Poprawianie nieudanej ustawy

Głównym celem zmian w ustawie o VAT, zaakceptowanych przez sejmową podkomisję, jest poprawienie kontrowersyjnych przepisów, które najbardziej utrudniają życie podatnikom.

Głównym celem zmian w ustawie o VAT, zaakceptowanych przez sejmową podkomisję, jest poprawienie kontrowersyjnych przepisów, które najbardziej utrudniają życie podatnikom.

Obecnie podstawa opodatkowania w nabyciu wewnątrzwspólnotowym obejmuje wszelkie wydatki nabywcy związane z nabyciem towarów. Podkomisja zdecydowała, żeby te inne należności ograniczyć tylko do należności publicznoprawnych. Jeżeli więc podatnik sprowadzi z innego kraju UE towar i sam poniesie koszty transportu, to takich kosztów nie będzie musiał dodawać do podstawy opodatkowania.

Podkomisja przyjęła też zmiany dotyczącej dostawy wewnątrzwspólnotowej. Chodzi o usunięcie wymogu posiadania dowodu otrzymania towaru od nabywcy. Proponuje się, żeby wystarczającą przesłanką do skorzystania z zerowego podatku był fakt posiadania przez podatnika tylko kopii faktury, specyfikacji, a także dokumentu spedytorskiego lub przewozowego. Przyjęto rozwiązanie przewidujące, że zwrot z tytułu czynności nie podlegających opodatkowaniu, ale dających prawo do zwrotu, czyli ze względu na miejsce świadczenia, będzie dokonywany w trybie przewidzianym przy stosowaniu stawki zerowej.

Reklama

W projekcie określa się, na czym faktycznie ma polegać odpowiedzialność zleceniodawcy. Proponuje się, żeby wyraźnie określić, że chodzi o odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Ta sama zasada ma objąć również umowy dotyczące prawa autorskiego.

Sejmowa podkomisja zaaprobowała bowiem przepis, z którego wynika, że jeżeli zleceniodawca bierze odpowiedzialność za to, co robi zleceniobiorca w przypadku, gdy łączy ich umowa z zakresu prawa autorskiego, to nie będzie ona podlegać VAT. Oznacza to, że również w przypadku umów związanych z prawem autorskim miałyby zastosowanie zaakceptowane przez podkomisję zmienione przepisy art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Przyszłe przepisy mają ponadto chronić wierzycieli i dopingować dłużników do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań wobec kontrahentów.

Propozycje nowelizacji przyjęte przez podkomisję musi rozpatrzyć Komisja Finansów Publicznych (na razie nie wyznaczono daty posiedzenia, na którym miałoby to nastąpić). Następnie proponowane zmiany będą rozpatrzone przez Sejm.

Krzysztof Tomaszewski

poseł Marek Zagórski, przewodniczący podkomisji do rozpatrzenia projektów nowelizacji ustawy o VAT
Opracowane przez podkomisję propozycje zmian w ustawie o VAT stanowią w określonych przypadkach konieczny kompromis między interesami podatników i budżetu. Dotyczy to tzw. ulgi na złe długi. Mają one chronić wierzyciela i jednocześnie być dolegliwe dla tych, którzy są niesolidni i rozmyślnie nie płacą swoim kontrahentom. Chcę jednak podkreślić, że skorzystanie z tych przyszłych unormowań będzie uzależnione od spełnienia określonych warunków i poprzedzone dość złożoną procedurą.

poseł Barbara Marianowska
Posłowie z podkomisji postanowili wprowadzić do ustawy o VAT definicję budownictwa społecznego. Z zaakceptowanych przez nich regulacji wynika, że obniżoną stawkę w stosunku do dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego, materiałów budowlanych oraz usług budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym można by stosować bezterminowo. Już jednak pojawiły się opinie, że przepis o bezterminowym objęciu materiałów budowlanych preferencyjną stawką może zostać zakwestionowany przez Komisję Europejską. Niepokoi mnie również to, przedstawiciele rządu jednoznacznie nie zadeklarowali, czy opowiadają się za wprowadzeniem definicji budownictwa społecznego, czy też preferują rozwiązanie polegające na zwrocie indywidualnym inwestorom części VAT, która zawarta jest w cenie materiałów budowlanych (po podwyżce stawki z 7 proc. do 22 proc.).

prof. dr. hab. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, ekspert podkomisji
Zasadniczym celem wielu przepisów, które przyjęła podkomisja, jest usunięcie wadliwie sformułowanych unormowań obecnej ustawy. Pojawiła się m.in. szansa na zmianę regulacji dotyczącej rabatów udzielanych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym tak, aby każdy legalny i prawnie dopuszczalny rabat zmniejszał podstawę opodatkowania. Obecnie nie bardzo wiadomo czy rabaty zmniejszają podstawę opodatkowania, czy też nie. Generalnie uważam, że zmiany zaakceptowane przez podkomisję powinny przyczynić się do poprawienia obecnej ustawy o VAT.

prezes Leszek Janowski, Mazowiecka Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości
Od dawna zgłaszaliśmy postulat, żeby wprowadzić regulacje chroniące przedsiębiorców, którzy nie otrzymują w terminie pieniędzy od niesolidnych kontrahentów. Brak zapłaty ze strony nierzetelnych partnerów handlowych szczególnie daje się we znaki właścicielom niewielkich firm. Jeżeli nawet skorzystanie z przyszłej tzw. ulgi na złe długi będzie poprzedzała skomplikowana procedura, to takie przepisy są potrzebne i powinny zostać jak najszybciej wprowadzone.

prezes Rafał Iniewski, Departament Prawny Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
Posłowie zdecydowali o przyjęciu oczekiwanej przez środowisko przedsiębiorców instytucji ulgi na złe długi. Kształt tej ulgi jest wynikiem kompromisu między członkami podkomisji a przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Kompromis dotyczy warunków funkcjonowania ulgi. Posłowie z podkomisji natomiast nie podjęli decyzji o zniesieniu kaucji gwarancyjnej i nie rozstrzygnęli jednoznacznie kwestii związanych z odliczaniem podatku przy zakupie paliwa i samochodów.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: odpowiedzialność | uda | ulgi | VAT | posłowie | budownictwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »