Jakie nieruchomości kupują najbogatsi ludzie na świecie?

Sotheby's International Realty, globalny gracz na rynku nieruchomości luksusowych, podsumował wyniki sprzedaży za 2014 - rok ten okazał się rekordowy pod kątem wzrostów. Na samym rynku amerykańskim sieć osiągnęła wynik sprzedaży na poziomie 70 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 11 proc. w stosunku do 2013 r.

Publikacji wyników towarzyszy analiza dotycząca tego jakie nieruchomości najchętniej kupują najzamożniejsi ludzie na świecie. Badania przeprowadzone na zlecenie Sotheby's International Realty wskazują, że upodobania milionerów z różnych zakątków globu są spójne: od lat prym wiodą rezydencje położone nad wodą, zabytkowe posiadłości o charakterze historycznym i lokalizacje w modnych wakacyjnych kurortach. "Ultrabogaci" z całego świata lokują w nieruchomościach majątek wart łącznie prawie 3 biliony USD, co stanowi liczbę przewyższającą PKB Indii... Niemal 80 proc. z nich poza głównym domem ma co najmniej jedną, a zwykle więcej luksusowych nieruchomości.

Reklama

Według danych SIR, na świecie jest 211 275 osób określanych jako "ultrabogate" (Ultra High Net Worth - UHNW) - uznaje się za nie ludzi posiadających aktywa netto o wartości przynajmniej 30 mln USD. Dwa najważniejsze regiony, w których zamieszkuje odpowiednio 35 proc. i 29 proc. światowej grupy osób posiadającej majątki o najwyższej wartości, to Północna Ameryka i Europa. Tak jak przez setki lat, tak i dziś, jeden z istotnych składników ich majątku stanowią nieruchomości. Jak rozumieć pojęcie "luksusowych nieruchomości mieszkalnych"? W globalnym raporcie Sotheby's International Realty to takie, których wartość wynosi więcej niż milion dolarów.

Czym kierują się milionerzy, kupując wymarzone domy?

"Luxury Lifestyle Report", analiza opublikowana przez SIR, dowodzi, że choć kupujący na całym świecie mają podobne upodobania, można też dopatrzeć się specyficznych trendów na poszczególnych rynkach. I tak na przykład, gdyby życzenia najbogatszych Amerykanów mogły zostać wyrażone w jednym idealnym domu, byłaby to luksusowa posiadłość na wybrzeżu, nad rzeką, jeziorem lub morzem, z garażem mogącym pomieścić kolekcję samochodów, zaprojektowana i urządzona według ich własnego projektu. Z kolei bogaci Brytyjczycy przykładają szczególną wagę do historycznej wartości rezydencji, poszukując obiektów pałacowych, dworów czy prestiżowych posiadłości. Chińczykom szczególnie zależy na właściwej prezentacji swoich zbiorów dzieł sztuki i szukając rezydencji, zwracają uwagę na elementy takie jak galeria, sejfy.

Trzeba wyróżnić dwa typy luksusowych nieruchomości - pierwszym będzie tzw. główny dom, a więc podstawowy adres, związany z "bazą" rodziny i miejscem pracy. Drugie (i kolejne) domy to z kolei nieruchomości kupowane głównie z myślą o czasie wolnym - letnich czy zimowych wakacjach, pasjach albo ojczyźnie, do której chce się wracać. W porównaniu z sytuacją sprzed pięciu lat większość zamożnych klientów z USA, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Chin jest bardziej skłonna kupić jako główne lokum prestiżową podmiejską rezydencję niż obiekt w centrum miasta. Jeśli chodzi o następną inwestycję tego rodzaju, tzw. "drugi dom", najpopularniejszą opcją okazał się dom nad wodą - najwięcej (42 procent) klientów w segmencie luksusowym zainteresowanych było rezydencjami położonymi nad brzegiem rzeki, jeziora lub morza.

Większość zamożnych klientów skłaniało się ku zakupowi rezydencji w celu przeznaczania jej na rodzinną siedzibę, to jest z zamiarem zapisania jej dzieciom. W przypadku niemal połowy agencji należących do sieci SIR, klienci kupujący rezydencje z myślą o swoich potomkach wydają od miliona do trzech milionów dolarów. Jednym z kluczowych aspektów branych pod uwagę przez nabywców nieruchomości jest - obok walorów użytkowych - zwrot z inwestycji.

Stany Zjednoczone - wciąż nr 1 wśród krajów, gdzie chcą mieć dom milionerzy z zagranicy

Kraj najczęściej wybierany przez bardzo zamożnych obywateli zainteresowanych nabyciem drugiego domu, to Stany Zjednoczone. Zaraz za USA znajdują się Wielka Brytania i Szwajcaria. Do najbardziej popularnych lokalizacji należą Nowy Jork, Londyn i Hongkong. Przyszłość luksusowych nieruchomości wygląda bardzo obiecująco. Widoczna jest tendencja do ich rosnącej wartości, która wzrasta znacznie szybciej niż wartość nieruchomości tradycyjnych. Osoby "ultrabogate" posiadają średnio 2,7 nieruchomości luksusowej przeznaczonej na zamieszkanie (a nie czysto inwestycyjnie, na wynajem etc.).

"Ultrabogaci", których majątek netto wynosi od 30 do 50 mln USD, zazwyczaj zachowują swoje główne domy przez ponad 15 lat, a drugie domy przez ponad 10 lat. Luksusowe nieruchomości to klasa aktywów posiadana zazwyczaj przez tych bogaczy, którzy odziedziczyli swój majątek: obejmują one 17 proc. wartości netto ich majątku, zaś w przypadku tych, którzy samodzielnie dorobili się swojego bogactwa, jest to niecałe 9 proc.

Miliarderzy, którzy posiadają więcej nieruchomości (ponad 4) zmieniają jedną z nich średnio co 3 lata. Co ciekawe, tzw. "kolejne domy" są zazwyczaj o 45 proc. bardziej wartościowe niż główne nieruchomości, w których właściciele spędzają najwięcej czasu - mają o dwa razy większą powierzchnię i działki.

Miejscem o największym odsetku nieruchomości posiadanych przez zagranicznych ultrabogatych jest Monako - aż 83 proc. lokalizacji tam należy do inwestorów spoza kraju. Ponad 6 proc. z grupy światowych najbogatszych przeniosło swoje główne miejsce zamieszkania do kraju innego niż kraj ich urodzenia. Ta grupa zazwyczaj posiada jedną nieruchomość w rodzimym kraju, by być blisko rodziny i przyjaciół - np. indyjska ludność zwiększa popyt na rynku nieruchomości mieszkalnych w Bombaju.

Ogólna zasada mówi, że nieruchomość mieszkalna, która jest odziedziczona, jeśli nie zostanie sprzedana w przeciągu dwóch lat od odziedziczenia, zostaje przekazywana kolejnym pokoleniom.

W Europie np. w jednej posiadłości żyje zwykle kilka kolejnych pokoleń. Na rynku nieruchomości luksusowych można mówić o zjawisku "zwracania się ku Azji" - jest tam prawie dwa razy więcej zamożnych ludzi niż w Ameryce Łacińskiej, na Środkowym Wschodzie, Pacyfiku i Afryce łącznie.

Jak to wygląda wśród polskich milionerów?

- Dużą popularnością cieszą się destynacje wakacyjne na południu - Włochy, francuska Riwiera, Cannes, Nicea, Marbella. Klienci szukają zarówno domów, jak i apartamentów, w bardzo różnej rozpiętości cenowej. Często zlecają nam znalezienie inwestycji w konkretnym obszarze - np. danej dzielnicy czy wręcz kwartale ulic w miejscowości, gdzie od lat spędzają wakacje. Co ciekawe, wielu Klientów - szczególnie ci myślący już o przekazaniu biznesu następcom i życiu rentiera - myśląc o drugim domu, szuka posiadłości czy apartamentu nie na kilka wakacyjnych tygodni, ale na całą zimową połowę roku. W takich przypadkach królują zamówienia na większe powierzchnie, mogące pomieścić dzieci i wnuki - mówi Arkadiusz Wojciechowski, Dyrektor Zarządzający Poland Sotheby's International Realty.

- Równolegle, wśród klientów wciąż bardzo aktywnych zawodowo, obserwujemy zainteresowanie apartamentami w popularnych nadmorskich kurortach, gdzie mogą przemieścić się wygodnie z rodziną nawet na weekend - tu z kolei ważnym czynnikiem decyzji jest dogodne połączenie lotnicze. Nieruchomości w doskonałych lokalizacjach na słonecznym południu można dziś kupić w cenie takiej jak nad polskim morzem, a dzięki członkostwu w globalnej sieci SIR, proces wyboru i formalności są proste - dodaje Piotr Śliwka, także Dyrektor Zarządzający z SIR.

- Zdecydowanie możemy już w Polsce mówić o zjawisku kolekcjonowania nieruchomości - wielu najzamożniejszych klientów decyduje się na drugą czy trzecią lokalizację poza głównym rodzinnym domem. Nie tylko inwestycyjnie, ale właśnie z myślą o wolnym czasie. Nowym trendem jest na pewno coraz większe zainteresowanie inwestycjami za granicą. Kiedyś zamożni Polacy kupowali wakacyjny dom, często z działką, na Mazurach, w górach czy nad morzem. Dziś w tej samej lub zbliżonej cenie mogą kupić apartament w dowolnej części Europy - mówi Mariusz Latek, Dyrektor Zarządzający Sprzedaży w Noble Banku.

Źródło: Sotheby's International Realty

Dowiedz się więcej na temat: świata | ludzi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »