W 2020 r. rynek rozrywki i mediów w Polsce będzie wart 10,8 mld dol. - PwC

W 2020 r. wartość rynku rozrywki i mediów w Polsce wyniesie 10,8 mld dol. - głosi raport firmy doradczej PwC, którego wyniki przedstawiono we wtorek w Warszawie. Największy segment tego rynku - z 24,1 proc. udziałem - ma stanowić dostęp do internetu.

Z raportu "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020" wynika m.in. że w najbliższych latach odnotowany ma zostać wzrost w takich segmentach jak telewizja i gry wideo.

- Po raz pierwszy w tym roku wypuszczamy raport dotyczący naszego spojrzenia na perspektywy rozwoju rynku mediów i rozrywki w Polsce. Natomiast ten raport jest suplementem do publikacji, którą PwC wydaje globalnie od kilkunastu lat, czyli raportu patrzącego na ponad 50 rynków globalnych i starającego się stawiać prognozy w ponad 13 segmentach rynku mediów i szeroko pojętej rozrywki. W tym roku postaraliśmy się o kilka zdań komentarza odnośnie także rynku polskiego - mówił partner w PwC Paweł Wesołowski.

Reklama

Jak wyjaśnił, eksperci przyjrzeli się przede wszystkim z polskiej perspektywy czterem segmentom - rynkowi reklamy internetowej i telewizyjnej, telewizji i treściom wideo, rynkowi gier i rynkowi prasy w Polsce.

W najbliższych latach - jak głosi raport - w Polsce przewidywany jest szybszy wzrost rynku reklamy telewizyjnej. Średnioroczny wzrost w wysokości 5,5 proc. ma spowodować, że w 2020 r. polski rynek reklamy telewizyjnej będzie miał wartość 1,2 mld dol.

Widocznym w naszym kraju czynnikiem wpływającym na rynek reklamy telewizyjnej miało być - jak wynika z raportu - przejście od telewizji analogowej do cyfrowej telewizji naziemnej, ponieważ spowodowało to możliwość korzystania z dodatkowych płatnych kanałów cyfrowych, co oznacza dotarcie do większej liczby odbiorców dostępnym na multipleksach cyfrowym kanałom tematycznym. W związku z ich rosnącą popularnością, zwiększył się też udział reklam prezentowanych za ich pomocą.

Raport prognozuje, że polski rynek reklamy internetowej zwiększy się do 1,17 mld dolarów w 2020 r. Największy wzrost ma zanotować reklama wideo (średniorocznie o ponad 32 proc.) i reklama mobilna (wzrost o 16 proc. rocznie). Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach mają się zwiększać w tempie zbliżonym do rozwoju całego rynku reklamy internetowej, czyli ok. 11 proc. rocznie do 2020 r.

Globalnie - według przewidywań PwC - w tym roku wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy mają być większe niż rynek reklamy telewizyjnej. W naszym kraju wyrównanie obu segmentów ma nastąpić w 2020 r.

PwC przewiduje też, że w najbliższych latach wydatki na telewizję i materiały wideo do użytku domowego będą w Polsce rosły wolniej niż jest to prognozowane w skali globalnej. W 2020 r. segment ten w Polsce ma być wart 2,2 mld dol.

W powodu z nasycenia rynku i wysoką dostępność cyfrowej telewizji naziemnej prognozowany jest spadek liczby abonentów w tempie średniorocznym 0,15 proc. Ma to być szczególnie widoczne w przypadku analogowej telewizji kablowej i telewizji satelitarnej. Przewidywany jest zaś wzrost popularność telewizji internetowej i cyfrowej telewizji kablowej. W 2020 r. mają one docierać odpowiednio do ponad 0,5 mln i 3,6 mln gospodarstw domowych.

Podczas konferencji zwrócono także uwagę na stale występujący problem nielegalnego pobierania z sieci treści wideo. Z badań PwC z 2013 r. wynikało, ok. 7,5 mln Polaków korzysta z nielegalnych serwisów oferujących takie treści.

Jak wynika z raportu zwiększa się wartość polskiego rynku gier wideo, a w 2020 r. ma ona wynieść 573 mln dol. Nasz rynek okazuje się tu specyficzny, ponieważ w związku z niższymi niż poza Polską cenami, szczególnie popularne są gry na komputery PC. W sumie segment gier na tradycyjne platformy - PC i konsole - wyniósł w ub.r. 68 proc. przychodów z gier i wyniósł 290 mln dol. PwC szacuje, że w 2020 r. wartość ta ma osiągnąć 376 mln dol.

Za ważną część polskiego rynku gier wideo uznano w raporcie także gry mobilne i społecznościowe. Jednak odnotowywany w poprzednich latach wzrost ich udziału w całości rynku do 2020 r. ma zbliżyć się do wartości przeciętnej dla ogółu rynku gier wideo.

Równocześnie - jak zwraca uwagę PwC - w naszym kraju nadal odnotowuje się stosunkowo niskie przychody z gier online i mikro transakcji. W Polsce to wciąż mniej niż jedna trzecia (27,7 proc.) tego segmentu, zaś w przypadku rynków uznawanych za bardziej dojrzałe to 59 proc. Jako przyczyny wskazano mniejszą dostępność łączy szerokopasmowych oraz mniejszą skłonność polskich graczy do ponoszenia dodatkowych kosztów.

Z raportu wynika też, że nasz rynek prasy zawierający wydatki odbiorców i reklamę, nie zmieni się znacząco w najbliższym czasie. Prognozowane jest zmniejszenie przychodów ze sprzedaży o 17 proc. związane przede wszystkim z dalszą migracją czytelników do internetu i większym korzystaniem z urządzeń mobilnych. Przewidywany jest natomiast wzrost z 14 do 21 mln dolarów w 2020 r. w segmencie reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych. Zwiększa się także - jak dodają autorzy raportu - liczba użytkowników płatnych serwisów, zwłaszcza czytających dzienniki na urządzeniach mobilnych.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: PwC
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »