Autostrada A2 połączy wschód Polski z Europą, wyprowadzi też ruch tranzytowy z Warszawy

- Rząd jest zdeterminowany, by dokończyć A2 i połączyć wschód Polski z centrum oraz z całą Europą - powiedział w środę wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

W środę uroczyście rozpoczęto prace budowlane na 15-kilometrowym odcinku autostrady A2 od Warszawy (węzeł Lubelska) do obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

- Zbudowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z pasem rezerwowym. Koszt wykonania tego odcinka to ponad pół miliarda złotych - powiedział wiceminister infrastruktury. - Rząd łączy wschodnią część Polski z częścią zachodnią, jak również z Europą Zachodnią - podał wiceminister Chodkiewicz.

Realizacja A2 na odcinku od Warszawy (węzeł Lubelska) do obwodnicy Mińska Mazowieckiego podzielona została na dwa zadania: od węzła Lubelska (bez węzła) do węzła Konik (z węzłem) o długości 5,6 km oraz od węzła Konik (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego o długości 9 km.

Reklama

Umowy na realizację obu zadań w systemie "projektuj i buduj" zostały zawarte w lipcu 2017 r. Wykonawca, firma POLAQUA, zrealizuje kontrakty do czerwca 2020 r. za łączną kwotę 502,5 mln zł.

Trwają przygotowania do realizacji autostrady A2 na odcinku od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do granicy z Białorusią, którego łączna długość to ok. 133 km.

Zakończenie prac nad koncepcją programową dla A2 obwodnicy Mińsk Mazowiecki - Siedlce (37,5 km) jest planowane w lutym 2019 r. Realizacja autostrady w systemie "projektuj i buduj" jest przewidziana na lata 2020-2023, łączny koszt prac to ok. 1,7 mld zł.

Także dla odcinka Siedlce - Biała Podlaska (63,5 km) podpisano już umowę na koncepcję programową, ma być gotowa we wrześniu 2019 r. Realizacja zadania w systemie "projektuj i buduj" jest przewidziana na lata 2021-2024, natomiast koszt tego odcinka jest szacowany na ok. 3 mld zł.

GDDKiA ogłosiła 30 sierpnia 2018 r. przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla ostatniego brakującego odcinka A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa (32 km). Łączny koszt realizacji tego zadania to ok. 1,5 mld zł.

Jak podał wiceminister Chodkiewicz, "najpóźniej w 2024 roku dojedziemy autostradą do Białej Podlaskiej".

Autostrada A2 docelowo będzie miała długość 651 km i połączy zachodnią i wschodnią granicę kraju, przebiegając przez Poznań, Łódź, Warszawę, Siedlce i Białą Podlaską.

- - - - -

W Krynicy o połączeniach komunikacyjnych w Europie środkowowschodniej

Budowa Via Carpatia, Rail Baltica i Via Baltica to projekty, które powinny być realizowane w Europie środkowowschodniej, aby się rozwijała - uważają ministrowie m.in. z Polski, Słowacji, Węgier i Czech, którzy uczestniczyli w środowym panelu na XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że państwa tej części Europy są "poza wszelką wątpliwość" w stanie mówić jednym głosem w sprawie połączeń transportowych między państwami regionu.

- Mówimy tutaj o państwach Grupy Wyszehradzkiej, ale też Rumunii, Ukrainie czy Białorusi, bo ona też wspiera budowę szlaku Via Carpatia - dodał.

Adamczyk podkreślił, że konieczne jest usuwanie wszystkich przeszkód, które stoją na przeszkodzie budowy sieci transportowej w naszym regionie, sieci nie tylko drogowej, ale i kolejowej.

- Sieć transportowa pozwoli rozwijać się naszym regionom. Do tych inwestycji należy Via Carpatia, dzisiaj ten projekt ma wielu sojuszników. I jesteśmy umówieni, że pracujemy na rzecz wpisania tego szlaku do sieci głównych korytarzy komunikacyjnych UE - mówił minister.

Podkreślił, że dla rozwoju takich krajów jak Polska, Czechy, Słowacja, Bułgaria konieczny jest rozwój połączeń północ-południe, a nie tylko zachód-wschód.

- Elementem tego są takie inicjatywy, poza Via Carpatia, jak Via Baltica, bardzo ważna droga dla państw nadbałtyckich. Rail Baltica droga kolejowa oraz droga S3, którą budujemy razem z Czechami i która pozwoli na dostęp do zespołu portów Szczecin-Świnoujście - mówił minister.

Obecny na panelu minister transportu i komunikacji Litwy Rokas Masiulis podkreślił, że wszystkie te inicjatywy są ważne dla całej Europy. Dodał, że bardzo ważne jest wpisanie Via Carpatia do sieci głównych korytarzy transportowych UE, bo wówczas będzie zapewnione finansowanie jej budowy.

Masiulis zaznaczył, że dla jego kraju najważniejszą kwestią jest budowa Via Baltica i jej rozbudowa na wschód oraz południe.

Z kolei minister transportu Czech Dan Tok zapewnił, że mimo iż jego kraj nie leży w centrum Via Carpatia, to popiera ten projekt. - My przyjęliśmy strategię budowy kolei szybkich prędkości i chcemy mieć takie połączenia z naszymi sąsiadami m.in. Niemcami, Polską i Słowacją - dodał.

Natomiast minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjarto zapowiedział, że za rok jego kraj przedstawi dokumentację potrzebną do budowy kolei szybkich prędkości, która połączy Warszawę i Budapeszt. - To będzie kolej prawdziwych prędkości do ok. 200 km/h. Wtedy skróci się podróż na tej trasie do 4 godzin - powiedział.

Minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Ersek podkreślił, że jego kraj ma 170 km szlaku Via Carpatia i budowane są kolejne odcinki. Według niego ważne jest również budowanie sieci kolejowej, która połączy kraje regionu. - Słowacja wspiera oba projekty - zapewnił.

Sprawdź najnowsze informacje z rynku budowlanego w serwisie Budownictwo INTERIA.PL

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »