Pierwszy satelita z węzłem eurosystemu przesyłania danych

Najnowszy satelita Eutelsat wystrzelony w końcu stycznia br. pracuje prawidłowo. EUTELSAT 9B ma na swoim pokładzie pierwszy węzeł europejskiego systemu przesyłania danych.

Zdjęcie

Pierwszy satelita z węzłem eurosystemu przesyłania danych /123RF/PICSEL
Pierwszy satelita z węzłem eurosystemu przesyłania danych
/123RF/PICSEL

Na pokładzie najnowszego satelity nadawczego znajduje się EDRS-A, pierwszy węzeł europejskiego systemu przesyłania danych European Data Relay System (EDRS-SpaceDataHighway) zbudowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną i Airbus Defence and Space w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Satelity z EDRS-A mają tworzyć na orbicie geostacjonarnej system, który pozwoli na szybkie dwustronne przekazywanie danych pomiędzy satelitami obserwacji ziemi na niskiej orbicie okołoziemskiej lub bezzałogowymi systemami powietrznymi i ich segmentami naziemnymi.

Po wyniesieniu na orbitę na rakiecie Proton konsorcjum International Launch Services (ILS) z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie w nocy z 29 na 30 stycznia, satelita osiągnął nakazaną orbitę i pracuje prawidłowo.

Reklama

EUTELSAT 9B, zbudowany na platformie Eurostar E3000, jest satelitą nadawczym o wysokiej mocy, który wykorzystywany będzie na potrzeby szybko rosnących rynków usług wideo w Europie. Satelita umieszczony został na pozycji orbitalnej 9°E. Ma masę startową wynoszącą 5 200 kg i moc przekraczającą 12 kW. Jego przewidywany okres eksploatacji wynosi 15 lat; w tym okresie EUTELSAT 9B obsłuży maksymalnie 56 transponderów w paśmie Ku połączonych z paneuropejską szeroką wiązką i czterema regionalnymi wiązkami nad państwami w Europie. Podstawową rolą jest bowiem zapewnienie pokrycia sygnałem cyfrowym obszaru Włoch, Niemiec, Grecji, Skandynawii, państw bałtyckich i Ukrainy.

EUTELSAT 9B jest czterdziestym trzecim satelitą Eurostar E3000 i dziesiątym takim satelitą we flocie Eutelsat.

Tymczasem tworzona jest przez ESA i Airbus Defence and Space alternatywa dla kupowania usług wynoszenia ciężkich satelitów przez ILS - rakiety nośne projektu Ariane 5. W końcu stycznia Ariane 5 pomyślnie wystartowała z Kourou w Gujanie Francuskiej po raz 70. z rzędu, umieszczając na orbicie transferowej satelitę telekomunikacyjnego Intelsat ważącego około 6,5 tony.

W ciągu ponad 10 lat, Ariane 5 stała się najbardziej niezawodną komercyjną rakietą nośną na globalnym rynku, a jej udźwig w lotach na orbitę geostacjonarną wzrósł o niemal dwie tony. Rakieta Ariane 5, jest obecnie przeznaczona specjalnie w celu wynoszenia ciężkich ładunków na orbitę.

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:satelita

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej