Nadpłata w PIT przesłana pocztą może być niższa o kilkadziesiąt złotych

Urząd skarbowy przekaże nadpłatę w PIT na konto tylko wtedy, gdy zna jego numer. W przeciwnym razie prześle ją przekazem pocztowym, ale pomniejszoną o koszty przekazu, które w przypadku rodzin z dziećmi mogą sięgać kilkudziesięciu złotych. Nadpłatę można również odebrać osobiście, ale fiskus musi się o tym wcześniej dowiedzieć.

Korzystając z ulg podatkowych mamy szansę na zwrot nadpłaconego podatku. Nadpłatę od urzędu skarbowego możemy otrzymać na trzy sposoby: przelewem na konto, przekazem pocztowym lub osobiście, w kasie urzędu skarbowego (lub współpracującej z nim placówki).

Pobierz za darmo program PIT 2011

Pierwszy sposób jest najprostszy - po złożeniu rocznego PIT-a wystarczy cierpliwie zaczekać, aż nadpłacony podatek wpłynie na nasze konto. Nie ponosimy też w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów. Jedyny warunek - fiskus musi znać aktualny numer naszego konta. Jeśli do tej pory nie informowaliśmy urzędu skarbowego o numerze naszego osobistego rachunku w banku (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie mają takiego obowiązku), a chcemy, by nadpłata wpłynęła na konto, musimy złożyć - najlepiej wraz z rocznym zeznaniem PIT - zgłoszenie aktualizacyjne. Od stycznia 2012 r. osoby fizyczne składają w tym celu formularz ZAP-3 (przedsiębiorcy aktualizują dane dotyczące rachunku na formularzu CEIDG-1), przy czym można podać tylko numer rachunku, którego jesteśmy właścicielem lub współwłaścicielem.

Reklama

Uwaga! Formularza ZAP-3 nie można złożyć za pomocą strony e-deklaracje.pl, czyli przy rozliczeniu rocznego PIT przez internet (można go jednak przekazać do dowolnego urzędu skarbowego).

Wszystkie zmiany dotyczące konta w ZAP-3

A co w sytuacji, gdy zmienił się numer naszego konta osobistego? Jeśli ciągle chcemy otrzymywać ewentualne nadpłaty lub zwroty podatku na konto, należy również wypełnić zgłoszenie ZAP-3 - wpisanie nowego numeru rachunku aktualizuje poprzedni stan danych.

W ten sam sposób postępujemy, gdy chcemy zrezygnować z otrzymywania nadpłaty na konto osobiste, na przykład z powodu likwidacji rachunku - w takiej sytuacji zaznaczamy po prostu w formularzu ZAP-3 (w części dotyczącej rachunku bankowego) kwadrat z napisem "rezygnacja".

Formularz ZAP-3 można złożyć w urzędzie skarbowym w każdej chwili, niekoniecznie wraz z rocznym zeznaniem. Ale uwaga, jeśli zrobimy to jakiś czas po złożeniu rocznego formularza PIT, a zmieniamy numer rachunku osobistego lub chcemy zrezygnować z przelewu nadpłaty na konto, powinniśmy wcześniej skontaktować się z naszym urzędem skarbowym i sprawdzić, czy przelew nie jest już realizowany.

Nadpłatę odbierzemy osobiście, ale fiskusa trzeba o tym poinformować

Jeśli urząd nie zna naszego numeru konta lub, składając PIT, zrezygnujemy z przelewu nadpłaty na rachunek, musimy liczyć się z tym, że urząd skarbowy prześle nadpłatę przekazem pocztowym. Niestety, w takim wypadku kwota nadpłaconego podatku zostanie pomniejszona o koszty przekazu, czyli o 1 proc. i 5,20 zł, niezależnie od kwoty nadpłaty. Jeśli spodziewamy się sporej nadpłaty, sięgającej kilku tysięcy złotych (jest to możliwe na przykład w przypadku wielodzietnych rodzin, które na każde dziecko mogą odliczyć od podatku ponad tysiąc złotych), koszty przekazu wyniosą zatem kilkadziesiąt złotych. Aby tego uniknąć, lepiej odebrać nadpłatę osobiście, w kasie urzędu skarbowego. Pamiętajmy jednak, że w sytuacji, gdy chcemy pofatygować się do urzędu osobiście, musimy o tym poinformować fiskusa - w części rocznego formularza PIT pod nazwą "Informacje uzupełniające". W przeciwnym razie urząd skarbowy, jeśli nie zna numeru konta, prześle nadpłatę pocztą.

Formularz aktualizacyjny ZAP-3 przeznaczony jest dla osób spełniających łącznie poniższe kryteria: - są objęte rejestrem PESEL - nie prowadzą działalności gospodarczej - nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług - nie są płatnikiem podatków - nie są płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne
Wniosek CEIDG-1 przeznaczony jest dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą W celu aktualizacji danych można go złożyć w formie papierowej i złożyć w dowolnym urzędzie gminy lub wypełnić wniosek w wersji elektronicznej na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl

Trzeba także pamiętać, że gdy kwota nadpłaty będzie niska i nie przekroczy 8,80 zł (to kwota kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym), urząd może ją zaliczyć na poczet zaległości podatkowych oraz aktualnych lub przyszłych zobowiązań podatkowych. Mamy jednak prawo wystąpić o jej zwrot, ale wówczas możemy odebrać nadpłatę tylko w kasie urzędu skarbowego.

Agata Szymborska-Sutton

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi

Tax Care S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »