Załap się na odszkodowanie

Jak ubiegać się o odszkodowanie za błędną decyzję urzędnika.

Na podstawie przepisów kodeksu cywilnego za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej odpowiedzialność ponosi Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa. Przepisy kodeksu dotyczą m.in. również odpowiedzialności jednostek samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) w wyniku wydania błędnej lub niezgodnej z prawem decyzji administracyjnej. Zgodnie z art. 4171 kodeksu cywilnego, jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie aktu normatywnego, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności tego aktu z konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą.

Reklama

Natomiast jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu ich niezgodności z prawem. Odnosi się to również do wypadku, gdy prawomocne orzeczenie lub ostateczna decyzja zostały wydane na podstawie aktu normatywnego niezgodnego z konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą. Odszkodowanie należy się również w przypadku powstania szkody w wyniku nie wydania orzeczenia lub decyzji, gdy obowiązek ich wydania przewiduje przepis prawa. Jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności z prawem nie wydania orzeczenia lub decyzji, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Nie wydanie orzeczenia lub decyzji

Właściwym postępowaniem, w toku którego może nastąpić stwierdzenie niezgodności z prawem aktów prawa miejscowego, np. uchwał organów samorządu terytorialnego jest postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Dopiero stwierdzenie tego faktu w postępowaniu sądowym umożliwia wytoczenie powództwa o naprawienie szkody. Oprócz niezgodności z prawem (konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową, ustawą) aktu normatywnego, przesłankami odpowiedzialności z art. 4171 par. 1 są szkoda i związek przyczynowy. Wykazanie tych przesłanek zgodnie z ogólnymi postanowieniami kodeksu cywilnego obciąża poszkodowanego.

Należy pamiętać, że odpowiedzialność odszkodowawcza organu powołanego do stosowania prawa może obejmować tylko takie sytuacje, gdy organ ten był obowiązany do dokonania takiej czynności. Oznacza to, że możemy domagać się odszkodowania np. od gminy za niesłuszną odmowę wydania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, a od starostwa powiatowego za nie wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Odwrotna sytuacja jest nie możliwa. Tylko bowiem organ właściwy do wydania danej decyzji, ponosi ewentualną odpowiedzialność. Z kolei przepis art. 4171 par. 3 kodeksu cywilnego reguluje skutki prawne wyrządzenia szkody spowodowanej nie wydaniem orzeczenia lub decyzji, gdy obowiązek ich wydania przewiduje przepis prawa. Chodzi więc o szkodę spowodowaną przewlekłością postępowania sądowego lub administracyjnego.

Czy można dochodzić odszkodowania również za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie urzędnika ? Czego poszkodowany może żądać, jeżeli przez zgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej została wyrządzona szkoda na osobie? Kiedy powstaje szkoda na osobie? Do jakiej odpowiedzialności może zostać pociągnięty każdy pracownik i urzędnik administracji publicznej, w tym samorządowej i w jakiej sytuacji?

Łukasz Sobiech - Więcej: Gazeta Prawna 27.03.2008 (61) ? str.17

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: szkody | odszkodowanie | odpowiedzialność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »