Nowe wózki pomogą inwalidom

Naukowcy i konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej pracują nad wózkiem, który umożliwi inwalidom bezpieczne poruszanie, bez ryzyka kontuzji dłoni.

Zdjęcie

Dźwigniowe wózki z Wydzialu Transportu Politechniki Warszawskiej /&nbsp
Dźwigniowe wózki z Wydzialu Transportu Politechniki Warszawskiej
/ 

Wózki inwalidzkie, nawet lekkie, najnowszej konstrukcji, wymagają od inwalidów dobrej kondycji fizycznej. Poruszanie się nimi po ulicach w niesprzyjających warunkach np.w zimie, może grozić poważnymi kontuzjami ręki i dłoni

W ramach projektu "Dźwigniowe wózki inwalidzkie dla osób niepełnosprawnych" starają się temu zapobiec naukowcy i konstruktorzy z konsorcjum Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej z firmą GTM-Mobil. Kierownikiem projektu jest dr inż. Krzysztof Fiok z Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie, zaś wspomagają działania studenci i pracownicy Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych.

Reklama

Niepełnosprawnym ma pomóc wózek inwalidzki o napędzie dźwigniowym. Rozwiązanie to samo w sobie nie jest nowatorskie - stosowano je już w wózkach inwalidzkich w latach 60. XX wieku, jednak nie było szerzej rozpowszechnione poza konstrukcjami niemieckimi z lat 70. - prawdopodobnie dlatego, iż wózek ten był trudniejszy w obsłudze. Tymczasem korzystanie z dźwigni wspomaga proces rehabilitacji, bowiem w ten rodzaj napędu zaangażowana jest większa liczba mięśni

W trakcie procesu projektowania nowego wózka wykorzystano techniki umożliwiające określenie stopnia zmęczenia osoby poruszającej się na wózku, miedzy innymi elektromiografia powierzchniowa (EMG). W ten sposób wypracowano rozwiązania konstrukcyjne, które mogły polepszyć komfort osoby poruszającej się na wózku. W trakcie samego opracowania konstrukcji przeprowadzano także badania na symulatorze mechatronicznym, aby stwierdzić jak przygotować użytkowników do nowego typu wózka

W nowym wózku opracowanym przez naukowców i konstruktorów z Politechniki Warszawskiej można przełączać się pomiędzy dwoma trybami jazdy. W czasie długiej przejażdżki wykorzystywane są dźwignie, podczas kiedy w czasie jazdy w pomieszczeniu niepełnosprawny może posługiwać się ciągami. Wózek ma być też łatwy w obsłudze dla osób z różnymi poziomami niepełnosprawności. Jak stwierdza dr Fiok jeśli chodzi o wydajność pracy i ergonomię, to z racji innego położenia ciała i kształtu ruchu niż w klasycznych wózkach inwalidzkich "zalety wózków dźwigniowych są szczególnie zauważalne przy dłuższych przejażdżkach".

Ostateczny prototyp wózka powstanie w końcu sierpnia 2016 roku, zaś całe rozwiązanie będzie wdrożone przez firmę GTM-Mobil. Po około pół roku nowe wózki konstrukcji Politechniki Warszawskiej powinny znaleźć się na rynku. (MW)

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Więcej na temat:innowacje

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej