Czy jesteśmy aż tak bogaci, aby kupować tanio?

Nieograniczona wiedza o producentach oraz sposobach wytworzenia produktów. Konsumenci świadomie kupujący towary, nie z uwagi na ich koszt, a własne preferencje. To kadr z filmu, scenariusz niedalekiej przyszłości czy obraz przeciętnego, polskiego konsumenta?

Niestety, wciąż nie jest to odbicie codzienności, a raczej perspektywa jutra. Z raportu Polska Oszczędna - powstałego na podstawie badań porównawczych realizowanych w latach 2009-12 - przygotowanego przez Millward Brown SMG/KRC wynika, iż 71 proc. konsumentów w Polsce jest nastawionych na oszczędzanie. Efektem tego jest ciągłe poszukiwanie promocji i jak najniższych cen.

Tanie kupisz, psom wyrzucisz

Bez względu na to, co kupuje polski konsument, zawsze kieruje się ceną. Z badania Payback Consumer Monitor wynika, iż Polacy są bardzo rozsądni przy wyborze towarów. 67 proc. z nas sprawdza datę ważności produktów, a 59 proc. porównuje ceny różnych producentów przed dokonaniem wyboru. Przedkładamy wygodę (47 proc.) nad modę (4 proc.), a praktyczność (30 proc.) nad elegancję (4 proc.). Niestety, cena to najważniejszy argument przy wyborze produktu, dopiero za nią plasuje się jakość danego towaru. Wiąże się to głównie z krótkofalowym, doraźnym podejściem do zakupów. Wybieramy towary tańsze, gdyż w mniejszym stopniu odbija się to na naszym bieżącym budżecie. Mimo tego, że produkty droższe często sprawdzają się i dobrze funkcjonują przez lata, to kupujemy to co tańsze, ponieważ wydatek ten mniej odczuwamy w kieszeni. Nie zwracamy uwagi na to, że cena szybko odbija się na jakości, a towar w trakcie użytkowania błyskawicznie traci swoje walory i jesteśmy zmuszeni jeszcze raz zainwestować w dany produkt. Oczywiście najniższym kosztem...

Byle z głową

Problem zaczyna się robić poważny, kiedy w ten sam sposób podchodzimy do produktów, w które inwestujemy w perspektywie długoterminowej, jak materiały budowlane, elementy konstrukcyjne czy wyposażenie domu. - Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne są chociażby małe złączki wykorzystywane przy instalacjach wodnych czy grzewczych. Kupując materiały o wątpliwej jakości i po niskiej cenie np. w hipermarketach, ludzie często nie myślą o tym, iż zaopatrują się w produkt na kilkadziesiąt lat, który powinien być trwały i wytrzymały. Poza tym, że okres eksploatacji kupionego zamiennika jest bardzo krótki, musimy również brać pod uwagę ewentualną konieczność poniesienia większych kosztów związanych z jego wymianą bądź naprawą uszkodzeń jakie może wyrządzić. Dodatkowo, wybór produktów o niskiej jakości jest ryzykowny i wiąże się z zagrożeniem życia - podkreśla Paweł Koś, prezes Global Trade SA - spółki produkującej instalacje wodne.

Reklama

Pozytywnie nastraja fakt, iż Polacy coraz mniej produktów kupują w centrach handlowych oraz hipermarketach. Ich obroty maleją, jedynie odzież i akcesoria sprzedają się dobrze, w pozostałych branżach jest już gorzej. Nie wiadomo jednak, czy jest to wynik zmiany miejsca dokonywania zakupów i inwestycji w sklepy branżowe, czy też ogólnego ograniczania wydatków społeczeństwa. Abstrahując jednak od tego gdzie kupujemy, wciąż robimy to najniższym kosztem.

Biznes rules

O ile Kowalski kieruje się głównie ceną, to polscy przedsiębiorcy przede wszystkim inwestują w jakość i gwarancję. Świadomość tego, iż na tanich produktach można więcej stracić niż zyskać jest tu kluczowa. W przeprowadzonym przez magazyn Body Life w 2010 roku badaniu ankietowym wśród przedstawicieli branży fitness, aż 77 proc. respondentów uznało jakość sprzętu za czynnik, który w pierwszej kolejności decyduje o zakupie danego urządzenia do ćwiczeń.

Na dalszym miejscu była jego cena oraz warunki serwisu. - Inwestujemy w najlepszy sprzęt, gdyż to co oferujemy naszym klientom świadczy przede wszystkim o jakości naszych usług - komentuje Sebastian Gazda, prezes Star Fitness, dystrybutora sprzętu do ćwiczeń dla ośrodków sportowych. - Kluczowym kryterium przy wyborze przyrządów są ich parametry, jakość i funkcjonalność. Cena ma tu mniejsze znacznie. Kształt branży fitness wymaga wysokiej jakości oraz rozwoju technologicznego sprzętu. Ośrodki sportowe chcąc zdobywać zaufanie osób ćwiczących muszą być konkurencyjne. Z drugiej strony natomiast liczy się bezpieczeństwo użytkowników - wysokiej klasy sprzęt zapewnia dbałość o ich zdrowie na wielu płaszczyznach - dodaje Gazda.

Przedsiębiorcy większości branż, w przeciwieństwie do statystycznego Polaka, przywiązują wagę do jakości kupowanych towarów. Stanowi to bowiem istotny czynnik przy kalkulacji zysków i strat, a także planowaniu budżetu, szczególnie w perspektywie długoterminowej. To bardzo ważny czynnik przy osiąganiu lepszych wyników dla przedsiębiorstwa i poprawy poziomu życia dla społeczeństwa.

Oczywiście każda generalizacja jest z założenia błędna i nie oddaje podejścia do problemu pojedynczych osób, a przedstawia najpowszechniejsze trendy i sposoby zachowań. Istnieje bowiem bardzo szerokie grono ludzi inwestujących pieniądze wyłącznie w produkty markowe, o wysokiej jakości. Nie jest zresztą tajemnicą, że Polacy lubią renomowane produkty. Zwracamy uwagę na marki, ale wciąż ważna jest dla nas cena - dlatego też, jak twierdzą eksperci, Polska jest rajem dla producentów podrabiających towary oryginalne. Pętla się zamyka, wracamy do punktu wyjścia - kupujemy tanio i nie przedkładamy jakości nad cenę. Może więc czas najwyższy byśmy zauważyli, iż wciąż nie jesteśmy na tyle bogatym społeczeństwem, by było nas stać na tanie towary.

Paulina Zaręba, BADDOG PR

Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | zakupy | tanio | budownictwo | sport | kupujcie | kupować | ceny | podróbki | handel | fitness
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »