Rok 2000 nie był dobry dla leasingodawców

Analiza wyników leasingowej czołówki pokazuje, że w 2000 r. tylko nieliczne firmy zanotowały wzrost obrotów. Liderem jest Europejski Fundusz Leasingowy, ale zwiększył swoje obroty w porównaniu z 1999 rokiem tylko o 11 proc.

Analiza wyników leasingowej czołówki pokazuje, że w 2000 r. tylko nieliczne firmy zanotowały wzrost obrotów. Liderem jest Europejski Fundusz Leasingowy, ale zwiększył swoje obroty w porównaniu z 1999 rokiem tylko o 11 proc.

Rekordzista - BRE Leasing - odnotował 56-proc. wzrost. Niedawny lider - LHI Leasing Polska - ma natomiast na swoim koncie aż 45-proc. spadek obrotów w porównaniu z 1999 r.

Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z wcześniejszymi prognozami, rok 2000 był dla firm leasingowych najsłabszy od kilku lat. Po wynikach czołówki widać symptomy stagnacji branży. Obroty

leasingodawców już nie rosną tak szybko, jak dwa-trzy lata temu, bo firmy mają problemy z uzyskaniem bankowego finansowania.

Niekwestionowanym liderem branży leasingowej, podobnie jak rok wcześniej, pozostaje Europejski Fundusz Leasingowy z 1,2 mld zł obrotów. Na drugim miejscu znajduje się BRE Leasing. Wyleasingował środki za 723 mln zł. Rzutem na taśmę dostał się na podium LHI Leasing Polska z wynikiem 638 mln zł. Tuż za nim ulokował się BEL Leasing z aktywami w leasingu za 511,5 mln zł. Pierwszą piątkę zamyka Centralne Towarzystwo Leasingowe. Jego obroty wyniosły 423 mln zł.

Reklama



Spadkowy wzrost



W ubiegłym roku obroty EFL w porównaniu z 1999 r. wzrosły jedynie o 11 proc. (zysk netto wyniósł 110 mln zł). Rok wcześniej, kiedy sięgnęły 1,08 mld zł, dynamika wzrostu obrotów w porównaniu z 1998 r. była na poziomie aż 50 proc.

- Wyniki byłyby lepsze, gdyby doszło do fuzji z Carcade. Myślę, że 2001 r. już nie będzie tak trudny jak ubiegły. Liczymy na zwiększenie naszego udziału w rynku. Wchodzimy w leasing sprzętu medycznego, spodziewamy się wzrostu obrotów w branży informatycznej. Nie wykluczamy połączenia się z kimś z branży - mówi Piotr Kaczmarek, wiceszef EFL.

Niedawno EFL obwieścił, że planuje pozyskać bankowego inwestora strategicznego.

Zdobywca drugiego miejsca w rankingu - BRE Leasing - może natomiast pochwalić się aż

56-proc. przyrostem w porównaniu z 1999 r. Ten sukces jest jednak wynikiem umowy z LOT-em na

leasing dwóch samolotów Embraer na kwotę 152 mln zł.

- W 2001 r. poprzeczkę stawiamy wysoko - zamierzamy wyleasingować środki trwałe za 700 mln zł - mówi Adam Martowski, prezes BRE Leasing.

Jego zdaniem, cała branża wyjdzie z zapaści, jeśli resort finansów wreszcie umożliwi leasingowanie samochodów osobowych na takich samych warunkach, jak innych środków, co pozwoli na odliczanie VAT-u. Adam Martowski ocenia, że obroty wszystkich firm z branży mogą wtedy wzrosnąć nawet o 25 proc.

Ze ścisłej czołówki najwięcej stracił niedawny lider, LHI Leasing Polska. Jego obroty spadły aż o 45 proc. (do 638 mln zł z 1,5 mld zł w 1999 r.).

- Leasingujemy tylko nieruchomości. Ten spadek obrotów wynika ze specyfiki tego rynku. Inwestycje budowlane trwają przecież czasami bardzo długo - tłumaczy Robert Mandżunowski, członek zarządu LHI LP.

Czwarty na liście - BEL

Leasing - podskoczył o 20 proc., ale obserwatorzy branży są zdania, że jest to wynik przejęcia od upadającego BG Leasing najlepszych klientów i najwartościowszych umów. Piąty, czyli CTL, praktycznie okopał się na pozycjach z 1999 r.



Motor leasingu



Mimo załamania się rynku motoryzacyjnego w Polsce, leasing ciągną właśnie transakcje w tej branży. Niedościgłym liderem jest tu EFL. Jego obroty w segmencie motoryzacyjnym sięgnęły 946 mln zł. Szacuje się, że EFL posiada aż 30 proc. tego rynku. Drugi jest BRE Leasing z 244 mln zł.

W segmencie leasingu maszyn i urządzeń bryluje BRE Leasing. Wyleasingował środki za 296 mln zł. Tuż za nim plasuje się CTL z 183 mln zł obrotu. Trzeci jest EFL, osiągając wynik rzędu 163 mln zł.

Na rynku komputerów i sprzętu biurowego wygrywa także EFL z obrotami wysokości 73 mln zl. Drugi jest CTL z wynikiem 18 mln zł, a tuż za nim BEL Leasing - 17 mln zł.

EFL trzyma także palmę pierwszeństwa w leasingu samochodów osobowych (20 mln zł). Niekorzystne przepisy podatkowe powodują, że ten segment w Polsce nie rozwija się.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Być Dobrym | leasing | firmy | środki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »