Ceny nowych aut stabilizują się

W 2004 r. ceny nowych aut w Polsce wzrosły o 3,9 proc., a nie o 6-7 proc., jak oczekiwano wcześniej. Być może jest to początek stabilizacji cen nowych samochodów na naszym rynku.

W 2004 r. ceny nowych aut w Polsce wzrosły o 3,9 proc., a nie o 6-7 proc., jak oczekiwano wcześniej. Być może jest to początek stabilizacji cen nowych samochodów na naszym rynku.

Według zestawienia New Car Price Index opracowanego przez PricewaterhouseCoopers i eurocarprice.com w całym 2004 roku podawane w cennikach producentów ceny nowych samochodów w Polsce wzrosły o 3,9 proc.

Oznacza to gwałtowne osłabienie wzrostowego trendu cenowego w porównaniu z rokiem 2003, kiedy to ceny poszły w górę średnio o 12,3 proc. W całej Europie Zachodniej średnia cena auta wzrosła w ub.r. o 2,4 proc. w porównaniu z 4,6 proc. w roku 2003, co odzwierciedla zmniejszony popyt na większości rynków.

Reklama

Zdaniem Davida Greena z grupy motoryzacyjnej PwC, w tym roku producenci i sprzedawcy prawdopodobnie będą stosować dodatkowe obniżki, by utrzymać udział w rynku. Im bliżej wiosny, sezonu trudnego pod względem sprzedaży, tym więcej agresywnych promocji będzie czekało na konsumentów. - Aby zachęcić konsumenta do zakupu nowego samochodu, poza różnego rodzaju promocjami i obniżkami cenowymi, producenci będą z pewnością również oferować dodatkowe wyposażenie lub dłuższy okres gwarancyjny, nawet do pięciu lat - uważa Rafał Krawczyk z grupy motoryzacyjnej PwC. Coraz częściej będą oni kooperować z wybranymi bankami i firmami leasingowymi, razem wypracowując atrakcyjne warunki finansowania dla klientów.

W wyniku konfrontacji polityki harmonizacji cen z zasobnością portfeli polskich nabywców, ceny samochodów na naszym rynku mogą ustabilizować się na poziomie nieco niższym niż na ciągle bogatszych rynkach Europy Zachodniej. Dlatego wydaje się, że wzrosty cen nowych samochodów w Polsce w roku 2005 będą niewielkie i nie powinny znacząco odbiegać od wzrostów cen w Europie Zachodniej. Może to być - zdaniem Krawczyka - początek wyczekiwanej stabilizacji cenowej na rynku nowych aut. Średnia cena detaliczna nowego samochodu w Polsce jest o 8 proc. niższa od przeciętnej ceny takiego pojazdu w krajach Europy Zachodniej.

Janusz Steinbarth

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: nowe auta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »