Pomoże Unia, zarobią polskie firmy

Budowa nowych przejść granicznych i modernizacja obecnych ma do 2006 r. kosztować 600 mln zł. Pomoże Unia, zarobią polskie firmy.

Budowa nowych przejść granicznych i modernizacja obecnych ma do 2006 r. kosztować 600 mln zł. Pomoże Unia, zarobią polskie firmy.

Na wschodniej granicy ma wkrótce powstać 12 nowych przejść drogowych, kolejowych i rzecznych z pełną infrastrukturą, a przynajmniej 9 z obecnych powinno zostać rozbudowanych i zmodernizowanych.

To projekty, które już trafiły do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) z prośbą o dofinansowanie z funduszy unijnych. Wraz z modernizacją portów lotniczych i stworzeniem ośrodków dla azylantów mają - według szacunków - pochłonąć ponad 600 mln zł.

Od początku wiadomo było, że po wejściu do Unii na polskie granice, które stają się granicami UE, pójdą bardzo duże pieniądze. Wiele polskich firm z różnych branż liczy na poważne przychody z tego tytułu - mówi nasz informator zbliżony do MSWiA.

Reklama

Część tortu

A to tylko część planowanych inwestycji związanych z dostosowaniem naszych granic do unijnych norm. Dodatkowe 800 mln zł mają pochłonąć projekty związane z ochroną granic (pisaliśmy już o nich szczegółowo 7 lipca). Prace będą finansowane głównie z unijnego Funduszu Schengen, z którego do 2006 r. Polska dostanie 1,2 mld zł. Reszta pochodzić będzie z innych źródeł (niektóre prace sfinansowane zostaną z funduszy przedakcesyjnych Phare). Swoją część może (ale nie musi) dołożyć budżet państwa.

- Zasady finansowania Funduszu Schengen nie przewidują obligatoryjnego krajowego współfinansowania projektów. Taka możliwość nie jest jednak wykluczona, zaś podjęcie decyzji w tym przedmiocie należy do kompetencji beneficjenta środków - wyjaśnia Jarosław Skowroński, rzecznik prasowy MSWiA.

Zarobią budowlańcy

O ile na projektach związanych z bezpieczeństwem dużo zarobić mogą firmy informatyczne, o tyle na przychody z modernizacji i utworzenia przejść liczą najbardziej firmy z sektora budowlanego. Większość pieniędzy pójdzie bowiem na budowę parkingów, dróg i budynków.

- Choć i tutaj znajdzie się miejsce dla firm z sektora nowych technologii, bo przejścia muszą zostać wyposażone w odpowiednią aparaturę zabezpieczającą i teleinformatyczną oraz systemy sterujące - mówi przedstawiciel jednej z firm analitycznych.

Mazury górą

Najwięcej na projekty budowy i modernizacji przejść granicznych ma pójść na Warmii i Mazurach - 250 mln zł. Najciekawszym projektem wydaje się budowa za 75 mln zł Kanału Mazurskiego i utworzenie przejścia rzecznego w Brzeźnicy.

Przejścia graniczne na Podlasiu będą kosztować około 165 mln zł, w województwie podkarpackim - 47 mln zł, zaś w lubelskim - 20 mln zł. Zamówienia powinny być realizowane w formie przetargów zgodnych z prawem o zamówieniach publicznych, częściowo centralnie, częściowo na szczeblach regionalnych.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: polskie firmy | Polskie | budowa | MSWiA | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »