Nasze dzieci drogie są

Na tegorocznym Dniu Dziecka nie będą mogły zarobić tylko sklepy sprzedające alkohol, bary i puby - pisze "Gazeta Wyborcza". Dzieci są łakomym kąskiem, bo mają własne pieniądze. Kieszonkowe swoim "pociechom" według instytutu badawczego Ipsos daje aż dwie trzecie rodziców.

Pod koniec maja Sejm wezwał handlowców do wstrzymania się ze sprzedażą alkoholu 1 czerwca. - Radość i szczęście naszych dzieci to najważniejsza z idei, o której winniśmy pamiętać zawsze, a szczególnie w Międzynarodowym Dniu Dziecka - apelowali parlamentarzyści.

Ilu przedsiębiorców ich posłucha? - stawia pytanie "GW". Przekonamy się dzisiaj. Sieci sklepowe w Dzień Dziecka nie mają jednak wcale zamiaru zarabiać na procentach. Przez kilka dni przed tym świętem ich obroty, jeśli chodzi o sprzedaż zabawek czy słodyczy, rosną trzy-, czterokrotnie.

Reklama

Czemu handlowcom tak bardzo zależy na najmłodszych?

Dzieci są łakomym kąskiem, bo mają własne pieniądze. Kieszonkowe swoim "pociechom" według instytutu badawczego Ipsos daje aż dwie trzecie rodziców. Średnio wynosi ono ok. 50 zł miesięcznie, przy czym 16- 18-latki otrzymują już 76 zł miesięcznie. Biorąc pod uwagę, że dzieci w wieku od 4 do 18 lat (a takie badał Ipsos) jest w kraju ponad 7,5 mln, mają do wydania 3 mld zł rocznie. Najmłodsi rodacy przeznaczają je głównie na słodycze, gazety, czasopisma, napoje i rozmowy przez telefon komórkowy.

Niezły wydatek

Dzieci mają również duży wpływ na domowe zakupy. Tylko 4 proc. rodziców twierdzi, że nigdy nie idzie do sklepu z dzieckiem. A jedna trzecia rodziców deklaruje, że ich dzieci kilka razy w tygodniu samodzielnie robią zakupy dla pozostałych członków rodziny.

Według badaczy dzieci najczęściej mają wpływ na wybór artykułów spożywczych (jogurtów, serków, płatków śniadaniowych) oraz chemii domowej (pasty do zębów, proszku do prania). Im starsze dziecko, tym bardziej jego wpływ rośnie. Szczególnie dobrze jest to widoczne przy zakupie elektroniki i sprzętu AGD. Nastolatki (11-18 lat) odgrywają już role głównych doradców przy takich wydatkach.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: 'Gazeta Wyborcza' | Gazeta Wyborcza | ipsos | kieszonkowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »