Kierunki działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Informację o stanie realizacji "Kierunków działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 r.", przedłożoną przez Ministerstwo Gospodarki.

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Informację o stanie realizacji "Kierunków działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 r.", przedłożoną przez Ministerstwo Gospodarki.

11 maja 1999 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. "Kierunki działań rządu wobec ma-łych i średnich przedsiębiorstw do 2002 r.", w którym przedstawiono wiele działań służących rozwojowi przedsiębiorczości w Polsce. Realizacja zadań zawartych w dokumencie rozpo-częła się w tym roku. W budżecie państwa na 2000 r. przewidziano 20 045 tys. PLN na reali-zację zadań zapisanych w dokumencie.

Udział małych i średnich firm w ogólnej liczbie przedsiębiorstw zarejestrowanych w syste-mie REGON w 1999 r. wynosił ok. 99,82 proc. Ostatnio zwiększyła się liczba przedsię-biorstw najmniejszych, natomiast najmniej wzrosła liczba firm średnich. Najwięcej przedsię-biorstw funkcjonuje w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim, dolnoślą-skim, małopolskim. Najmniej firm sektora działa na terenie województw: opolskiego, podla-skiego, świętokrzyskiego, lubuskiego. Skupiska małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) powstają w obrębie dużych aglomeracji miejskich oraz w okręgach o dobrze rozwiniętym i zróżnicowanym przemyśle. Systematyczny wzrost liczby małych i średnich przedsiębiorstw powoduje zwiększenie zatrudnienia w tym sektorze. W 1999 r. 63,8 proc. ogółu pracujących w gospodarce narodowej (z wyjątkiem rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa i rybactwa) praco-wało w sektorze małych i średnich firm, głównie w sektorze prywatnym. Zdecydowana więk-szość małych przedsiębiorstw to firmy jednoosobowe nie zatrudniające pracowników. W ostatnich latach stopniowo rośnie udział sektora MSP w tworzeniu produktu krajowego brutto. Małe i średnie przedsiębiorstwa w 1997 r. wytwarzały 45,3 proc. PKB, w 1998 r. - 48,1 proc., w 1999 r. - ok. 51,5 proc. W latach 1996-1999 udział sektora MSP w przychodach ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w całej gospodarce systematycznie wzrastał. Ostanie lata przyniosły kontynuację relatywnie szybkiego wzrostu inwestycji MSP w porów-naniu do nakładów ogółem w sektorze rynkowym gospodarki. Jednakże tempo tego wzrostu wyraźnie osłabło. Wyraźnie wzrosło znaczenie eksportujących firm średnich. Znacznie zmniejsza się rola firm bardzo małych. Udział eksportu MSP w eksporcie całej polskiej go-spodarki wynosił w latach 1996-1998 kolejno: ok. 43,3 proc., 46,9 proc., 48,1 proc. W 1999 r. było to ok. 49,5 proc.

Reklama

Istotnym problemem dla małych i średnich przedsiębiorstw jest bariera popytowa oraz zbyt wysokie podatki i różne opłaty przewidziane prawem. Ponadto ważnym problemami dla przedsiębiorców są m.in. konkurencja dużych firm oraz skomplikowane przepisy prawne i administracyjne odnoszące się do działalności gospodarczej. Poprawiły się wskaźniki finan-sowe sektora MSP. Znacząco wzrosła liczba firm, które odnotowują zyski. Systematycznie rośnie liczba przedsiębiorstw inwestujących.

Działania rządu służące zwiększeniu konkurencyjności sektora MSP polegają m.in. na finansowym wsparciu przedsięwzięć innowacyjnych i wdrożeniowych, podejmowanych przez przedsiębiorców.

1. Agencja Techniki i Technologii udziela pożyczek małym i średnim przedsiębiorcom wdra-żającym innowacje. W 1999 r. agencja udzieliła 13 pożyczek na realizację projektów inno-wacyjnych na kwotę 7.070,30 tys. PLN.

2. Promowane są firmy i produkty innowacyjne dzięki targom innowacji i konkursom na pol-ski produkt przyszłości i firmę innowacyjną.

3. Podjęto działania mające na celu ułatwienie MSP dostępu do zamówień publicznych. W projekcie nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych zawarto rozwiązania dotyczące wadium, korzystne dla MSP.

4. W Urzędzie Zamówień Publicznych podjęto prace nad utworzeniem bazy danych o moż-liwościach udziału MSP w zamówieniach publicznych udzielanych za granicą.

5. Od połowy 1999 r. w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej trwają prace nad noweliza-cją przepisów Kodeksu pracy w celu wprowadzenia uregulowań umożliwiających wzrost konkurencyjności małym i średnim firmom.

6. W celu upowszechniania wiedzy o przedsiębiorczości, Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło do podstaw programowych gimnazjów i szkół ponadpodstawowych informacje o podstawach gospodarki rynkowej.

7. Utworzone przez ministra pracy i polityki społecznej ośrodki wspierania przedsiębiorczo-ści (jest ich 61) realizują szkolenia dotyczące tworzenia i prowadzenia małej firmy oraz do-radztwa dla osób zakładających własną firmę. Działania w tym zakresie zaplanowano także w ramach programu PHARE 2000 "Spójność społeczno-gospodarcza".

8. W celu koordynacji działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości powołana zostanie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

9. Ze środków Ministerstwa Gospodarki sfinansowano wydanie wielu informatorów, rozpo-wszechnianych wśród przedsiębiorców.

10. Prowadzone są działania w celu ułatwienia przedsiębiorcom dostępu do wiedzy dotyczą-cej prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w semina-riach i kursach, itp. mogą otrzymać częściowy wzrost kosztów uczestnictwa w tych szkole-niach.

11. Rozpoczęto prace nad budową sieci konsultacyjno-doradczej dla przedsiębiorców. Po-wstało 87 punktów konsultacyjno-doradczych, w których prowadzone są bezpłatne usługi doradcze dla przedstawicieli MSP na temat administracyjno-prawnych aspektów prowadze-nia działalności oraz zarządzania firmą.

12. W czerwcu 2000 r. odbyła się V Krajowa Konferencja MSP, zorganizowana przez Pol-ską Fundację Promocji i Rozwoju MSP pod patronatem ministra gospodarki. Konferencji towarzyszyły I Ogólnopolskie Targi "MSP 2000" - wszystko dla małych i średnich przedsiębiorstw".

Działania rządu mające na celu wzrost eksportu sektora małych i średnich przedsię-biorstw polegają przede wszystkim na dążeniu do wyrównywania warunków funkcjo-nowania polskich i zagranicznych przedsiębiorców. Działania te obejmują m.in. wspiera-nie ze środków budżetowych udziału przedsiębiorców w targach i wystawach za granicą.

1. W 1999 r. ze środków Ministerstwa Gospodarki przeznaczonych na promocję eksportu, na dofinansowanie udziału w targach i wystawach za granicą oraz organizację misji gospodar-czych wydatkowano 10.878,88 tys. PLN. Ponad 30 proc. tej kwoty uzyskali mali i średni przedsiębiorcy. Wnioski przez nich składane traktowano priorytetowo.

2. Kontynuowane są prace związane z tworzeniem nowoczesnego, opartego na platformie internetowej, Teleinformatycznego Systemu Promocji Eksportu Ministerstwa Gospodarki (TISPE). Umożliwi on małym i średnim przedsiębiorcom natychmiastowy dostęp do aktual-nych informacji gospodarczych.

3. Podjęto prace nad wprowadzeniem nowego mechanizmu udzielania przez banki komercyj-ne średnio i długoterminowych kredytów eksportowych. W Ministerstwie Finansów przygo-towano projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów eksportowych o stałych stopach procentowych.

4. Kolejna grupa działań dotyczy współfinansowania kosztów udziału MSP w programach Unii Europejskiej oraz upowszechniania informacji o zasadach udziału w tych programach. Ministerstwo Gospodarki opłaca składkę z tytułu udziału Polski w III Wieloletnim Programie dla MSP oraz finansuje koszty operacyjne Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP, która w imieniu MG odpowiada za realizację działań związanych z rozpowszechnianiem informa-cji o programie i ułatwieniem polskim organizacjom dostępu do programu.

5. Kontynuowane są prace mające na celu ułatwienie przedsiębiorcom dostępu do informacji o regulacjach prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej.

Ważnym kierunkiem polityki rządu jest tworzenie warunków do wzrostu nakładów inwestycyjnych w sektorze MSP.

Realizacji tego celu sprzyjać powinny zmiany w obecnie obowiązującym systemie podatkowym oraz działania ułatwiające małym i średnim przedsię-biorcom dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania.

1. W 1999 r. w Ministerstwie Finansów przygotowano projekty nowelizacji ustaw podatko-wych.

2. Prowadzone są działania na rzecz rozbudowy systemu poręczeń kredytowych. W 1999 r. ze środków Ministerstwa Gospodarki sfinansowano pomoc doradczą dla trzech nowo two-rzonych funduszy poręczeń kredytowych. Dofinansowaniem objęto fundusze prowadzone przez: Stowarzyszenie "Radomskie Centrum Przedsiębiorczości" z Radomia, Regionalne Towarzystwo Inwestycyjne SA z Dzierżgonia, Działdowską Agencję Rozwoju SA z Dział-dowa.

3. Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt nowelizacji ustawy Kodeks cywilny w celu wprowadzenia do niego umowy leasingu. W Ministerstwie Finansów przygotowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, regulujący zasady opodatkowania leasingu.

4. Podjęto działania mające na celu wprowadzenie rozwiązań promujących rozwój funduszy inwestycyjnych, w tym funduszy podwyższonego ryzyka (venture capital). Komisja Papie-rów Wartościowych i Giełd przygotowała projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

5. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie ustawy o do-chodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000., który przewiduje udzie-lanie pomocy przez agencję na realizację przedsięwzięć tworzących nowe miejsca pracy dla mieszkańców wsi na obszarach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, a także miast liczących do 20 tys. mieszkańców.

6. W Ministerstwie Gospodarki sfinalizowano prace nad projektem ustawy o warunkach do-puszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Celem tej ustawy jest zwiększenie racjonalności wydatkowania środków publicznych w formie pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz ograniczenie niekorzystnych skutków tej pomocy dla konkurencji.

7. W 2000 r. został zorganizowany cykl konferencji dla organizacji z otoczenia biznesu.

Monitorowanie programu. Od początku 2000 r. prowadzone są w Głównym Urzędzie Sta-tystycznym prace w celu utworzenia bazy danych dla sektora MSP. Ostatnio GUS poinfor-mował, że nie jest możliwa docelowa realizacja tych prac w tym roku ze względu na brak środków finansowych.

Ocena i wnioski. Oceniając realizację "Kierunków działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 r.", można stwierdzić, że rozpoczęto realizację większości zadań. Istnieją jednak następujące zagrożenia:

- przeciągające się uzgodnienia z partnerami społecznymi dotyczące nowelizacji Kodeksu pracy;

- brak ujednolicenia stawek podatku dochodowego dla wszystkich podmiotów gospodarczych i występujące zróżnicowania w ich wysokości, w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej;

- brak w budżecie GUS na 2000 r. środków finansowych na monitorowanie sektora MSP;

Niezbędne środki budżetowe w 2001 r. Większość działań podjętych na rzecz wspierania przedsiębiorczości w Polsce powinna być kontynuowana również w latach następnych, zwłaszcza jeśli mają one przynieść zamierzone rezultaty w postaci wzrostu znaczenia sektora MSP w strukturze polskiej gospodarki, jego udziału w tworzeniu PKB, w eksporcie i nakła-dach inwestycyjnych. Planowane nakłady inwestycyjne z budżetu państwa niezbędne w przy-szłym roku na realizację zadań, zapisanych w powyższym dokumencie, wynoszą 71 290 tys. PLN.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »