Rośnie rola dyrektorów finansowych

Wzrasta rola dyrektorów finansowych w firmach. Wymaga się od nich nie tylko obsługi bieżących operacji finansowych, ale działań na rzecz redukcji kosztów oraz szybkiego podejmowania decyzji - wynika z zaprezentowanego w środę badania przeprowadzonego przez IBM.

Wzrasta rola dyrektorów finansowych w firmach. Wymaga się od nich nie tylko obsługi bieżących operacji finansowych, ale działań na rzecz redukcji kosztów oraz szybkiego podejmowania decyzji - wynika z zaprezentowanego w środę badania przeprowadzonego przez IBM.

Firma zbadała ponad 1900 dyrektorów finansowych (Chief Financial Officer - CFO) z całego świata, zatrudnionych w przedsiębiorstwach z różnych sektorów o rocznych obrotach przekraczających 250 mln dol.

Z raportu wynika, że 78 proc. dyrektorów finansowych oczekuje, iż w ciągu najbliższych trzech lat będzie na nich wywierana presja związana ze zmniejszeniem kosztów, a 74 proc. wskazuje na potrzebę szybkiego podejmowania decyzji. 69 proc. pytanych na świecie (44 proc. w Polsce) zaznaczyło, że dyrektorzy finansowi będą odpowiedzialni za przejrzystość działania firmy np. w kontaktach z udziałowcami. Polscy dyrektorzy finansowi wskazują natomiast na rolę w przyciąganiu i utrzymaniu talentów oraz zapewnienie dostępu do kapitału.

Reklama

Zdaniem dyrektor ds. strategii i transformacji w IBM Moniki Remiszewskiej, zmienia się rola dyrektora finansowego. "Dotychczas dyrektor finansowy był postrzegany jako osoba transakcyjna, do obsługi bieżących operacji finansowych, audytów, raportowania na rzecz zarządów, na potrzeby statutowe, czy organizacji kontrolnych albo urzędów skarbowych. Ta rola dyrektora finansowego zmienia się o tyle, że jest on postrzegany jako partner dla biznesu" - wyjaśniła.

Dodała, że od dyrektora finansowego wymaga się, aby występował z wnioskami i informacjami biznesowymi, które ułatwiałyby podejmowanie trafnych biznesowych decyzji. Ważne jest aby wnioski i informacje te były dostarczane w sposób efektywny.

Jej zdaniem niepokojącym sygnałem może być fakt, że dla polskich firm przejrzystość i transparentność jest mało ważna. "Wielu dyrektorów finansowych, jeżeli są pytani co dla nich jest ważne, to transparentność działań i przejrzystość tych działań są traktowane na równi z zaangażowaniem w ochronę środowiska" - powiedziała.

Badanie wskazuje, że rośnie rola CFO w zarządach firm. Średnio ponad 70 proc. dyrektorów finansowych twierdzi, że odgrywają przynajmniej rolę doradcy lub decydenta w szeregu kwestii dotyczących działania przedsiębiorstwa. Autorzy analizy wskazują, że rośnie też rola dyrektora finansowego jako osoby dostarczającej wniosków i informacji na temat decyzji finansowych.

Z badań wynika ponadto, że na świecie częściej niż w Polsce, dyrektorzy finansowy pełnią funkcje decyzyjne, podczas gdy w kraju ograniczają się raczej do działań doradczych. Polscy CFO decydujący głos mają jedynie w kwestii zarządzania majątkiem trwałym i redukcją kosztów. "Żaden z polskich badanych CFO nie uczestniczył jako decydent w przedefiniowaniu modelu biznesowego" - wyjaśniła Remiszewska.

33 proc. dyrektorów finansowych na świecie i 11 proc. w Polsce odpowiada profilowi "rachmistrza", który jest mało efektywny i ma niewielki wpływ na biznes, a 23 proc. dyrektorów na świecie i 11 proc. w Polsce to "twórcy wartości", którzy mają duży wpływ na biznes i wysoką efektywność.

Przygotowany przez IBM raport informuje ponadto, że prawie 40 proc. firm "ręcznie" produkuje sprawozdania finansowe, a ponad połowa nie ma standardowej platformy raportowej. Działy finansowe ponad połowę swojego czasu spędzają na działaniach transakcyjnych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: rola | dyrektorzy | IBM | role
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »