Zgoda na sprzedaż spółek z programu NFI
Rada Ministrów wyraziła zgodę na niepubliczny tryb zbycia akcji stanowiących własność Skarbu Państwa w 11 spółkach uczestniczących w programie NFI.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na niepubliczny tryb zbycia akcji
stanowiących własność Skarbu Państwa w 11 spółkach uczestniczących
w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.
Proponowany tryb zbycia akcji we wspomnianych spółkach jest inny
niż określony w ustawie z 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji
i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i wymaga zgody Rady
Ministrów.
Wniosek dotyczy następujących spółek: Zakładów Tworzyw Sztucznych
IZO-ERG SA w Gliwicach, Fabryki Urządzeń Chłodniczych BYFUCH SA w
Bydgoszczy, Fabryki Zmechanizowanych Obudów Ścianowych FAZOS SA w
Tarnowskich Górach, Łęczyckich Zakładów Górniczych ŁĘCZYCA SA w
Łęczycy, Zakładów Wykonawstwa Sieci Elektrycznych SA w Kielcach,
Hydro-Vacuum w Grudziądzu, Zakładów Elektrotechniki Motoryzacyjnej
SA POL-MOT w Rzeszowie, Fabryki Maszyn Spożywczych SPOMASZ PLESZEW
SA w Pleszewie, Zakładów Urządzeń Chemicznych TOFAMA SA w Toruniu,
Przedsiębiorstwa Dostaw Materiałów Odlewniczych PEDMO SA w
Tychach, Przedsiębiorstwa Handlu Opałem i Materiałami Budowlanymi
SA w Kielcach.
W latach 1995 i 1996 Skarb Państwa na podstawie m.in. ustawy z 30
kwietnia 1993 roku o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych oraz
rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 1993 roku w sprawie
określenia jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wniósł do NFI
akcje 512 spółek, zachowując początkowo 25 proc. akcji.
Efektem realizacji zadań statutowych NFI w spółkach będących
przedmiotem wniosku, które poza restrukturyzacją obejmowały także
zbywanie wniesionych przez Skarb Państwa pakietów akcji oraz
przeprowadzenie nowych emisji, jest nowa struktura właścicielska.
Spółki mają inwestora strategicznego, który jest właścicielem
większościowego pakietu akcji. W niektórych przypadkach udział
Skarbu Państwa w kapitale zakładowym tych spółek spadł poniżej
pierwotnego poziomu 25 proc. bądź nieznacznie wzrósł.
Z punktu widzenia wielkości przychodów budżetowych najbardziej
efektywnym sposobem zbycia akcji jest odstąpienie od publicznego
trybu ich sprzedaży.
Z uwagi na fakt, że każda spółka posiada aktywnego inwestora z
większościowym, zapewniającym kontrolę nad spółką pakietem akcji,
sprzedaż pozostałej części akcji temu inwestorowi jest
uzasadniona. Skarb Państwa nie posiada wystarczającej liczby
głosów do sprawowania aktywnej polityki właścicielskiej. Pakiety
akcji Skarbu Państwa nie są także atrakcyjne dla potencjalnych
inwestorów finansowych zainteresowanych udziałami
mniejszościowymi. Ponadto nie notowane na rynku publicznym są
papierami o bardzo niskim stopniu płynności.
W złożonej Skarbowi Państwa ofercie zakupu akcji ich cenę
określono jako równą cenie uzyskanej przez Narodowe Fundusze
Inwestycyjne przy sprzedaży akcji inwestorowi strategicznemu.
Sprzedaż pakietu akcji inwestorowi strategicznemu jest
rozwiązaniem korzystnym. Skarb Państwa ma możliwość zamiany
aktywów o bardzo ograniczonej płynności finansowej na środki
pieniężne. W przybliżeniu wpływy z planowanych transakcji wyniosą
11,7 mln zł. Jednocześnie należy zauważyć, że nieprzyjęcie ofert
inwestorów w okresie ich ważności może oznaczać zaprzepaszczenie
ostatniej szansy dokończenia procesu prywatyzacji spółek z
programu NFI i pokaźne uszczuplenie wpływów budżetowych.