Znaczenie terminalu LNG wzrośnie. Polskie ogłasza przetarg na jego rozbudowę

- Program rozbudowy składa się z czterech elementów. Pierwszy - najważniejszy - to zwiększenie mocy regazyfikacyjnej terminalu - mówi prezes spółki Paweł Jakubowski.

Dzisiaj jest to 5 mld metr. sześc. gazu, co odpowiada ok. 1/3 zapotrzebowania Polski na ten surowiec. - Po rozbudowie chcielibyśmy osiągnąć poziom 7,5 mld metr. sześc., co będzie stanowić ok. połowie rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce - dodaje Jakubowski.

Drugi element programu rozbudowy to powstanie trzeciego zbiornika LNG. Obecnie w terminalu działają dwa, każdy o objętości 160 tys. metr. sześc. Spółka ma w planach również zaangażować w transport gazu - kolej. W tym celu zakłada stworzenie odpowiedniej instalacji i wykorzystanie bocznicy kolejowej do transportu gazu w te regiony Polski, w które nie docierają gazociągi.

Reklama

Gazowa stabilność

- Program rozbudowy zawiera część lądową i morską. Dzisiaj oficjalnie uruchamiamy przetarg na wykonanie, zaprojektowanie i wybudowanie części lądowej terminala, czyli zwiększenie mocy regazyfikacyjnych, budowę trzeciego zbiornika LNG i możliwość przeładunku gazu na kolej - mówi Jakubowski. Projekt nabrzeże - czwarty punkt rozbudowy - będzie realizowany osobno. Zakłada on powstanie dodatkowego nabrzeża statkowego, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego na przełom roku.

Spółka nie będzie prowadzić prac budowlanych samodzielnie. Zleci je na zewnątrz. - Chcemy, żeby zwiększenie mocy do 7,5 mld metr. sześc. nastąpiło w najkrótszym czasie i przewidujemy, że do końca 2021 r. terminal osiągnie zakładaną przepustowość. To ważne w kontekście zapewniania niezależnych dostaw gazu na polski rynek. Zbiornik i instalację przeładunkową LNG na kolej planujemy zakończyć do II kw. 2023 r. - mówi Jakubowski.

Poszukiwanie wykonawcy

Przedmiotem przetargu jest wykonanie wszystkich trzech elementów według modelu "zaprojektuj i zbuduj". Spółka ma w planach wybrać partnera, który w całości cześć lądową rozbudowy zrealizuje.

- Do końca przyszłego roku zamierzamy podpisać kontrakt z wykonawcą. Przetarg będzie realizowany w sposób otwarty - tłumaczy Jakubowski. Jaki jest termin składania ofert? Przetarg będzie miał charakter negocjacji. Będzie składać się z 2 etapów: prekwalifikacji i wyłonienie wykonawcy. W pierwszym okresie, tj. do 31 stycznia 2019 r. firmy mogą składać wnioski o dopuszczenie w postępowaniu. Do końca I kw. 2019 r. potrwa etap składania ofert wstępnych. Wtedy ma się zakończyć etap prekwalifikacji i z wybranymi wykonawcami rozpoczną się negocjacje. - W listopadzie 2019 r. powinien nastąpić wybór oferty ostatecznej. Do końca przyszłego roku będzie możliwe podpisanie umowy na wykonanie prac - mówi Jakubowski.

Rozbudowa terminala to kolejny krok w stronę zapewnienia bezpieczeństwa gazowego Polski i realizacja planów stworzenia tzw. Bramy Północnej. Jej częścią jest nie tylko terminal LNG w Świnoujściu, ale również połączenie gazociągiem Baltic Pipe z Danią. Oba projekty mają się uzupełniać.

- Mają one za zadanie uniezależnić polski rynek w dostawach gazu. Baltic Pipe to kontrakty długoterminowe, czyli stabilność; terminal LNG to elastyczność i dostęp do rynku SPOT - tłumaczy Jakubowski.

Dobry rok dla LNG

Terminal eksploatowany jest od 2016 r. Od tego czasu terminal przyjął i rozładował - przypomina Jakubowski 46 statków. - W bieżącym roku to już 22 jednostki - podsumowuje 2018 r. prezes.

Dodaje także, że gaz nie płynie tylko gazociągiem, ale do terenów, które pozbawione są obecnie infrastruktury, trafia za pomocą autocystern. - Przeładowaliśmy 3604 autocysterny. W br. pobijemy ubiegłoroczny rekord. W pierwszym komercyjnym 2017 r. przeładowaliśmy najwięcej autocystern spośród innych europejskich terminali. To pokazuje jak duży jest potencjał dla gazu w Polsce - ocenia Jakubowski. Od wrzenia - przypomina - Polskie LNG ma możliwość przeładunku na ISO-kontenery, czyli wystandaryzowany w transporcie sposób na przeładunek towarów. To dodatkowo usprawni cały proces.

- Terminal jest coraz lepiej zarządzany. Efektywnie wykorzystujemy instalację - dodaje Jakubowski.

Spodziewamy się - mówi prezes spółki Polskie LNG - że zapotrzebowanie na gaz ziemny będzie rosło. - Nie tylko w Polsce, ale w całym regionie. Również w szeroko pojętej energetyce. Rozbudowywana jest sieć przesyłowa i dystrybucyjna. W obszarze regulacyjnym i prawnym - zachodzą istotne zmiany. Zmniejszona została akcyza na LNG i CNG. Ustawa o paliwach alternatywnych, dyrektywa siarkowa - sprawiają, że widzimy dużą potrzebę na rozbudowę terminalu. Odpowiedzią jest ogłoszony program - podkreśla Jakubowski.

Szczegóły postępowania przetargowego dla "Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu" Polskie LNG opublikowało wczoraj.

BB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: gaz | LNG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »