Czy Polacy płacą za miłość?

Mówi się, że miłość jest bezcenna. Czy na pewno? Wyniki wielu badań pokazują, że każdy, kto chce ją zdobyć i utrzymać, musi liczyć się z wydatkami, które pomagają osiągnąć wymarzony cel - kochania i bycia kochanym.

Mówi się, że miłość jest bezcenna. Czy na pewno? Wyniki wielu badań pokazują, że każdy, kto chce ją zdobyć i utrzymać, musi liczyć się z wydatkami, które pomagają osiągnąć wymarzony cel - kochania i bycia kochanym.

Kliknij powyżej i powiększ grafikę

Co więcej, wcale nie są to małe wydatki. Jak wynika z danych zawartych w raporcie "Ile kosztuje miłość w Polsce" platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM, przeciętny Polak będący w związku wydaje na wspólne przyjemności z partnerką lub partnerem około 300 złotych miesięcznie. Na świętowanie rocznicy i kupno prezentów jest w stanie wydać po około 200 złotych. Gdy natomiast zabiega o miłość, na jej poszukiwanie przy użyciu portali internetowych wydaje średnio nawet 147 złotych, choć zwykle najpierw próbuje skorzystać z bezpłatnych opcji. Jak zatem dokładnie kształtują się wydatki na miłość w Polsce?

Reklama

Gdy brak nam miłości

Biura matrymonialne, choć nadal istnieją, zostały w dużym stopniu wyparte przez portale i aplikacje randkowe. W internecie można oczywiście znaleźć wiele stron oceniających te aktualnie dostępne. Wśród najlepiej ocenianych znajdują się m.in.: Sympatia.pl, eDarling.pl, Be2.pl, Badoo.pl oraz Tinder. Większość rynkowych rozwiązań technologicznych do poszukiwania "drugiej połówki" oprócz wersji bezpłatnych, które dają dostęp do ograniczonych funkcjonalności, posiada też płatne subskrypcje w różnych opcjach, otwierających drzwi do wielu możliwości. Ich koszty to zwykle od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie, w zależności od zakresu funkcjonalności. Ile jednak Polacy chcą realnie przeznaczać na ten właśnie cel?

Z przebadanej przez platformę MAM grupy ponad 1000 Polaków niemal 23 proc. korzystało lub korzysta z portali randkowych. Najwięcej poszukujących miłości nie jest jednak skorych do wydawania na ten cel zbyt dużych kwot. Najczęściej są w stanie przeznaczyć mniej niż 100 zł - tak deklaruje niemal 25 proc., ale odpowiednio ponad 13 proc. oraz ponad 12 proc. może wydać od 100 do 200 złotych oraz od 200 do 400 złotych.

Zdarzają się jednak i tacy, którzy za zdobycie miłości przez internet chcą zapłacić znacznie więcej, bo nawet ponad 800 złotych. Można by zatem sądzić, że na poszukiwanie prawdziwego uczucia jesteśmy w stanie przeznaczyć wiele, choć jak wynika z danych, nie aż tak wiele. Być może Polacy jako użytkownicy podchodzą do portali i aplikacji randkowych z dystansem i nie do końca wierzą w ich skuteczność, ponieważ ponad 39 proc. korzysta tylko z bezpłatnych rozwiązań.

Gdy chcemy celebrować uczucie

Według danych zawartych w raporcie przygotowanym przez platformę MAM "Ile kosztuje miłość w Polsce" na wspólne przyjemności w związku przeciętny Polak wydaje średnio około 300 złotych. Rozumiane są one zwykle jako: wyjście do kina lub teatru, restauracji, drobne upominki czy wspólne wyjazdy. Jak wynika z danych, to mężczyźni są bardziej skłonni, by częściej wydawać nawet wyższe kwoty na ten cel niż przedstawicielki płci pięknej. I choć to zwykle kobiety pamiętają o różnych okazjach i uchodzą za bardziej romantyczne, to jednak ze względu na przyjęty tradycyjny model związku to panowie częściej ponoszą koszty związane ze wspólnymi wyjściami.

W przypadku świętowania rocznic Polacy są mniej rozrzutni - koszty, jakie są skłonni ponieść na ten cel, wynoszą średnio około 200 złotych. Chęć wydania takich kwot wykazują obie płci, choć panowie częściej niż panie są w stanie ponieść w związku z obchodzeniem rocznic znacznie wyższe koszty, sięgające od 500 do nawet 2000 złotych. Zaskakujące jest jednak to, że niemal 11 proc. badanych w ogóle nie wydaje pieniędzy na celebrowanie tego typu okazji.

Na prezenty z okazji urodzin czy świąt, takich jak Boże Narodzenie albo walentynki, Polacy również wydają średnio 200 złotych. Hojność niektórych partnerów może jednak zaskoczyć, ponieważ, jak wynika z danych zawartych w raporcie, zdarzają się tacy, którzy na upominki są w stanie wydać nawet powyżej 3000 złotych. Mają też oni jednak swoje przeciwieństwa, czyli osoby, które nie chcą przeznaczać na ten cel żadnych środków. I takich jest całkiem sporo, bo niemal 5 proc.

Gdy w miłości zapanuje chłód

Nie każda historia miłosna kończy się happy endem i czasem już w trakcie związku zdarzają się zdrady. One także związane są z wydatkami, z czego sprawę zdaje sobie 90 proc. badanych Polaków. Nie są oni jednak w stanie precyzyjnie określić, jakie mogą być to kwoty, co zadeklarowało 56 proc. badanych. W analizie pozostałych 44 proc. odpowiedzi nie sposób również wskazać konkretnych i najbardziej popularnych odpowiedzi dotyczących estymowanych kosztów romansu. Zaskakujący jest natomiast fakt, że niemal 10 proc. Polaków uważa, że utrzymanie kochanki lub kochanka nie wiąże się z ponoszeniem kosztów.

Miłość może kosztować wiele - nie tylko pod względem emocjonalnym, ale również materialnym. Wydatki z nią związane są oczywiście uzależnione od indywidualnych preferencji i mogą być zarówno bardzo wysokie, jak i bardzo niskie lub nie istnieć wcale. Jeśli jednak pragniemy miłości, jesteśmy w stanie zainwestować w nią wiele, i to na każdym etapie, tak by partner mógł poczuć się w pełni doceniony i chciał odwzajemniać uczucia.

O raporcie

Raport "Ile kosztuje miłość w Polsce" został opracowany na podstawie badania ilościowego przeprowadzonego metodą CAWI przez ośrodek badawczy SW Research na reprezentatywnej grupie 1005 Polaków w dniach 30.01.2018-02.02.2018. 100 proc. badanych zadeklarowało doświadczenie w zakresie stałych związków, 82 proc. w momencie badania posiadało partnera lub partnerkę, dla 63% aktualny związek trwał minimum pięć lat.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: media społecznościowe | portale randkowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »