Specjalna oferta kancelarii dla biznesu

Spółki prawa handlowego i inne podmioty gospodarcze - w tym indywidualni przedsiębiorcy - mogą skorzystać z oferowanej przez kancelarie prawne oferty obsługi, która jest specyficzna i skierowana wyłącznie do nich.

Osoba fizyczna trafia do prawnika, w momencie gdy została oszukana przez sprzedawcę, ma zamiar się rozwieść czy też zwolniono ją z pracy - w jej mniemaniu niezgodnie z prawem. Przedsiębiorcy, począwszy od powstania podmiotu gospodarczego, posiadającego - bądź też nieposiadającego osobowości prawnej - będą stykali się prawie codziennie z problemami natury prawnej.

Na czym polega

Obsługa prawna przedsiębiorców obejmuje przede wszystkim, tworzenie, przekształcanie, rozwiązywanie i likwidację spółek i pozostałych podmiotów, opiniowanie i sporządzanie umów. Ponadto obejmuje obsługę tych podmiotów, ich organów oraz prowadzenie spraw sądowych. Chodzi właściwie o asystowanie firmie w każdej sytuacji, która wymaga specjalistycznej wiedzy i uprawnień prawniczych. W ramach tego typu współpracy z kancelarią możliwe jest korzystanie ze stałej obsługi prawnej. Jest to popularna forma i wielu przedsiębiorców decyduje się na zawarcie tego typu umowy z kancelarią.

Reklama

Umowa o stałą obsługę

Taką umowę strony mogą skonstruować w sposób dowolny. Przeważnie jest ona przygotowywana indywidualnie dla każdego klienta, aby w pełni zaspokajała jego potrzeby.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, konieczne jest zapoznanie się z zasadami, jakimi rządzi się wybrana przez dany podmiot forma prowadzenia działalności (np. indywidualna działalność gospodarcza, spółka jawna, spółka z o.o.).

Jeśli osoba, która jest dopiero na etapie planowania rozpoczęcia działalności gospodarczej, zdecyduje się od samego początku, na stałą obsługę prawną, to może liczyć na pomoc także przy wyborze optymalnej formy prawnej określonej inwestycji lub tworzonego przedsiębiorstwa. Kancelarie, w ramach stałych umów, oferują przygotowywanie i negocjowanie umów, występuje w imieniu klienta o wydanie koncesji lub zezwolenia w przypadku działalności wymagającej takiego postępowania.

Obustronna korzyść stałej umowy

Stała współpraca z kancelarią prawną jest korzystna dla obydwu stron tej umowy. Przedsiębiorca nie traci czasu na każdorazowe gromadzenie dokumentów firmy, przedstawianie stanu prawnego i faktycznego, w jakim znajduje się jego firma. Dzięki temu kancelaria może sprawnie i bardziej skutecznie rozwiązać problem jaki się pojawił.

Jest to także korzystne dla kancelarii, gdyż dzięki stałym klientom ma ona zapewniony stały, w pewnym stopniu wymierny, dochód. Łatwiej także udzielić pomocy prawnej firmie, której sytuacja prawna jest kancelarii dobrze znana, w której sytuację nie trzeba się wdrażać pod presją czasu. Dzięki pełnej wiedzy na temat danego klienta, a nie tylko wycinku spraw, może z pełną odpowiedzialnością świadczyć usługi.

Jak wygląda rozliczenie

Jest kilka sposobów dokonywania rozliczeń pomiędzy klientem przedsiębiorcą, a kancelarią świadczącą mu obsługę prawną w sposób ciągły bądź doraźny.

Najczęściej rozliczenie oparte jest na stałej, uśrednionej stawce godzinowej. Mogą to być także stawki zróżnicowane. W przypadku windykacji wierzytelności wynagrodzenie może być ustalane na poziomie pewnego procentu od dochodzonej kwoty przy założeniu, że kancelaria otrzymuje określoną zaliczkę za rozpoczęcie sprawy. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorstw, z którymi kancelarii nie wiąże stała umowa. Stawki godzinowe i pozostałe wynagrodzenia są zależne od konkretnego zlecenia.

W przypadku klientów, na których rzecz kancelaria świadczy stałą obsługę prawną, stosuje się najczęściej uzgodniony ryczałt oraz stawkę godzinową za przekroczenie tego ryczałtu. W przypadku dużych firm taki ryczałt może oscylować nawet wokół stu godzin pracy prawnika miesięcznie. W przypadku mniejszych firm wystarczające jest objęcie ryczałtem dwudziestu godzin.

Katarzyna Rychter

Przemysław Stopczyk, radca prawny, partner w Kancelarii Stopczyk & Mikulski
Do niedawna było tak, że przedsiębiorca zwracał się do prawnika dopiero wtedy, gdy pojawił się problem. Przedsiębiorcy nie dbali o to, aby zapobiegać sytuacjom kryzysowym. Zwracali się o pomoc do firmy prawniczej, często zbyt późno, kiedy prawnicy mają już związane ręce zastaną sytuacją faktyczną. Udzielenie pomocy w sytuacji kryzysowej wymaga odpowiedniego doświadczenia doradców, obsługujących zlecenie. Musimy działać szybko. Angażujemy do pracy zespół projektowy, co podraża koszty zlecenia. Praca w sytuacji kryzysowej jest obciążona wysokim ryzykiem, ponieważ doradcy naprawiają błędy, które już miały miejsce. W postępowaniach sądowych i w postępowaniach przed Urzędem Zamówień Publicznych bardzo ważnym elementem są terminy oraz wymagania formalne. W kontraktach handlowych, kształt i jakość zapisów umownych. Pamiętajmy, że umowy konstruuje się na złe czasy, a nie na dobre. Należy więc wcześniej zadbać o interesy własnego biznesu. Lepiej zapobiegać niż leczyć. W jaki sposób unikać sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwach? Dobrym narzędziem dla zapobiegliwych przedsiębiorców jest korzystanie ze stałego doradztwa prawnego. Jest to, po pierwsze, tańsze, ponieważ zwykle kancelaria nie stosuje wysokich stawek godzinowych, ale proponuje okresową ryczałtową opłatę. Po drugie, stali klienci mogą liczyć w przypadku umów okresowych na wyjątkowe preferencje.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: kancelarie prawne | przedsiębiorcy | kancelaria
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »