Zmiany w lokalizacji marketów

18 września 2007 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 11 maja 2007 roku o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz. U. Nr 127, poz. 880).

18 września 2007 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 11 maja 2007 roku o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz. U. Nr 127, poz. 880).

Według ustawy na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego będzie wymagane uzyskanie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację tego obiektu handlowego. Aby uzyskać zezwolenie, przedsiębiorca musi złożyć pisemny wniosek. Organ zezwalający (wójt, burmistrz, prezydent miasta) wydaje zezwolenie w przypadku zgodności lokalizacji tego obiektu handlowego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, po uzyskaniu pozytywnej opinii wyrażonej przez właściwą radę gminy.

Reklama

Wniosek o wydanie zezwolenia musi zawierać: - nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, w przypadku ustanowienia pełnomocnika - jego imię, nazwisko i adres zamieszkania; - numer w rejestrze przedsiębiorców lub Ewidencji Działalności Gospodarczej; - numer identyfikacji podatkowej (NIP); - wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej; - wskazanie nieruchomości, na której planowane jest utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, handlowego oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów budynków; - adres wielkopowierzchniowego obiektu handlowego lub dokładny opis jego lokalizacji; informacje o: - maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką będzie zajmował wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w szczególności z magazynami i parkingami, - branży sprzedaży, w szczególności spożywczej, budowlanej, odzieżowej, motoryzacyjnej, ogrodniczej oraz rodzaju usług, jakie będą świadczone w wiekopowierzchniowym obiekcie handlowym, - deklarowanej wartości inwestycji związanej z utworzeniem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.

Dodatkowo do wniosku o wydanie zezwolenia przedsiębiorca musi dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej albo odpis z rejestru przedsiębiorców. Można również dołączyć analizę lub opinie dotyczące oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.

Zgodnie z ustawą zezwolenie wydawane jest na czas nieoznaczony, jednakże organ zezwalający może cofnąć je w przypadku, gdy przedsiębiorca rażąco nie przestrzega warunków określonych w ustawie bądź zezwoleniu, dotyczących tworzenia i działania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. W przypadku cofnięcia zezwolenia, przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej jednak niż po upłynie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu. Zezwolenie wygasa w przypadku likwidacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego bądź też nieuzyskania pozwolenia na użytkowanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego terminie 3 lat od dnia wydania zezwolenia.

Zanim jednak ustawa weszła w życie Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" złożyła do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności z konstytucją tejże regulacji. W opinii prawników z Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan, na złożenie wniosku ustawa daje 30 dni, jednak nie określa ona wprost konsekwencji wynikających z niezłożenia tego wniosku. Natomiast innych przepisów wynika, iż konsekwencją prowadzenia obiektu handlowego bez zezwolenia może być nałożona grzywna nawet w wysokości 1 mln zł. We wniosku przedsiębiorców do Trybunału Konstytucyjnego został zakwestionowany wymóg posiadania zezwolenia na działanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych powierzchni sprzedaży, która przekracza 400 m2.Według PKPP Lewiatan jest to nie zgodne z konstytucyjną zasadą swobody działalności gospodarczej oraz z zasadą proporcjonalności. Dodatkowo PKPP Lewiatan uważa, iż warunek uzyskania zezwolenia na utworzenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych jest sprzeczny z zasadą równości.

SerwisPrawa
Dowiedz się więcej na temat: przedsiębiorca | lewiatan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »