Jak to możliwe, że paliwa tanieją?

Ceny paliw spadają. Czyja to zasługa? Ekonomii i rynku, a może raczej politycznych apeli premiera i ministrów.

W listopadzie w radiowych Sygnałach Dnia premier Kazimierz Marcinkiewicz pogroził rafineriom. Publicznie oświadczył, że ceny paliw w Polsce są za wysokie. "Czuję, ze kryją się za tym wasze zbyt wysokie marże. Poprawcie się". Do rozmów z szefami spółek paliwowych oddelegował ministra skarbu. Minęło ponad trzy tygodnie i spadek cen paliw (szczególnie benzyn) na stacjach w całej Polsce nabrał wyraźnego tempa. Czy to oznacza, że producenci paliw wzięli sobie do serca apele polityków? Czy może na obniżki cen paliw miały wpływ czynniki obiektywne?

Reklama

Punkt widzenia

Przedstawiciele rządu niechętnie mówią na ten temat. Andrzej Mikosz nie chciał z nami rozmawiać. Zasugerował, by zapytać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. "Na szczegółowe analizy jest jeszcze za wcześnie. Naszym zdaniem zróżnicowanie cen paliw w poszczególnych regionach Polski nie ma znamion praktyki ograniczającej konkurencję, jest natomiast wynikiem działania mechanizmów rynkowych. W gospodarce wolnorynkowej ceny kształtowane są głównie przez oddziaływanie podaży i popytu" - stwierdził enigmatycznie Dariusz Łomowski, szef biura prasowego UOKiK.

Wątpliwości nie mają natomiast politycy. Niektórzy są pewni, że obniżka cen paliw to głównie zasługa rządzącego ugrupowania. "Trudno powiedzieć, który czynnik miał największe znaczenie. Nie ma jednak wątpliwości, że cała debata polityczna oraz stanowisko rządu w tej kwestii zaważyło na uwzględnieniu interesów konsumenta" - twierdzi Artur Zawisza (PiS), przewodniczący sejmowej komisji gospodarki. Opozycja oczywiście ma odmienne zdanie. "Jakie apele polityczne? To nie ma nic do rzeczy. Apele nie są w stanie skłonić rafinerii do zmiany polityki cenowej. Na zmniejszenie cen paliw wpływ miały czynniki obiektywne - stabilizacja cen ropy i paliw oraz stabilny złoty" - przekonuje Cezary Chlebowski, poseł PO.

Wpływ polityki

Także eksperci nie są zgodni w ocenie sytuacji. "Z pewnością rząd wywierał nacisk na rafinerie, by obniżyły ceny. Zapewne miało to więc wpływ na politykę koncernów. W przypadku oleju napędowego na obniżki nałożyły się głównie spadające ceny gotowych produktów na światowych giełdach oraz korzystny dla producentów paliw kurs dolara do złotego. Inaczej jest w przypadku benzyn. Tutaj od połowy listopada nie zauważamy znaczącego spadku cen produktów gotowych, na podstawie których rafinerie kreują swoja politykę cenową. Widać natomiast wyraźny spadek marż dystrybucyjnych i idący za tym spadek cen na stacjach. Można więc sądzić, że wpływ na to miały także inne czynniki niż tylko obiektywne ? twierdzi Witold Ozimski, prezes firmy BM Reflex, monitorującej krajowy rynek paliwowy. Jeszcze dobitniej wyrażają to inni. "Nie ma wątpliwości. Naciski opinii publicznej i działania polityków miały duży wpływ na zmniejszenia marż detalicznych, a co za tym idzie na obniżenie cen benzyn" - mówi Andrzej Szczęśniak, ekspert paliwowy z Centrum im. Adama Smitha.

Tak się złożyło

PKN Orlen i Grupa Lotos, najwięksi krajowi producenci paliw, nie zgadzają się z teorią, że to politycy mieli wpływ na niższe ceny paliw. Wprost nie odpowiadają jednak na tak postawione pytanie. "Już po listopadowym spotkaniu z ministrem Mikoszem stwierdziliśmy, że jeśli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, to w ślad za cenami benzyn na światowych giełdach ich notowania będą także spadać na stacjach. Tak się stało - stwierdził enigmatycznie Dawid Piekarz, rzecznik PKN Orlen. Grupa Lotos nie udzieliła nam wczoraj odpowiedzi na pytanie. Skierowano nas natomiast do informacji prasowej z 1 grudnia. Tam czytamy m.in. : "Grupa Lotos zawsze wypowiadała się za utrzymaniem cen paliw /?/ na możliwe niskim poziomie. Polityka cenowa żadnego koncernu naftowego nie może jednak abstrahować od sytuacji rynkowej i licznych wzajemnych relacji pomiędzy cenami surowca, grą podaży i popytu na paliwa oraz kursu walut. Jakiekolwiek naruszenie tych współzależności grozi zachwianiem płynności dostaw i brakami na rynku".

Paweł Janas

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: paliwa | ceny paliw
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »