Kiedy biuro może podnieść cenę wycieczki

Cena imprezy turystycznej wskazana w umowie z biurem podróży może zostać podwyższona tylko w ściśle określonych przypadkach - np. gdy wzrósł kurs waluty. Niezależnie od wszelkich okoliczności, podwyżka nie może nastąpić na 20 dni przed wyjazdem.

Cena imprezy turystycznej wskazana w umowie z biurem podróży może zostać podwyższona tylko w ściśle określonych przypadkach - np. gdy wzrósł kurs waluty. Niezależnie od wszelkich okoliczności, podwyżka nie może nastąpić na 20 dni przed wyjazdem.

W ofercie biura podróży (m.in. w broszurach, folderach, katalogach) powinna znaleźć się m.in. cena imprezy lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia, także kwota lub procentowy udział zaliczki oraz termin zapłaty całej ceny. Wymogi dotyczące umowy o świadczenie usług turystycznych idą jeszcze dalej. Cena w umowie musi zostać określona wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat (jeżeli nie są one zawarte w cenie). Cena powinna zostać podana w sposób dokładny i zrozumiały. Jeśli nie obejmuje ona wszystkich opłat, biuro podróży powinno to wyraźnie określić - np. "cena nie obejmuje opłaty lotniskowej w wysokości 40 euro". Ponadto, w umowie należy wyraźnie sformułować okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny oraz sposób zapłaty.

Zasadą jest, że cena ustalona w umowie nie może zostać podwyższona, chyba że możliwość podwyżki wyraźnie przewiduje umowa. Organizator może podwyższyć cenę tylko na skutek niektórych okoliczności, do których należą: wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi, takie jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe (w portach morskich i lotniczych) oraz wzrost kursów walut. Biuro podróży ma obowiązek udokumentować wpływ tych okoliczności na podwyższenie ceny. Niezależnie od jakiegokolwiek powodu, biuro podróży nie ma prawa podwyższyć ceny wycieczki na 20 dni przed datą wyjazdu.

Zdarza się, że niektóre biura zastrzegają w umowach klauzule typu "wzrost ceny imprezy do 10 proc. nie powoduje zmiany warunków imprezy". Jest to niedozwolona klauzula umowna, gdyż cena należy do tzw. istotnych warunków umowy. Biuro podróży powinno niezwłocznie powiadomić klienta o podwyższeniu ceny, a klient poinformować biuro, czy zgadza się na zmianę. Klient, który nie zgodzi się na podwyżkę, powinien mieć zapewnione prawo odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy powoduje w tej sytuacji obowiązek natychmiastowego zwrotu klientowi wszystkich wniesionych świadczeń. W takim przypadku biuro podróży nie ma prawa pobrać od klienta kary umownej.

Reklama

Ewa Usowicz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: biuro podróży | impreza | biuro | wycieczki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »