Jak nie płacić za niechciane produkty i usługi?

Zamawianie towarów czy usług na odległość, np. przy użyciu faksu lub telefonu jest z jednej strony wygodne, z drugiej jednak ryzykowne. O tym, jak wygląda produkt i czy będzie w ogóle przydatny, klient często dowiaduje się dopiero wtedy, gdy go otrzyma.

Gdy trzeba odesłać towar

Przedsiębiorca nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość, bo takie prawo przysługuje tylko konsumentom. Chcąc jednak zachęcić przedsiębiorców do zawarcia umowy, niektóre firmy stosują konstrukcję prawną opartą na "sprzedaży na próbę". Polega ona na tym, że przedstawiciel działu sprzedaży dzwoni do potencjalnego klienta i proponuje, że wyśle mu swój produkt. Jeśli produkt spełni oczekiwania klienta, będzie on zobowiązany do uiszczenia zapłaty. Jeśli natomiast klient nie będzie zadowolony, może produkt odesłać i nie będzie wtedy musiał za niego płacić.

Reklama

Wyrażając zgodę na przysłanie nam produktu na takich warunkach nie można zapominać o tym, że częścią umowy zawieranej przez telefon jest zobowiązanie do odesłania niespełniającego oczekiwań produktu. Wiele osób nie zwraca na to uwagi przeprowadzając rozmowę telefoniczną. Jest to później źródłem sporów ze sprzedawcą. Decydując się na zawarcie takiej umowy należy więc liczyć się z tym, że jeśli produkt nam się nie spodoba, trzeba będzie zapłacić za jego odesłanie.

Nie zamawiałem, nie płacę i nie odsyłam

Inaczej wygląda sytuacja, gdy otrzymujemy produkt, którego w ogóle nie zamawialiśmy. Do niezamówionej przesyłki dołączony jest rachunek oraz informacja, że nieodesłanie przesyłki jest równoznaczne z zawarciem umowy, co z kolei wiąże się z obowiązkiem zapłaty. Ponieważ adresat takiej przesyłki niczego nie zamawiał i nie zawierał z nadawcą żadnej umowy, nie ma on obowiązku ani za przesyłkę płacić, ani na swój koszt jej odsyłać. Nadawcę można poinformować, że niezamówioną przesyłkę może odebrać w siedzibie adresata.

10 dni na odstąpienie od umowy

W znacznie lepszej sytuacji są konsumenci, czyli osoby fizyczne, które zawierają umowy na odległość w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową. Przez umowę na odległość rozumie się umowę zawieraną z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Umowa na odległość może być zawarta np. za pośrednictwem telefonu, faksu, formularza zamówienia przesłanego pocztą.

Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, licząc od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. W praktyce wielu konsumentów ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie aż trzech miesięcy. Wynika to stąd, że przedsiębiorcy rzadko kiedy wypełniają ciążący na nich obowiązek potwierdzenia konsumentowi na piśmie przysługującego mu prawa do odstąpienia od umowy oraz innych warunków umowy. Przedsiębiorca powinien to zrobić najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. W razie braku potwierdzenia tych informacji termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

Nie wszyscy mogą się wycofać

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w następujących wypadkach:

1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem dziesięciu dni od zawarcia umowy; trzeba na to uważać przede wszystkim godząc się na aktywowanie nam dodatkowych usług telekomunikacyjnych. Jeśli zostanie ona od razu aktywowana, to nie będzie można od umowy odstąpić. Rezygnacja z usługi będzie wtedy możliwa na ogólnych zasadach przewidzianych w umowie i regulaminie;

2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;

3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;

4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;

5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;

6) dostarczania prasy;

7) usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

Konsument nie może też odstąpić od umowy zawartej na odległość dotyczącej świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii. Podobnie wygląda sprawa ze sprzedażą artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta.

Ubezpieczenia i inne usługi finansowe

W szczególny sposób uregulowane są zasady zawierania z konsumentami i odstępowania od umów na odległość dotyczących usług finansowych. Termin na odstąpienie od umowy został tu wydłużony do 14 dni, a przy umowach ubezpieczenia - do 30 dni. Jeśli świadczenie takich usług zostało za zgodą konsumenta rozpoczęte przed upływem powyższych terminów, to od umowy można odstąpić, ale przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny za usługę rzeczywiście wykonaną.

Przy umowach o usługi finansowe zawieranych na odległość przewidziano również wyjątki, gdy konsument nie może od umowy swobodnie odstąpić. Dotyczy to m.in. umów całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta, przed upływem terminów do odstąpienia od nich, a także umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli zawarte zostały na okres krótszy niż trzydzieści dni.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 2.03.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 ze zm.).

autor: Andrzej Janowski

Gazeta Podatkowa Nr 513 z dnia 2008-12-08

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »