Podatek skuteczną barierą

Od 10 marca br. import używanego 5-8 letniego samochodu będzie nas kosztował o 30-55 procent więcej niż obecnie. Rząd ma nadzieję, że podatkowa bariera okaże się na tyle skuteczna, że powstrzyma wreszcie potok samochodowego złomu.

Od 10 marca br. import używanego 5-8 letniego samochodu będzie nas kosztował o 30-55 procent więcej niż obecnie. Rząd ma nadzieję, że podatkowa bariera okaże się na tyle skuteczna, że powstrzyma wreszcie potok samochodowego złomu.

Od niedzieli, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów akcyza na samochody importowane do Polski poważnie wzrośnie. Wyjątkiem będą nowe auta, roczne i dwuletnie - w ich przypadku stawki tego podatku będą bowiem niższe od dotychczasowych.

Dwuletnie auto sprowadzone z zagranicy będzie w ostatecznym rozrachunku tańsze od takiego samego (o tej samej wartości celnej) sprowadzonego na dotychczasowych warunkach, o ponad 3 procent. Zupełnie inaczej przedstawia się kalkulacja w przypadku starszego samochodu np. 5-letniego.

Obciążenie z tytułu kilkakrotnie wyższej akcyzy spowoduje, że kosztować może nas więcej o 27-31 procent niż przed 10 marca (w zależności od pojemności silnika: do czy powyżej 2 litrów). Już zupełnie nieopłacalny okazać się może import starszych 6-8 letnich pojazdów. Tutaj różnica w opłatach celnych może sięgać nawet 55 procent.

Reklama

Ośmioletnie auto kupione w Niemczech za równowartość 5 tys. zł po doliczeniu akcyzy, podatku VAT aż dwukrotnie przekroczy wartość początkową (celną). Trzeba pamiętać, że importera czekają też inne dodatkowe opłaty związane z rejestracją auta, np. karta pojazdu (kosztuje 500 lub 1000 zł).

Resort finansów wprowadził progresywne stawki podatku akcyzowego, aby nie opłacało się sprowadzać do Polski starych, mocno wysłużonych aut. Nowe, wyższe stawki akcyzy dotyczą samochodów, których wiek kalendarzowy przekroczył dwa lata. Warto pamiętać, że jako pierwszy rok kalendarzowy liczy się rok produkcji samochodu (np. wyprodukowane w X-2000 r. liczone będzie dziś jako 3-letnie).

Według wstępnych danych spółki Samar sprzedaż nowych samochodów osobowych w lutym - jak podała wcześniej PG - była wyższa niż styczniu i wyniosła nieco ponad 25 tys. sztuk. Łącznie w styczniu i lutym 2002 roku sprzedaż nowych aut wyniosła 48,6 tys. sztuk. W porównaniu do analogicznego okresu 2001 roku sprzedaż ta była jednak o 12,6 tys. aut niższa.

W pierwszych dwóch miesiącach br. najwięcej samochodów sprzedał w Polsce Fiat, prawie 11 tys. sztuk, ale mniej o prawie 35 proc. niż przed rokiem. Na drugim miejscu znalazł się Renault (5 tys. aut), na trzecim Skoda (4,9 tys.). Kolejne miejsca zajęły: Opel (4,5 tys.), Daewoo (3,9 tys.), Toyota (3,5 tys.), Peugeot (3,5 tys.), VW (3,3 tys.), Citroen (1,7 tys.) oraz Ford (1,6 tys.).

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: import | Skuteczni | Okaże się | procent | stawki | podatek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »