Nowe oferty F-16

Koncerny Lockheed Martin i Northop Grumman, należące do tzw. Zespołu Przemysłowego F-16, zawarły porozumienia z PZL Mielec dotyczące tzw. offsetu bezpośredniego. Ich potencjalna wartość przekracza 200 mln USD

Koncerny Lockheed Martin i Northop Grumman, należące do tzw. Zespołu Przemysłowego F-16, zawarły porozumienia z PZL Mielec dotyczące tzw. offsetu bezpośredniego. Ich potencjalna wartość przekracza 200 mln USD

Podpisane porozumienia będą integralną częścią oferty, która zostanie przedstawiona polskiemu rządowi 12 listopada w ramach przetargu na samolot wielozadaniowy.

W ich ramach Lockheed Martin zaoferuje PZL Mielec modernizację poprzez transfer zaawansowanej technologii oraz umożliwienie zawarcia kontraktów na produkcję podzespołów w sektorze lotnictwa cywilnego. Chodzi przede wszystkim o małe samoloty odrzutowe typu "business jet", a także samoloty ogólnego użytku przeznaczone na eksport do USA. W grę wchodzą zamówienia od takich firm jak Texton, Piper, Gulfstream i Cirrus.

Reklama

Dodatkowo rozpatrzona będzie możliwość współpracy dotyczącej montażu elementów samolotu F-16, w tym części kadłuba (obecnie zakłady w Krośnie wytwarzają już podwozia do F-16). Mieleckie zakłady otrzymają też pomoc w uzyskaniu certyfikatu FAA dla samolotu M-28 SkyTruck, a następnie sprzedaży tej maszyny na międzynarodowych rynkach, w tym USA.

W ramach porozumień przewidziane jest wsparcie przy produkcji samolotu szkoleniowego Phoenix Jet na eksport do Stanów Zjednoczonych. Jest to dwumiejscowa, odrzutowa maszyna szkoleniowa dla pilotów cywilnych. Lockheed będzie współpracował z kanadyjską firma Alberta Aerospace przy transferze wszystkich technologii niezbędnych do uruchomienia linii produkcyjnej tego samolotu. Propozycje Northopa Grummana obejmują z kolei licencję na produkcję części do systemów bezpilotowych aparatów latających (BAL), wybiegających daleko w przyszłość lotnictwa.

Jak dowiedziało się PG, Amerykanie, w przypadku wygranej w przetargu na samolot wielozadaniowy dla polskiego lotnictwa, zamierzają na początek zaproponować 7-8 dużych projektów flagowych, które związane byłyby z inwestycjami w kluczowe dla polskiego rządu sektory naszej gospodarki. Ostateczna oferta amerykańska zostanie złożona, zgodnie z harmonogramem rządowym, 12 listopada br. przez przedstawiciela rządu USA, nie zaś przez samego Lockheeda Martina. Kontrakt na F-16, który proponujemy, będzie zawarty między rządem polskim a USA. Gdy nasza oferta zostanie wybrana, rząd amerykański, działając w pewnym sensie jako agenda rządu polskiego, zawrze kontrakt z producentami- podkreślają przedstawiciele producenta F-16. W dzień po złożeniu ofert nastąpi ich publiczne otwarcie, przy czym nie zostaną ujawnione szczegóły ofert, ale tylko cena.

Wczoraj minister Gospodarki Jacek Piechota przedstawił też offsetową "listę życzeń", czyli preferencje naszego rządu w zakresie offsetu bezpośredniego i pośredniego przedstawione uczestnikom przetargu na samolot wielozadaniowy jako podstawa do opracowania przez nich własnej oferty offsetowej. Wśród nich na uwagę zasługuje w zakresie offsetu pośredniego utworzenie spółki joint-venture w celu wniesienia kapitału do firmy zaangażowanej we wdrażanie polskiej myśli technicznej (komercjalizację wyników badań polskich placówek naukowo-badawczych, w szczególności w obszarze elektroniki i farmacji).

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: samolot | PZL Mielec | Mielec | F-16 | PZL | Lockheed Martin | USA | porozumienia | martin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »