzić zmiany do obowiązującej obecnie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Jak wynika z projektu, jego pomysłodawcy chcieliby przede wszystkim wydłużyć czas, kiedy w radiu, telewizji, kinie i teatrze obowiązuje ustawowy zakaz emisji reklamy piwa. Obecnie są to godziny od 6 do 20. Autorzy projektu chcą czas ten wydłużyć do godz. 23 i w ten sposób przywrócić restrykcje, które obowiązywały w ustawie do 2002 roku, kiedy to zakaz został złagodzony.

Reklama

Zdaniem grupy senatorów, która przedłożyła projekt, obostrzenie to podyktowane zostało "troską o zdrowie publiczne". "Ograniczenie godzinowe, o którym tu mowa, zostało głównie wprowadzone, by przeciwdziałać zgubnemu wpływowi, jaki reklama w środkach masowego komunikowania może mieć na osoby małoletnie" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Projekt zakłada ponadto ograniczenie reklamy i˙promocji piwa w internecie. Chodzi m.in. o zakaz reklamowania tego napoju za pośrednictwem stron WWW adresowanych do najmłodszych odbiorców, a także komunikatorów elektronicznych i portali społecznościowych. Autorzy zmian zwracają uwagę, że internet jest jednym z tych środków przekazu, który cieszy się wyjątkową popularnością wśród młodych odbiorców. Pomimo to - jak podkreślono w uzasadnieniu projektu - w˙obowiązującym prawodawstwie prowadzenie reklamy i promocji za jego pośrednictwem "nie spotykało się z żadnymi ograniczeniami".

Senatorowie chcą też zakazać reklamy i promocji piwa na słupach i˙tablicach reklamowych oraz innych przeznaczonych do tego miejscach tak, by ograniczyć kontakt z nią osób nieletnich. Obecnie - jak wskazują w uzasadnieniu projektu - reklama lub promocja taka jest dozwolona, jeżeli 20 procent jej powierzchni zajmują widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim.

Proponowane przez senatorów zmiany rozszerzają też obecnie obowiązujący w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi katalog miejsc, w których powinien obowiązywać zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych, włączając do niego: stadiony i inne obiekty sportowe, kąpieliska i pływalnie, zakłady opieki zdrowotnej oraz stacje paliw.

Zgodnie z propozycjami zakaz reklamy piwa obowiązywać miałby również podczas imprez sportowych.

Projekt zakłada też zaostrzenie kar przewidzianych za złamanie zakazu m.in. reklamy i promocji piwa. Autorzy zmian proponują podwyższenie z obecnie przewidzianej w ustawie 500-tysięcznej grzywny do nawet 1 miliona złotych.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: alkohol | reklama | czwartek | piwo | ustawy | zakazy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »