Poczta Polska: Całkiem nowe formaty listów

Rozmiary S, M i L już wkrótce dotyczyć będą nie tylko odzieży, ale też listów. Od kwietnia Poczta Polska wprowadza trzy podstawowe formaty, z których każdy będzie miał jedną, wyznaczoną cenę. To pierwsza tak poważna zmiana dotycząca usług listowych od 1989 roku.

Pierwszy format, S będzie dotyczyć przesyłek nie większych niż koperty A5. List będzie mógł ważyć najwyżej pół kilograma a jego cena wyniesie od 3,30 zł do 14,10 zł - w zależności, czy będzie listem zwykłym, poleconym czy z zadeklarowaną wartością. Ważące do kilograma przesyłki M będzie można przesyłać w kopertach A4. Ich koszt to 4 zł za list zwykły, 6,30 zł za polecony i 14,70 zł za priorytet z zadeklarowaną wartością.

Największy format, w kopertach większych od A4 będzie mógł ważyć 2 kg i kosztować od 6,60 do 22,40 zł. - Do tej pory w cenniku było 12 pozycji, po zmianach będzie sześć. Prostszy system do odpowiedź na oczekiwania naszych klientów. Pakując przesyłkę klienci będą wiedzieli, do jakiego formatu zostanie zakwalifikowana i jak zostanie wyceniona - powiedziała Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej. Poinformowała też, że wprowadzenie zmian zostało poprzedzone badaniami wśród klientów. Dodała, że już wkrótce plakaty z rzeczywistymi wielkościami kopert zawisną we wszystkich urzędach pocztowych.

Reklama

Aby wprowadzić zmiany, Poczta musiała zmienić siedem systemów i aplikacji informatycznych i przeszkolić 40 tysięcy pracowników. Podobne modernizacje wcześniej wprowadzono w innych krajach europejskich, między innymi w Niemczech. - Rynek usług pocztowych w Europie się zmienia. Coraz więcej towarów jest wysyłanych za pośrednictwem poczt narodowych. Zmienia się też charakter przesyłki listowej. Kurczy się rynek tradycyjnych przesyłek pocztowych, bo coraz więcej informacji jest wysyłanych elektronicznie - wyjaśnia Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej. Z szacunków Poczty Polskiej wynika, że w ciągu najbliższych czterech lat wartość rynku tradycyjnego zmniejszy się do wartości 3,8 mld zł.

Przybywa przesyłanych paczek i usług kurierskich. W tym roku przychody za nie mają przekroczyć miliard złotych. - Jesteśmy w czołówce peletonu a mamy ambicje być na pierwszym miejscu - powiedział Interii Grzegorz Kurdziel. Usługi pocztowe stanowią 0,19 proc. koszyka usług. Od trzech lat poczta zwiększa liczbę placówek, teraz jest ich ponad 7600. W ponad połowie klienci mają dostęp do bezpłatnego wi-fi.

e.w.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »