ELZAB (ELZ): Raport GUS za IV kwartał 2000 - raport 2

Zarząd Zakładów Urządzeń Komputerowych ELZAB SA informuje, że w dniu 05.02.2001 roku Spółka przekazała do Głównego Urządu Statystycznego w trybie art. 83 Ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi informacje finansowe za cztery kwartały 2000 roku:

- przychody ze sprzedaży towarów i produktów 57.866 tys. zł

- zysk na sprzedaży 410 tys. zł

- strata na działalności operacyjnej -5.183 tys. zł

- strata brutto -11.293 tys. zł

- strata netto -11.024 tys. zł

Na wynik Spółki uzyskany ze sprzedaży w 2000 r. decydujący wpływ miały następujące czynniki:

Reklama

- ograniczony popyt na urządzenia fiskalne w związku z ciągłymi zmianami przepisów o stosowaniu tych urządzeń,

- wchodzenie w obowiązek rejestracji sprzedaży podmiotów zainteresowanych prostym, tanim sprzętem,

- ostra konkurencyjna walka cenowa pomiędzy producentami i importerami urządzeń fiskalnych.

Pomimo ograniczonego popytu na urządzenia fiskalne, Spółka zachowała swój dotychczasowy udział w rynku.

Wpływ powyższych czynników złagodzony został poprzez realizację w 2000 r. programu oszczędnościowego kosztów.

Pomimo dodatniego wyniku ze sprzedaży nastąpiło jednak obniżenie rentowności w stosunku do 1999 r.

Zysk ze sprzedaży obciążony został ujemnym saldem przychodów i kosztów operacyjnych w wysokości 5.593 tys. zł, z czego główne pozycje dotyczą urealnienia majątku Spółki na koniec 2000 r. poprzez utworzenie rezerw i przeszacowanie:

- rezerwa na materiały składowane na Wolnym Obszarze Celnym pochodzące z dostaw w latach poprzednich pod kontrakty na dostawę kas na Ukrainę i dla Poczty Polskiej - 2.335 tys. zł,

- rezerwa na trudno zbywalne wyroby i półfabrykaty - 943 tys. zł,

- rezerwy na należności - 1.306 tys. zł,

- rezerwa na odprawy dla zwalnianych w 2001 r. pracowników - 650 tys. zł,

- rezerwa na obniżenie wartości socjalnych środków trwałych - 215 tys. zł,

- odpisy aktualizujące wartość zapasów materiałów, towarów i wyrobów gotowych - 679 tys. zł.

Wynik na działalności operacyjnej obciążyło ujemne saldo przychodów i kosztów finansowych w kwocie 6.108 tys. zł z czego największe pozycje stanowią koszty odsetek od kredytów i pożyczek, dyskonta weksli oraz koszty emisji bonów handlowych, które wynoszą 7.460 tys. zł.

W efekcie powyższego wynik działalności Spółki zamknął się stratą brutto w wysokości 11.293 tys. zł. Stratę brutto pomniejszyło rozwiązanie rezerwy na podatek dochodowy z tytułu ulg inwestycyjnych stosowanych w latach 1997-1999 w kwocie 269 tys. zł.

W 2000 r. wystąpiły następujące zmiany w stanie rezerw:

- rezerwy na należności, odsetki od nieterminowych zapłat

a) utworzone 1.733 tys. zł

b) rozwiązane 938 tys. zł

- utworzona rezerwa na materiały na Wolnym Obszarze Celnym w kwocie 2.335 tys. zł

- utworzona rezerwa na przeszacowanie nadmiernych i zbędnych zapasów wyrobów gotowych i półfabrykatów w kwocie 943 tys. zł

- utworzona rezerwa na majątek trwały socjalny w kwocie 215 tys. zł

- rezerwa na wycenę akcji własnych skupionych w celu umorzenia

a) utworzona 49 tys. zł

b) rozwiązana 92 tys. zł

Podjęte działania oszczędnościowe zostaną w 2001 roku znacznie zintensyfikowane, ze szczególnym zwróceniem uwagi na obniżanie kosztów ogólnych, kosztów pracy, kosztów finansowych (obniżanie zapasów, skrócenie cyklu należności, wydłużenie cyklu zobowiązań), co w połączeniu z wykorzystaniem doświadczeń branżowego inwestora strategicznego oraz możliwości działania w ramach silnej grupy kapitałowej MACAPEL powinno przynieść efekty w najbliższej przyszłości.

W I półroczu 2000 roku w uzgodnieniu z Radą Nadzorczą, reprezentowaną w większości przez głównych akcjonariuszy, Spółka opracowała strategię rozwoju działalności.

W listopadzie 2000 roku nastąpiła sprzedaż większościowego pakietu akcji Spółki będącego w posiadaniu podmiotu dominującego RELPOL S.A. na rzecz włoskiej Spółki MACAPEL S.p.A. Po dokonaniu tej transakcji Spółka pozyskała branżowego inwestora zagranicznego, ponieważ firma MWCR S.p.A, której stuprocentowym właścicielem jest MACAPEL S.p.A. jest największym dostawcą kas elektronicznych na rynku włoskim oraz znaczącym eksporterem.

Zamierzenia związane z rozszerzeniem działalności ulegną zmianie po uwzględnieniu stanowiska nowego podmiotu dominującego.

Strategia rozwoju Spółki do 2004 roku zakłada nadal utrzymanie pozycji lidera rynku urządzeń i systemów wspomagania sprzedaży detalicznej w kraju i znaczący wzrost sprzedaży na rynki eksportowe, w tym także na rynki krajów Unii Europejskiej. Spółka wraz z nowym podmiotem dominującym będzie dążyć do uzyskania pozycji lidera rynku polskiego. Spodziewany wzrost sprzedaży oraz wykorzystanie doświadczeń partnera do optymalizacji kosztów działalności wpłynie również na poprawę wyników ekonomicznych.

Niezależnie od dalszego rozwoju dotychczasowej działalności Spółka będzie rozwijać nowe obszary własnej działalności oraz Spółek zależnych, takie jak:

? produkcja szuflad kasowych na eksport i rynek krajowy,

? aplikacje kart elektronicznych,

? usługi internetowe,

? systemy alarmowe i monitoringu,

? systemy zarządzania ruchem pasażerów i pojazdów w komunikacji.

W sferze zamierzeń marketingowych Spółki są działania zmierzające do rozszerzenia współpracy z firmą niemiecką w zakresie dostaw sprzętu do Niemiec, Austrii i Szwajcarii oraz firmą rumuńską w zakresie dostaw do Rumunii.

Spółka kontynuować będzie sprzedaż kas i drukarek fiskalnych poprzez Spółkę zależną na Ukrainie.

Rozwijana będzie współpraca z firmą Cash Bases w zakresie dostaw szuflad kasowych na rynki europejskie.

Wspólnie z nowym dominującym akcjonariuszem prowadzone będą działania zmierzające do rozszerzenia eksportowych rynków zbytu oraz większego wykorzystania potencjału produkcyjnego w wyniku kooperacji produkcyjnej z firmą MWCR oraz rozszerzana będzie oferta handlowa Spółki o nowe produkty produkowane w grupie kapitałowej MACAPEL (wagi elektroniczne, urządzenia do obróbki żywności).

Emitent
Dowiedz się więcej na temat: rezerwy | Elzab SA | GUS | rezerwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »