Projekt rozporządzenia RM w sprawie określenia wysokości odsetek ustawowych
Proponowane podwyższenie odsetek ustawowych jest uzasadnione ze względu na zwiększenie się inflacji oraz wzrost podstawowej stopy procentowej Narodowego Banku Polskiego. Stopa kredytu lombardowego NBP wzrosła o 6 proc. od czasu ostatniej zmiany wysokości odsetek ustawowych w maju 1999 r.
Obowiązująca wysokość odsetek ustawowych (21 proc.) jest obecnie niższa od stopy kredytu lombardowego (23 proc.). Ma ona w praktyce istotny wpływ na ustaloną przez banki wyso-kość oprocentowania kredytów komercyjnych. W rezultacie wysokość odsetek ustawowych stała się porównywalna z ceną kredytu bankowego. W takiej sytuacji odsetki ustawowe nie mogą pełnić swojej funkcji, tj. skłaniać do terminowej spłaty zobowiązań pieniężnych, a nie zapłacony w terminie dług jest traktowany przez niektóre przedsiębiorstwa jako quasi kredyt kupiecki. Terminowe zaspokajanie wierzytelności pieniężnych ma szczególne znaczenie dla małych podmiotów gospodarczych, dla których często jest warunkiem zachowania płynności finansowej, a co za tym idzie utrzymania się na rynku.
Zaproponowana wysokość odsetek ustawowych (30 proc. w stosunku rocznym - od 1 listo-pada br.) pozwoli utrzymać dyscyplinę w rozliczeniach finansowych między podmiotami obrotu cywilnoprawnego. Zakres podwyżki tych odsetek jest proporcjonalny do skali wzrostu wymienionych na wstępie parametrów finansowo-ekonomicznych.
Z analizy odsetek ustawowych obowiązujących w ostatnich kilku latach wynika, że zazwyczaj były one wyższe mniej więcej o 50 proc. od stopy kredytu lombardowego NBP.