Spółka na cztery sposoby
Sejm rozpoczął już prace nad przyszłą ustawą o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej. Do utworzenia spółki europejskiej niezbędny byłby kapitał 120 tys. euro, a tworzyć ją mogłyby tylko spółki kapitałowe zarejestrowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Drugim sposobem powołania spółki europejskiej ma być utworzenie spółki holdingowej przez dwie lub więcej spółek kapitałowych, które nad sobą tworzą spółkę holdingową, przy czym jedna z nich musi mieć filię lub zakład w innym państwie członkowskim. Trzeci sposób to utworzenie wspólnej spółki zależnej, a czwarty to przekształcenie istniejącej spółki kapitałowej w spółkę europejską.
Jeżeli spółka taka będzie się chciała zarejestrować w Polsce, to proces ten będzie przebiegać podobnie jak przy rejestracji spółki akcyjnej. Spółka będzie miała statutową siedzibę w jednym państwie. Decyzja o wyborze państwa ma istotne znaczenie, bo w sprawach nieuregulowanych ma być stosowane prawo krajowe statutowej siedziby spółki, dotyczące spółki akcyjnej.
Co ważne, wspólnicy będą mieli prawo wyboru modelu zarządzania spółką - monistyczny lub dualistyczny. W tym pierwszym rada administrująca pełni funkcję zarówno zarządu, jak i rady nadzorczej, a zarządzanie odbywa się przez tworzenie komitetów powoływanych przez radę. W systemie dualistycznym - już obowiązującym w Polsce - działają i zarząd, i rada nadzorcza.
Zgrupowanie interesów europejskich byłoby natomiast podmiotem podobnym do spółki jawnej - nieprowadzącym własnej działalności gospodarczej, ale działalność wspomagającą działalność gospodarczą swoich wspólników. Spółki takie powołuje się na przykład dla badania rynku, prowadzenia działalności naukowo-badawczej i rozwojowej, wspólnego szkolenia pracowników.
prof. Stanisław Sołtysiński z Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
Kilka dni temu, 8 października, weszły w życie regulacje unijne dotyczące spółki europejskiej. Spółka europejska jest spółką akcyjną regulowaną bezpośrednio i przede wszystkim przez jednolite przepisy rozporządzenia Rady 21/57 z 2001 r. Rozporządzenie Rady wymaga przepisów implementacyjnych, czyli wydania ustaw, które umożliwiają funkcjonowanie tej spółki w każdym państwie członkowskim. Są tego dwa powody. Po pierwsze, aby spółka ta mogła być zarejestrowana w Polsce, trzeba określić, jakie organy oraz w jakim trybie dokonują rejestracji i wykreślenia tej spółki. Po drugie, rozporządzenie z 2001 r. w niektórych przypadkach pozwala ustawodawcy krajowemu na przyjmowanie pewnych rozwiązań nieprzewidzianych rozporządzeniem.