Firmy za dostępem do danych o klientach
Już wkrótce może zmniejszyć się liczba nadużyć w obrocie gospodarczym ? twierdzą przedstawiciele Koalicji na Rzecz Rzetelności Obrotu Gospodarczego.
Na spotkaniu w Warszawie przedstawiciele kredytodawców z różnych branż (firmy pośrednictwa kredytowego, telewizje kablowe, firmy leasingowe, telefonia stacjonarna i komórkowa itp.) potwierdzili, że należy wypowiedzieć zdecydowaną walkę nieuczciwym kontrahentom.
Narzędziem ograniczenia wyłudzeń ma być ustawa o wymianie informacji gospodarczej. Jej wstępny projekt był przedmiotem obrad przedsiębiorców. Propozycja zmian pojawiła się przy okazji niedawnej nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych, która m.in. rozszerzyła definicję danych podlegających ochronie.
Czynnikiem jednoczącym przedsiębiorców jest wzrastająca liczba wyłudzeń, z którymi firmy kredytujące swoich klientów próbują walczyć m.in. wprowadzając kaucje, którą muszą wpłacać klienci nie godzący się na sprawdzenie ich wiarygodności płatniczej.
Przedsiębiorcy postulują powołanie w Polsce dostępnych przedsiębiorcom biur informacji kredytowej. Obecnie istnieje tylko jedno takie biuro, a z jego usług mogą korzystać jedynie banki. Jak potwierdzali obecni na spotkaniu przedstawiciele Związku Banków Polskich, wymiana informacji o klientach pozwala sektorowi bankowemu zaoszczędzać dziesiątki milionów złotych miesięcznie, a osiągnięcie pełnej funkcjonalności przez Biuro Informacji Kredytowej powinno przynieść dalsze oszczędności. Przedsiębiorstwom z innych branż prawo sprawdzenia wiarygodności kredytowej klienta nie przysługuje.
Znacznie lepsza jest sytuacja przedsiębiorców w krajach Unii Europejskiej. Zachodnioeuropejskie regulacje dotyczące ochrony prywatności zezwalają na wymianę informacji o wiarygodności płatniczej pomiędzy firmami z różnych branż - podkreślił na spotkaniu Arwid Mednis, współtwórca polskiej ustawy o ochronie danych osobowych. Przesłanką umożliwiającą przekazywanie informacji jest na Zachodzie usprawiedliwiony interes potencjalnych kontrahentów. Dzięki takim rozwiązaniom osoby nieuczciwe i notoryczni dłużnicy nie mogą korzystać z ochrony prywatności w celu unikania odpowiedzialności prawnej. Dodatkowo w niektórych państwach istnieją odrębne przepisy dotyczące wymiany informacji o wiarygodności płatniczej.