Udział Polsatu w grupie komercyjnej w II wyniósł 12,82 proc., wzrost o 0,08 pp.
Polsat był liderem oglądalności w lutym. Średni dobowy udział tego kanału wzrósł o 0,19 pkt. proc. rdr i wyniósł 10,93 proc. - wynika z danych Nielsen AM przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl. Udział stacji wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 12,82 proc., po wzroście o 0,08 pkt. proc. rdr.
Polsat z udziałem 12,82 proc. znalazł się na drugiej pozycji w grupie komercyjnej w lutym. Pierwsza należała do TVN, który miał 12,94 proc. wobec 13,34 proc. przed rokiem.
Trzecie miejsce w grupie komercyjnej 16-49 przypadło TVP1. Jej wynik w lutym spadł o 0,81 pkt. proc., do 7,17 proc. Natomiast na czwartej pozycji znalazła się TVP2 (7,16 proc. wobec 7,39 proc.).
- - - - -
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 40 mln zł kary za nieuczciwe reklamy na Cyfrowy Polsat i Polkomtel.
Według UOKiK, kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. UOKiK oprócz nałożenia kary finansowej na spółki nakazał też emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.
Jak podaje urząd, napływały do niego skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE, czyli pakietu usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach pod hasłem "Power LTE - Internet LTE bez limitu danych". Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.
UOKiK dostawał od konsumentów sygnały o tym, że mniej więcej po miesiącu użytkowania internet znacząco spowalnia, a za tablet i telewizor trzeba dodatkowo płacić.
Postępowania Urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
"Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach" - powiedział cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).
Prezes UOKiK nakazał ponadto Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, pięć razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2016