Studenci z Polski chcą zbudować kapsułę dla Hyperloop
Hyperloop – ultraszybka kolej naziemna, może otrzymać kapsułę autorstwa studentów z Polski. Na polskim portalu crowfundingowym odpal projekt.pl zbierają oni fundusze na wykonanie tego projektu.
Hyperloop to kolej na poduszce magnetycznej typu maglev, w której pojazd porusza się z bardzo dużą prędkością w tunelu rurowym, wykorzystując zjawisko lewitacji magnetycznej oraz poduszki powietrznej przy wysokich prędkościach. Maksymalna szybkość obliczeniowa jaką może osiągnąć maglev tego typu sięga 1200 km/h. Istniejąca krótka linia maglev w Chinach, prowadząca do Szanghaju, pozwala na osiągnięcie szybkości 620 km/h.
Polski zespół studencki Hyper Poland University Team, uczestniczy w międzynarodowym konkursie na zaprojektowanie kapsuły pasażerskiej dla Hyperloop, prowadzonego przez konstruktorów tej kolei - firmę Hyperloop One należącą do spółki SpaceX Elona Muska. Składający się z 25 studentów-inżynierów Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej (obecnie po dołączeniu fachowców z innych dziedzin liczy ponad 40 osób) zespół dostał się do finału drugiej edycji konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition jako jedna z 24 ekip z całego świata.
Kapsuła, której projekt powstał w 2015 roku na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa pod opieką prof. Janusza Piechny i przy współpracy z Politechniką Wrocławską, ma konstrukcję klasyczną dla kabin pociągów maglev, przypominającą sylwetki pociągów wielkich prędkości. Porusza się przy prędkościach poniżej 500 km/h na kołach, powyżej zaś - jak kolej maglev czyli wykorzystując zjawisko lewitacji magnetycznej. Według twórców szybkość projektowa, dla której obliczono podzespoły to 430 km/h, jednak kapsuła może poruszać się z docelową szybkością 1200 km/h.
Zastosowano szeroko materiały używane w przemyśle lotniczym - stopy aluminium, magnezu, kompozyty węglowe. Kabinę wyposażono w dwa niezależne systemy hamowania oraz elektroniczny system monitorowania i zarządzania jazdą oraz wbudowanymi awaryjnymi procedurami bezpieczeństwa.
Twórcy kabiny zaproponowali też trasę dla Hyperloop w Polsce (Gdańsk-Zakopane). Jest ona jedną z "obszarów zainteresowania" amerykańskiej firmy.
Kapsuła Hyperloop autorstwa polskich studentów, aby powstać potrzebuje jednak sfinansowania. Jej twórcy postanowili w tym celu wykorzystać polski serwis crowdfoundingowy. Jeśli uda im się zebrać w 22 dni kwotę 150 tys. zł powstanie podstawowa wersja kapsuły bez napędu. Kapsuła z bazowym napędem elektrycznym kosztować będzie 220 tys. zł, zaś w pełni wyposażona, także z elektroniką i systemem maglev - 310 tys. zł. Obecnie poziom finansowania na koncie projektu wynosi 14 proc.
MM
Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości
Zobacz również
-
Łódzka – największa na świecie – należąca do P&G fabryka Gillette zajmuje 190 tys. m2, czyli powierzchnię równą 27 boiskom piłkarskim, zatrudnia 1200 osób, nie generuje odpadów i wciąż... więcej