Morawiecki: Eksport branży moto przekroczy 100 mld zł

- W tym roku eksport polskiej branży motoryzacyjnej przekroczy 100 mld zł. Ta liczba pokazuje jak silny jest to sektor w Polsce. W zeszłym roku przyciągnęliśmy inwestycje motoryzacyjnych gigantów takich jak Daimler czy Toyota - mówi Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.

Morawiecki uczestniczy w środę w Warszawskich Zakładach Mechanicznych w prezentacji wspólnego raportu PKO Banku Polskiego, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur na temat przemysłu motoryzacyjnego w Polsce - "Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?".

Jak wynika z tego opracowania, sektor motoryzacyjny odpowiada za ok. 8 proc. polskiego PKB, 13 proc. eksportu i daje zatrudnienie dla 10 proc. pracowników w polskim przemyśle (175 tys.). W latach 2007-2016 liczba zatrudnionych w branży wzrosła niemal o połowę, o 75 proc. zwiększyła się wartość produkcji sprzedanej.

Reklama

- Wyzwaniem dla branży jest relatywnie niski udział wynagrodzenia krajowych czynników produkcji oraz niski poziom zużycia pośredniego, czyli wykorzystania produktów powstających w kraju przez działających w Polsce producentów finalnych. Wzrost znaczenia polskiej myśli motoryzacyjnej w produkcji to jeden z ważnych celów adresowanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - podkreślają autorzy raportu. - Strategia identyfikuje także najbardziej perspektywiczne sektory polskiej gospodarki (sektory strategiczne), na których należy skupić wysiłek rozwojowy, po to aby wykorzystując posiadane przewagi konkurencyjne wzmocnić znaczenie polskiej gospodarki. Wśród nich, na pierwszym miejscu wymieniany jest sektor produkcji środków transportu - dodają.

W 2016 r. zapowiedziano inwestycje w polskim sektorze motoryzacyjnym o wartości 3 mld zł, ale ostatnie polskie auto wyjechało z fabryki w 2011 r. Branża motoryzacyjna jest drugą największą gałęzią przemysłu po branży spożywczej. W 2016 r. wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 135,6 mld zł.

- Polska gospodarka potrzebuje rozwoju nowoczesnego przemysłu, po to aby budować solidne fundamenty pod wzrost gospodarczy w kolejnych latach. Branża motoryzacyjna to część gospodarki, która w naturalny sposób może wspierać ten proces. PKO Bank Polski aktywnie wspiera jej rozwój - dodaje Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.

- Rewolucja technologiczna, której jesteśmy świadkami, powoduje głęboką przemianę branży motoryzacyjnej i tworzy historyczną szansę dla Polski. Nieprzypadkowo znajdujemy się dzisiaj w jednym z zakładów, które można uznać za wizytówkę tego przemysłu. Należące do ARP Warszawskie Zakłady Mechaniczne PZL-WZM eksportują ponad 70 proc. produkcji i z sukcesem działają od kilkudziesięciu lat. Ich świetne wyniki oraz zainteresowanie przedsiębiorców z branży inwestycjami w naszych specjalnych strefach ekonomicznych pokazują, że przemysł motoryzacyjny jest cały czas bardzo perspektywiczny - stwierdził Marcin Chludziński, Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Jak zaznaczają twórcy raportu, Polska przewyższa kraje Europy Środkowej w produkcji samochodów dostawczych i ciężarowych, a także autobusów i autokarów. - Najbardziej dynamicznie rosnącym segmentem przemysłu motoryzacyjnego w ostatnich latach była produkcja części i akcesoriów.

Zdecydowana większość z nich trafiała za granicę, gdzie była wykorzystywana w zakładach montażu samochodów. Przyczyniają się do tego liczne przewagi konkurencyjne polskiego przemysłu, takie jak silna koncentracja geograficzna producentów poszczególnych elementów części, doskonale rozwinięte zaplecze produkcyjne oraz dobre warunki dla inwestycji, dzięki czemu inwestorzy zagraniczni chętnie lokują inwestycje motoryzacyjne w Polsce - podkreślają autorzy raportu.

W 2016 r. wartość eksportu wyrobów przemysłu motoryzacyjnego Polski wyniosła 24,4 mld euro, czyli ok. 13 proc. całkowitego eksportu Polski. Importu branży wynosił 17,4 mld euro. W latach 2009-2016 odnotowywano nadwyżkę w handlu produktami tego przemysłu w wysokości oscylującej w granicach 6-7 mld euro.

Najważniejsze pozycje w handlu zagranicznym produkowanymi w Polsce częściami zajmują silniki wysokoprężne, pasy bezpieczeństwa, hamulce, koła i układy zawieszenia oraz elementy układu kierowniczego, a także chłodnice, tłumiki i rury wydechowe.

Zadeklarowane przez firmy nakłady inwestycyjne wyniosą ok. 3 mld zł, co może spowodować wzrost produkcji sprzedanej branży motoryzacyjnej o ok. 1,5-2,0 proc. Projekty te przyczynią się do powstania prawie 3 tys. miejsc pracy, zwiększając zatrudnienie w branży motoryzacyjnej o ok. 1,7 proc.

Zakończenie zapowiadanych inwestycji może zwiększyć udział motoryzacji w PKB o 0,1-0,15 pkt proc., podnosząc rolę sektora motoryzacyjnego w gospodarce.

pb

Załączniki

Dokument.pdf
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: motoryzacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »