GDDKiA chce mniejszych kontraktów

15 km i 500 mln zł - to wielkość nowych inwestycji drogowych. Zmienić się może też sposób waloryzacji cen - informuje "Puls Biznesu".

15 km i 500 mln zł - to wielkość nowych inwestycji drogowych. Zmienić się może też sposób waloryzacji cen - informuje "Puls Biznesu".

Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce ogłosić ponad 50 przetargów na nowe odcinki dróg o łącznej wartości około 30 mld zł.

"Optymalne byłoby rozpisywanie kontraktów na budowę 10-15 km dróg o wartości około 500 mln zł. Z naszych doświadczeń wynika, że wykonawcy są wówczas w stanie odpowiednio zarządzać kontraktem" - mówi Jakub Troszyński, szef biura prawnego GDDKiA.

"To nie wielkość kontraktów jest problemem, lecz brak doświadczenia wykonawców. Warunki przetargów nie dopuszczają do nich firm średnich z potencjałem technicznym, ale duże, oparte wyłącznie na podwykonawcach, natomiast z odpowiednimi papierami już tak" - uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Reklama

Więcej pozytywnych emocji budzi pomysł innej waloryzacji cen kontraktu. "Mamy otwartą dyskusję dotyczącą oparcia waloryzacji wartości kontraktów na cenach ropy, asfaltu, stali i cementu. Jednak musi ona mieć limit. To miecz obosieczny. Nagły spadek cen mógłby być niebezpieczny dla wykonawców" - mówi Jakub Troszyński.

_ _ _ _

W ciągu 10 miesięcy mają powstać koncepcje programowe czterech odcinków drogi ekspresowej S6 Szczecin - Gdańsk, na podstawie których będą ogłoszone przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie tych fragmentów trasy.

Jak poinformował w poniedziałek PAP rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk, koncepcje opracują dwie wyłonione w przetargu firmy: Trakt z Katowic i Egis Poland z Warszawy.

Za opracowania GDDKiA zapłaci łącznie 5,3 mln zł. Dokumenty będą dotyczyć następujących odcinków planowanej S6: Goleniów - Nowogard, Nowogard - Płoty, Modlimowo - Kołobrzeg, Kołobrzeg - Koszalin.

GDDKiA chce sporządzić takie opracowania dla dwóch kolejnych fragmentów przyszłej drogi S6: Sianów - Sławno i Sławno - początek obwodnicy Słupska. Firma, która wygrała przetarg na koncepcję tych odcinków wycofała się z podpisania umowy i GDDKiA musiała ogłosić nowe postępowanie. Oferty będą przyjmowane do 21 maja br.

Trasa S6 ma być dwujezdniową, bezkolizyjną drogą z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej przebieg tylko częściowo ma się pokrywać z przebiegiem obecnej drogi krajowej nr 6. Inwestycja jest przygotowywana do realizacji w latach 2014 - 2020.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: GDDKiA | autostrady | chciał | 500 zł na dziecko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »